ایام شهادت و هوای زیارت+ تصاویر

آستان امامزادگان عبدالله و ابراهیم (ع) در شهر دامنه از توابع شهرستان فریدن واقع شده که هر ساله میزبان خیل عظیم عاشقان اهل بیت(ع) به ویژه در ایام شهادت آنان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، ورود کاروان شهدای تازه تفحص شده به استان و  تبرک شهر های مختلف اصفهان به نام و یاد شهدای دفاع مقدس حال و هوای غریبی به دل ها داده است.

با میزبانی مردم از کاروان شهدا و همزمانی این رویداد با ایام شهادت امام جعفر صادق(ع)؛ بیش از هر زمان دیگر  هوای زیارت و نشستن به گوشه ضریح؛ به قلب عاشقان دلسوخته سرایت می کند و  آن ها را به جستجوی مامنی زلال و معنوی می کشاند.

حال و هوای زیارت و صفا دادن دل و  روح  آدمی؛ نیازی است که در همهمه زندگی های پر مشغله امروز کمتر به آن پرداخته می شود؛ بنابراین برنامه ریزی برای سفر به اماکن مقدس می تواند تا حد زیادی در رفع این نیاز موثر واقع گردد.

این ایام فرصت مناسبی است  برای آن که به سوی  امامزادگان و بقاع متبرکه دورن استانی  بار سفر بست تا علاوه بر رعایت شان این ایام؛ قدری از برکات معنوی این مکان ها نیز بهره برد.
آستان امامزادگان عبدالله و ابراهیم (ع) از فرزندان موسی بن جعفر (ع) یکی از این بقاع نورانی است که در شهر زیبای دامنه از توابع شهرستان فریدن، در ۱/۳۳ عرض شمالی و ۲۹/۵۰ طول شرقی و ۲۲۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا در ۱۲ کیلومتری شرق شهر داران واقع است.

این بنا در کنار معماری خاص این شهر و در میان مزارع کشاورزی دشت دامنه و نیز در دامنه دالانکوه پر صلابت واقع گردیده است. بنابر اعتقادات مردمی امامزاده ابراهیم (ع) درون چاهی است که بر روی آن ضریح نصب و امامزاده عبدالله (ع) نیز دارای قبر و بر روی قبر ایشان ضریحی چوبی نصب گردیده است. ساختمان قدیمی بقعه در سال ۱۳۶۹ تخریب و اقدام به نوسازی بقعه نموده اند. این بقعه در مسیر جاده اصفهان - خوزستان واقع گردیده است و از جاده اصلی تا امامزاده نیز دارای جاده ای ویژه است.

ساختمان در میان دشت حاصلخیز دامنه دارای موقعیت ممتازی است. در چند صد متری ساختمان امامزاده تپه ای باستانی وجود دارد به نام تل بزرگ که هنوز مورد کاوش قرار نگرفته است. اعتقاد بر این است که مکان اولیه آبادی در میان دشت قهیز و مجاور امامزاده عبدالله و ابراهیم (ع) بوده است. در سال ۲۰۰ هجری قمری و در زمانی که حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و فرزندان و پیروانش مورد ظلم مأمون واقع شدند شیعیان ایران به حمایت از ایشان برخاستند که منجر به درگیری و جنگ شد که یکی از این جنگ ها در دشت قهیر صورت گرفته که در این جنگ شاهزاده عبدالله از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) به شهادت می رسد و برادرش شاهزاده ابراهیم به یاری مردم قهیز در چاهی معروف به چاه امام موسی مخفی می شود. بعد از این که دشمن از یافتن ایشان نا امید می شود از چاه خارج و به کمک مردم قهیز جنازه برادرش را در چند قدمی همان چاه دفن می کند و بنا به تواریخ بعد از مدتی یکی از بزرگان ساکن در محل دخترش را به عقد شاهزاده ابراهیم در می آورد که نتیجه این ازدواج فرزندی به نام محمد می باشد که سلسله سادات دامنه طبق شجره نامه به وی که مدفن در قهیز است بر می گردد.

مردم تنها چاهی را که شاهزاده ابراهیم در آن مخفی شده است را و همچنین قبر شاهزاده عبدالله برادر شاهزاده ابراهیم را زیارت می کنند. ساخت بنای امامزاده به ۴۲ سال پیش برمی گردد و سنگی به صورت دایره ای شکل که مربوط به سال ۱۲۸۶ هجری قمری است بر سر ایوان غربی معروف به شاهزاده ابراهیم کار گذاشته شده است و سنگ قبری در گوشه امامزاده وجود دارد که مربوط به سال ۱۰۳۵ هجری قمری و مربوط به سید فضل الله بن عابدین ثانی می باشد که با هجده واسطه به امامزاده ابراهیم بر می گردد. این مکان زیارتی در تمام فصول سال و به مناسبت های مختلف و به ویژه در ایام شهادت ائمه بزرگوار پذیرای خیل عظیم عاشقان و ارادتمندان اهل بیت (ع) است.

به همت خیران، واقفان و امور اوقاف و خیریه شهرستان فریدن امکانات جانبی و رفاهی این مجموعه مذهبی نیز در طی سال های اخیر گسترش یافته است. آستان مقدس امامزادگان عبدالله و ابراهیم(ع) شهر دامنه که از قدیم تا به امروز به عنوان یکی از مهم ترین قطب های مذهبی این منطقه به شمار می رفته است؛ سهم بسزایی در رونق گردشگری مذهبی شهرستان فریدن نیز داشته است و حجم بالای ورود مسافر و گردشگران برای زیارت این بقعه متبرکه گویای این واقعیت است.

این امامزاده با قرار گرفتن در جوار مزارع سرسبز دامنه و نیز با دارا بودن چشم اندازهای زیبا و منحصر به فرد در اطراف؛ مکان مناسبی برای گذران لحظاتی معنوی است.

به گزارش ایمنا، گردشگری مذهبی با تکیه بر اعتقادات و باورهای فرهنگی و دینی؛ زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر است؛ به طوری که با برنامه ریزی درست و بسیج امکانات و نیز ایده پردازی می توان به بهترین نتایج نائل آمد.

کد خبر 311767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.