آرام آرام باید فاضلاب خود را تصفیه کنیم و بنوشیم!

همایش بین رشته‌ای آب امروز با حضور جمعی از متخصصین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از خبرآنلاین، سال به سال وضعیت بحران آب در ایران روبه بدتر شدن است؛ امسال هشدارهای زیادی در رابطه با این مسئله داده شد، به همین منظور صبح امروز همایش بین رشته‌ای آب با حضور برخی از معماران و اساتید دانشگاه‌ها و متخصصین در مرکز نوآوری‌های شهر تهران برگزار شد و تعدادی از اساتید و متخصصان آب و تغییر اقلیم به سخنرانی پرداختند.

کاوه مدنی، استاد آنالیز سیستم و سیاست مرکز سیاست محیط زیست امپریال کالج لندن امروز با اشاره به وضعیت آب‌های سطحی کشور گفت: خسارتی که به زیرزمین زدیم وحشتناک تر از خسارتی است که بر دریاچه‌ ارومیه زدیم. در گذشته ما از قنات‌ها استفاده می‌کردیم مفید هم بودند چون عمرشان ثابت بود اما ما به چاه‌ها روی آوردیم این اوضاع را خطرناک‌تر کرد.

او ادامه داد: دیگر باید آرام آرام فاضلاب خود را تصفیه کنیم و آن را بنوشیم، یک دریاچه را از دست دادیم، هامون خشک شد، گاوخونی هم همینطور و...

مدنی با سپس با طرح این سوال که چرا این اتفاقات افتاده است عنوان کرد:  یکی از دلایل این است که جمعیت افزایش پیدا کرده، مهم‌تر اینکه این افراد کجا زندگی می کنند؛ ۷۰ درصد ایرانی ها شهرنشین و از ۴ یا ۵ شهر بزرگ ایران هستند. برخی فکر می‌کنند کشاورزی متهم اول است، کشاوری ۹۰ درصد آب را مصرف نمی‌کند ما ۹۰ درصد آب به آنها‏ تخصیص می دهیم.

استاد دانشگاه امپریال کالج گفت: بخش کشاورزی فرسوده است و مشکلات زیادی دارد. چون به علت شرایط اقلیمی نمی توانیم کشت دیم داشته باشیم.

مدنی در رابطه با صرفه‌جویی مصرف کنندگان آب شرب گفت: این معنا ندارد که مصرف کننده آب شرب تاثیری در ایچاد بحران آب ندارد، آنهم وقتی که ارزش آب شهری با کشاورزی فرق دارد، حالا اینکه یک کشاورز خراسانی چقدر آب مصرف می کند به من ربط ندارد.

او از یکی دیگر از دلایل کم آبی در ایران گفت: یک دلیل دیگر هم عطش توسعه ما در ایران است؛ ساخت برج میلاد و دو طبقه کردن پل صدر از اشاره‌های این مسئله است. برای مثال زدن یک نمونه خوب در فضای شهری می‌تواند از اصفهان نام برد، در این شهر کمبود آب حس شده است، چون آبی دیگر نیست.

مدنی افزود: در کنار کمبود آب یک سری کاتالیزور دیگر هم برای تسریع در خشکسالی در ایرن داریم؛ تغییراقلیم، سدسازی در ترکیه و ...

او با اشاره به اینکه ۴ انقلاب تاکنون در تاریخ جهان رخ داده افزود: ما هنوز در انقلاب دوم یعنی در انقلاب صنعتی گیر کرده‌ایم، ولی می‌توانیم مستقیم به سمت انقلاب چهارم برویم. این فرصت می‌تواند می تواند فضای بهتری را برای ما به وجود بیاورد، انرژی‌های پاک، بحث شهرهای هوشمند، نحوه استفاده از زمین و ...

مدنی در پایان در رابطه با آگاهی مدیران ایرانی گفت: ما سال های سال  بر اساس ١٣٠ میلیارد متر مکعب آب برنامه ریزی کردیم ولی الان حتی نمی دانیم چقدر آب داریم.

در ادامه مصطفی جعفری، برنده مشترک جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۷ در موضوع تغییر اقلیم هم امروز در رابطه موضوع تغییراقلیم و بحران آب در مسائل شهری گفت: بحث تغییراقلیم در موضوع مدیریت شهری مهم است، هر اقدامی که می خواهیم انجام دهیم باید تغییراقلیم را هم لحاظ کنیم.

او افزود: به نظر من نقش مدیریت بسیار مهم است وگرنه تغییراقلیم بحران را شدیدتر می‌کند وباعث می‌شود ما به از لب دره بیفتیم.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد:، یکی از شرایط بررسی کارهای عمرانی بحث محیط زیست است، در عوامل اقلیمی اتفاقاتی وقتی دما بالا می‌رود اتفاقاتی می‌افتد باید در مدیریت به این مسئله توجه کنیم. نمی توانیم شهر را بدون اقلیم مطالعه کنیم.

جعفری در پایان از یکی از پیامدهای تغییراقلیم گفت: اثرات تغییراقلیم در رابطه با آب مسائل سیل و خشکسالی است، یعنی زمان بارش کوتاه‌تر می‌شود و از سویی فاصله بین بارش ها هم طولانی‌تر.

علیرضا مساح استاد دانشگاه تهران هم در این همایش گفت: از سال ۱۸۰۰ میلادی تاکنون دمای کره زمین افزایش پیدا کرده است، بر خلاف دما میانگین بارش تغییر نکرده، ولی سطح دریاها افزایش پیدا کرده است.

او در رابطه با علل این افزایش دما گفت: به طور کلی چند عامل این تغییرات را ایجاد می‌کنند، یکی افزایس فعایت‌های خارجی خورشید است. اما بعد از سال ۱۹۶۰ فعالیت خورشیدی ثابت بوده ولی باز هم دما افزایش پیدا کرده است..

مساح سپس با نشان دادن نموداری گفت: عامل دیگر گازهای گلخانه ای است، در این نمودار می بینیم اگر گازهای گلخانه‌ای منتشر نمی‌شدند دمای زمین به این شکل افزایش پیدا نمی‌کرد پس به عبارتی افزایش دما به واسطه گازهای گلخانه‌ای است.

او سپس با اشاره به تعهدات کشورها در توافق پاریس گفت: اگر جهان به تعهداتش در توافق پاریس عمل نکند، سطح آب دریاها یک متر بالا می‌آید.

کد خبر 311727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.