رشد سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار نیازمند ۱۰۴ هزار میلیارد اعتبار است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی راه آهن ایران با اشاره به برنامه هایی که در جذب سرمایه گذاران داریم، گفت: برای رسیدن به سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل ریلی در جابجایی بار در برنامه ششم توسعه نیازمند ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمدرضا نصرت نظامی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه آهن استان اصفهان، با اشاره به اینکه سال ۹۶، نودمین سالگرد تاسیس راه آهن جمهوری اسلامی ایران است؛ پیرامون اهمیت و جایگاه حمل و نقل ریلی، بیان داشت: در ابتدای فعالیت راه آهن، مجلس مشروطه در لایحه اول برای ۱۷ هزار کیلومتر راه شوسه ۴۵ میلیون تومان و در لایحه دوم برای ۱۷۶۰ کیلومتر، بالغ بر ۸۰ میلیون تومان اعتبار تصویب کرد.

وی با بیان اینکه راه آهن سراسری ایران کمتر از ۱۷ سال از ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۷ ساخته و اولین قطار در سال ۱۳۱۸ بر روی ریل حرکت قرار گرفت، افزود: طول راه آهن ایران پیش از انقلاب، به کمی بیش از ۵ هزار کیلومتر رسید همچنین در دوران سازندگی بعد از هشت سال دفاع مقدس بخش های قابل ملاحظه ای از راه آهن توسعه یافت و دولت ها توجه ویژه ای به حمل و نقل ریلی داشتند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه امروز نیز راه آهن در کانون توجه مسئولان کشور و در راس آن مقام معظم رهبری و سپس نمایندگان مجلس و رئیس جمهور قرار دارد، تصریح کرد: با نگاهی به آمارها سهم راه آهن کشور در جابجایی بار اکنون ۱۰.۲ درصد است این درحالیست که این عدد در کشورهای اروپایی ۱۸ درصد و در روسیه ۸۸ درصد است.

وی با اشاره به اینکه هنوز راه آهن به آن شرایط مطلوب مورد نظر دست نیافته است، گفت: مجلس در برنامه ششم توسعه احکام ویژه ای برای شرکت راه آهن و سرمایه گذاران این حوزه وضع کرده است و انتظار می رود سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار با تامین و اصلاح ناوگان و همچنین توسعه و ایجاد خطوط جدید به ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این برنامه نیازمند ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم، افزود: مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته ۱۶ هزار میلیارد تومان این اعتبار توسط دولت و بقیه از طریق بخش خصوصی محقق خواهد شد.

به گفته نصرت نظامی، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه های زیادی برای جذب سرمایه گذاران در نظر گرفته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه پیرامون مراسم تودیع و معارفه مدیر کل راه آهن اصفهان، بیان داشت: ماسوری، مدیر کل سابق راه آهن اصفهان در مدت فعالیتش با تصمیمات و اقدامات خود زمینه ساز و بهبود شرایط در بخش های مختلف ریلی این استان بوده است همچنین در حوزه منابع انسانی نیز از مهارت ویژه ای برخوردار و نمونه فردی متخصص است.

وی با بیان اینکه اداره کل راه آهن شرق و طبس به عنوان منطقه ای محروم نیازمند توسعه است، تاکید کرد: این منطقه به مدیری نیاز دارد که از خاک، طلا بسازد.

نصرت نظامی با اشاره به اینکه معدن سنگان یکی از پتانسیل های موجود است که می تواند صنعت حمل و نقل ریلی را دچار تحول کند، تاکید کرد: در این شرایط ماسوری، با استقبال و قبول ریسک، سمت مدیر کل راه آهن شرق و طبس را پذیرفت.

وی در ادامه به انتصاب سادات حسینی مدیر کل جدید راه آهن اصفهان اشاره کرد و گفت: سادات حسینی نیز یکی از مدیران برجسته کشور است و زمانی که راه آهن جنوب (منطقه زاگروس) دچار مشکلات بود، این سمت را پذیرفت.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در آن زمان خطوط راه آهن جنوب بیش از ۵۰ سال بود که بروز و نوسازی نشده بود.

وی افزود: سادات حسینی نیز مدتی مدیرراه آهن کرمان بود و اکنون بهترین گزینه برای استان اصفهان است.

کد خبر 311772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.