فاصله زیادی تا هوشمندسازی شهرها داریم

برخی کارشناسان معتقدند که با رونق بازار مسکن و هوشمندسازی شهرها زیرمجموعه‌های بخش ساختمانی نیز فعال می‌شوند.

به گزارش ایمنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در دنیای امروز کلان شهرها، قطب‌های اقتصادی مهم دنیا هستند و وجه تمایز آنها در مقایسه با دیگر شهرها این است که این گونه شهرها بر اساس سیستم‌های هوشمندانه و خلاقانه مدیریت می شوند.
در هزاره سوم، فناوری اطلاعات به عمده‌ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده و دستاوردهای ناشی از آن چنان با زندگی مردم عجین شده است که بی توجهی به آن اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می آورد و نقش کلیدی فن آوری نوین اطلاعات و ارتباطات را در عرصه اقتصادی و اجتماعی نمی‌توان نادیده گرفت.
رشد سریع جمعیت و تمرکز آنها در شهرها در سراسر جهان بر دورنمای زندگی اکثریت بشریت اثر می گذارد. شهرها با رشد هم معنی شده و به طور فزآینده در معرض بحران‌های ناگوار، به ویژه در کشورهای در حال توسعه هستند. فقر، تخریب محیط زیست، فقدان خدمات شهری، نزول زیر بناهای موجود، فقدان دسترسی به زمین و سر پناه و در یک جمله اتلاف سرمایه‌های طبیعی و انسانی از جمله بحران‌های مربوط به این موضوع هستند . در این ارتباط شهر هوشمند به عنوان را کاری بی بدیل جهت حل بسیاری از مشکلات شهرهای کنونی مطرح شده است.
شهر هوشمند در اواخر سال ۲۰۰۵ توسط برخی از شرکت‌های تکنولوژیکی مانند سیسکو(۲۰۰۵)، و آی بی ام (۲۰۰۹)، در راستای استفاده از سیستم‌های پیچیده فناوری اطلاعات برای یکپارچه کردن خدمات و زیرساخت‌های شهری مانند ساختمان سازی، حمل و نقل، الکترونیک ، توزیع آب و امنیت اجتماعی اخذ و به کار برده شد.
کلید هوشمند سازی مسکن باید زده شود
سبز علیان یک کارشناس مسکن در این خصوص گفت: سئول (پایتخت کره جنوبی) به عنوان خواهرخوانده تهران محسوب می‌شود، این شهر به عنوان بزرگترین شهر الکترونیکی در جهان به شمار می‌رود، این در حالی است که در ایران هفتاد درصد رفت‌ و آمد درون شهری جهت کسب اطلاعات در مورد خدمات مختلف است.
وی در ادامه افزود: قدم برداشتن در راستای هوشمند شدن شهرها و تبدیل شدن به دولت الکترونیک باید جز اولویت‌های دولت به شمار رود.
سبزعلیان تصریح کرد: کاهش آلودگی هوا و محیط زیست از مهمترین دلایل تبدیل شدن شهرها به شهر هوشمند و الکترونیک است و لازمه این موضوع آن است که بتوانیم زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی آن را فراهم کنیم.
این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه هوشمندسازی شهرها و الکترونیک شدن آنها مزایای مختلفی دارد، گفت: توزیع عادلانه خدمات کاهش آلودگی و افزایش اشتغال و کارآفرینی و عرضه بهتر خدمات از مهمترین مزایای هوشمندسازی در کلان‌شهرها به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات ساختمانی لازم و ضروری است، گفت: زمانیکه واحدهای مسکونی دچار فرسودگی شوند و نظافت‌های کافی در آنها صورت نگیرد، مهمترین اثر را در طرد مشتری دارد، بنابراین باید زمینه‌های لازم را برای خدمات نظافتی در منازل فراهم کنیم. این خدمات باید توسط افراد مختصص و آموزش دیده انجام شود تا بتواند تأثیرگذاری لازم را در بحث مسکن داشته باشد.
سبزعلیان اظهار کرد: سالانه هشت میلیون سرویس خدمات ساختمان و نظافتی منازل انجام می‌شود که این امر نیازمند نظارت کافی و پشتیبانی لازم است.
وی با اشاره به اینکه خدمات ساختمانی و شرکت‌های خدماتی هیچ صنفی ندارند، گفت: این شرکت‌ها باید در قالب اتحادیه تمهیدات ساختمانی و یا اتحادیه خدمات پشتیبانی باشند که متأسفانه اکثر این شرکت‌ها، غیرقانونی فعالیت می‌کنند.
این کارشناس مسکن یادآور شد: در حال حاضر 1000 شرکت خدمات ساختمانی در حوزه نظافت فعالیت می‌کنند که با دریافت کمیسیون‌های گزاف از نیروهای خود، خدمات ساختمانی منازل را بر عهده گرفته‌اند.
سبزعلیان از سامانه سرویس هوشمند خدمات نظافت منازل از نرخ بالای بیکاری در کلانشهرها، یاد کرد و گفت: در جهت حرکت به سمت داشتن یک زندگی هوشمند و الکترونیکی به عنوان بخش خصوصی ارائه خدمات آنلاین را در دستور کار قرار دادیم و ماموریت داریم ابزارها و سیستم‌های آنلاین برای مردم را تهیه و طراحی کنیم.
به گفته این فعال اقتصادی خدمات در حوزه شهر هوشمند پتانسیل ایجاد شغل برای 50 هزار نفر را در یک بازه کوتاه مدت دارد و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به آن شود.
سبزعلیان در پایان تأکید کرد: باید سعی کنیم با وارد شدن به شهر الکترونیک و استفاده از خدمات مجازی و الکترونیکی بتوانیم در هوشمند شدن مسکن و خدمات زیرساختی آن کمک کنیم.
 فاصله زیادی تا هوشمند سازی شهرها داریم
براساس این گزارش صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مسکن ،  با اشاره به اینکه فاصله زیادی تا هوشمند سازی شهرها داریم، گفت: اقدامات لازم برای این هوشمند سازی انجام نشده، این در حالی است که کلان شهر تهران وضعیت مناسب تری نسبت به سایر شهرهای کوچک تر دارد که البته این هوشمند سازی کافی نیست . 
وی در ادامه افزود: باید اطلاعات جامع تری از جمله وضعیت مساحت ملک یا آپارتمان ، وضعیت کاربری ، سیستم های خدمات رسانی از جمله محل قرارگیری لوله ها، ابزارها و سایر نیازها ملک داشته باشیم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید تمامی سیستم های ساختمان ها مکانیزه شود و برنامه ریزی دقیق برای اینکار صورت گیرد. در حال حاضر اقدام خاصی در این حوزه انجام نشده و با درآمد زایی و وصول مالیات باید بتوانیم در جهت هوشمندتر شدن بخش های مسکن موفق باشیم.
براساس این گزارش مهم‌ترین و اساسی‌ترین مرحله در ایجاد شهر هوشمند، تهیه سند راهبردی برای آن است که در اولین قدم مورد توجه خاص قرار گیرد. در این سند، چشم اندازها، ماموریت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اولیه جهت برپایی شهر هوشمند، تدوین می شوند. در سند راهبردی شهر دیجیتال چشم اندازها و اهداف آرمانی ایجاد شهر به روشنی بیان شده و سیاست‌ها و راهبردهای توسعه آن تبیین می‌شوند. بررسی‌ها نشان می دهند که اغلب این شهرها، توسعه شهر هوشمند را با تدوین یک سند و برنامه کلان، برای یک شهر دیجیتالی آغاز کرده اند. 
کد خبر 311640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.