تصویب برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی گاوخونی

استاندار اصفهان از تصویب کلیات طرح جامع احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی خبر داد و گفت: تالاب گاوخونی دهمین تالابی است که برای آن طرح تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در سومین جلسه ستاد احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی اظهار داشت: کمبود آب و خشک‌سالی، تغییر اقلیم و معضلات زیست‌محیطی مطالبه اصلی مردم است و از فعالیت‌های اولویت‌دار مدیریت استان نیز به‌شمار می‌رود، در مسائل مربوط به استان اولویت اصلی مباحث زیست ‌محیطی است.

وی با بیان اینکه از سال 78 تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک‌ شده، افزود: چگونه در استانی که از لحاظ مدیریتی ظرفیت‌ها و جایگاه بالایی دارد تاکنون مسئله تالاب مورد توجه قرار نگرفته، تالاب گاوخونی دهمین تالابی است که برای آن طرح تدوین شده است.

استاندار اصفهان با انتقاد از اینکه در دوره‌های گذشته به این موضوع توجه نشده است، تصریح کرد: در ابتدای بروز این مشکل راحت‌تر می‌شد با این معضل برخورد کرد ولی سال‌ها اقدامی برای جلوگیری از خشکی تالاب گاوخونی صورت نگرفت و بعد از 18 سال نخستین مطالعه در این خصوص صورت گرفته است که این موضوع تأسف‌آور است.

زرگرپور با بیان اینکه باید زودتر برای رفع این مشکل زیست ‌محیطی اقدام می‌شد، اظهار داشت: علی‌رغم این‌ها باید تلاش شود که مسائل و مشکلات تالاب گاوخونی برطرف شود چرا که احیای پیکره حوضه آبریز زاینده‌رود بدون احیای تالاب گاوخونی معنا و مفهومی نخواهد داشت.

وی به طرح "تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی" اشاره کرد و افزود: دستیابی به مدیریت پایدار منابع آب ‌و خاک، ارتقای سطح آگاهی، مشارکت و معیشت ذینفعان، احیا و حفظ تنوع زیستی حوضه گاوخونی و مدیریت جامع و زیست بومی حوضه آبخیز گاوخونی در جهت ارتقای سطح حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع آب، خاک و تنوع زیستی، همراه با مشارکت جوامع محلی و سایر ذینفعان از اهداف راهبری این برنامه به شمار می‌رود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان برای تدوین این برنامه در گام نخست تحلیل ذینفعان، مطالعات پایه، اطلاع رسانی و آگاه‌سازی عمومی و برنامه ظرفیت‌سازی ذینفعان را در نظر گرفت و در گام دوم تدوین برنامه جامع مدیریتی تالاب‌ها در یک فرایند مشارکتی از طریق برگزاری کارگاه‌ها و جلسات را به انجام رساند.

وی با بیان اینکه در چشم‌انداز 20 ساله تالاب بین‌المللی گاوخونی به‌عنوان میراث ملی و امانتی فرا نسلی به‌شمار می‌رود، افزود: ریاست ستاد ملی احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود معاون اول رئیس‌جمهور و دبیری رئیس سازمان محیط‌زیست کشور است.

زرگرپور با بیان اینکه کلیات طرح جامع احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی به تصویب رسید، گفت: باید ظرف 10 روز آینده دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و ذینفعان نقطه نظرات خود را جهت تصویب نهایی در مرکز اعلام کنند.

کد خبر 311301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.