درمان بیماری ها با توصیه های تغذیه ای/ با تغییر رژیم غذایی، یبوست را درمان کنید

یبوست از دیدگاه طب سنتی مادر بیماری ها است که می تواند سبب همه بیماری ها شود و یا آنها را تشدید کرده و درمان امراض را طولانی کند.

متخصص طب سنتی در مورد درمان یبوست به خبرنگار ایمنا گفت: تاخیر در حرکت موادغذایی از موقع هضم معده تا دفع و توقف بیش از حد مواد دفعی در روده ها را یبوست می گویند.

بهنام یوسفیان افزود: یبوست زمانی اتفاق می افتد که روده بزرگ بیش از حد معمول آب جذب می کند و یا ماهیچه های آن به آرامی منقبض شده یا تنبل می شوند.در این صورت مدفوع بسیار کند از روده بزرگ عبور می کند و یبوست اتفاق می افتد.

وی مهم ترین علل یبوست را شامل عدم مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، عدم تحرک و فقدان فعالیت فیزیکی و همچنین عدم مصرف کافی آب و مایعات دانست و افزود: استفاده از مایعات و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، نوشابه های گازدار و الکل موجب از دست دادن آب و ایجاد یبوست می شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: استرس و فشارهای روانی، دوران حاملگی و کهولت، عدم تحرک، کمبود برخی از ویتامین ها مانند ویتامین های گروه ب، وجود بیماری های روده ای مانند تومور کولون و استفاده از غذاهای چرب و فست فود از عوامل ایجاد کننده یبوست است.

وی افزود: اگرچه نوع درمان یبوست بستگی به علت سختی و تداوم یبوست دارد، در بیشتر مواقع تغییر رژیم غذایی و طریقه زندگی در بهبود علایم کمک کرده و سبب جلوگیری از تکرار مجدد این بیماری می شود.

وی در ادامه بیان داشت: رژیم غذایی با مقدار کافی فیبر (۲۰ تا ۳۰ گرم در روز) می تواند سبب حجیم شدن مدفوع و رفع یبوست شود. همچنین غذاهای سرشار از فیبر، دیواره های داخلی کولون را منبسط می کند که این امر عبور مواد از روده را تسهیل می کند.

این متخصص طب سنتی مواد حاوی فیبر را شامل غذاها و نان های حاوی غلات سبوس دار، سبزیجات خام و پخته شده مانند هویج و کاهو و کلم و میوه های تازه با پوست شامل گلابی، انجیر، سیب، هلو و میوه های خشک و آلو و کشمش دانست.

به گزارش ایمنا تغذیه نامناسب، مصرف غذاهای خشک و خوراکی‌های ناسازگار با مزاج یکی از دلایل مهم یبوست است. در طب سنتی اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مانند آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود

کد خبر 311196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.