صادرات فرش دستباف اصفهان نباید ۲۵ درصد کاهش یابد

استاندار اصفهان گفت: با توجه به رونق ارتباطات خارجی و همچنین جایگاه ویژه صنایع دستی در استان اصفهان، نباید در صادرات فرش دستباف ۲۵ درصد کاهش داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا رسول زرگرپور در پنجاهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، که پیرامون بررسی مشکلات تولید و صادرات فرش دستباف برگزار شد، اظهار داشت: در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان گزارشی مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی صادرات فرش دستباف ارائه شد و بر همین اساس دستور پیگیری این موضوع و طرح در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی صادر شد.

وی با بیان اینکه اصفهان نباید در صادرات فرش دستباف ۲۵ درصد کاهش داشته باشد، افزود: جایگاه نهم صادرات استان در کشور برازنده ی اصفهان نیست چرا که اصفهان، استانی اقتصادی است و تراز اقتصادی بالایی دارد و انتظار می رود که در صادرات جایگاه کاملا ویژه ای داشته باشد.
استاندار اصفهان اضافه کرد: با توجه به رونق ارتباطات خارجی و همچنین جایگاه ویژه صنایع دستی، نباید با کاهش صادرات این کالا مواجه می شدیم که به همین منظور از اتاق بازرگانی و دفتر امور اقتصادی استانداری درخواست شد که عوامل کاهش صادرات فرش دستباف پیگیری و مشکلات احصا شود تا در جلسه شورای گفتگو بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شود.
وی با اشاره به گزارش کمیته کارشناسی شورا در خصوص اینکه اولویت حمل بار صادر کنندگان و همچنین کالاهای تولیدی استان در فرودگاه اصفهان رعایت نمی شود، به مصوبه شورای گفتگو در این مورد پرداخت و افزود: در همین راستا مقرر شد که تمام دست اندرکاران صادرات کالا از جمله شرکت ایران ایر و گمرک استان اولویت ترخیص و حمل بار به خارج از کشور را به تولیدات استان به خصوص صنایع دستی و فرش دستباف اختصاص دهد و همچنین کالاهای صادراتی استان به ویژه صنایع دستی و فرش دستباف تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز با اولویت مورد پذیرش و حمل به مقصد قرار گیرند تا امکان عرضه در نمایشگاه های بین المللی فراهم شود.  
زرگرپور به مشکل مطالبه گمرک و عوارض واردات فرش های دستباف تولید ایرانی مرجوعی اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان این مشکل را از مهمترین مشکلات خود عنوان می کنند.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته به دلایل مختلف کشورهای رقیب بخشی از بازار فرش را تصاحب کرده اند، گفت: در همین راستا صادرکنندگان فرش به دلیل عدم موفقیت در فروش، مجبور به مرجوع کردن بخشی از کالاهای صادر شده علیرغم پرداخت هزینه های صادرات و هزینه های برگشت کالا هستند.
استاندار اصفهان اظهار داشت: نباید بر خلاف قانون عمل کرد اما باید به نفع مردم حرکت کنیم و لازم است که در این خصوص قوانین به نفع صادرکنندگان و به صورت وسیع تفسیر شود چرا که تمامی قوانین و مقررات به این دلیل وضع شده است که محرک تولید و اشتغال نه عاملی برای جلوگیری از آن باشد.
وی یادآور شد: در این خصوص و در اجرای مصوبه هیأت دولت در خصوص الحاق تبصره ۳ به ذیل ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، واردات قطعی فرش های دستباف صادراتی برگشتی از مبادی رسمی توسط صادرکننده پس از احراز تولید در ایران از سوی گمرک، در صورت ارائه اسناد صدور معوض معادل کالاهای صادراتی وارده بدون پرداخت حقوق ورودی قابل ترخیص شناخته می شود که پیرامون این موضوع گمرکات استان لازم است که اصلاح رویه ای داشته باشد.
زرگرپور اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم اداره کل امور مالیاتی استان را از دیگر مشکلات قشر بافنده عنوان کرد و افزود: لازم است که اداره کل امور مالیاتی استان ترتیبی اتخاذ نماید که خرید و فروش های زیر ده میلیون تومان بافندگان فرش دستباف خانگی از این ماده مستثنی شوند.
وی به برخی از مشکلات احصا شده اشاره کرد و افزود: تاخیر در صدور و تمدید کارت بافندگان فرش توسط اداره کل فنی و حرفه ای باعث تاخیر در انجام امور جاری آنان شده است و باید اداره کل فنی و حرفه ای استان نسبت به شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی حداقل مدارک مورد نیاز برای صدور و تمدید کارت اقدام نماید تا ارائه مدارک و مستندات لازم بافندگان در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد.  

گفتنی است؛ در این جلسه ۹ محور اصلی از پیشنهادات کمیته ی کارشناسی شورا در خصوص بررسی مشکلات فرش دستباف بررسی و به تصویب رسید.

کد خبر 312176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.