اشتغال مهمترین دغدغه معلولان است/ افزایش ۳ برابری مستمری مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار معلول در کشور به دنیا می‌آیند، گفت: ایجاد فرصت شغلی برای معلولین، یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی است که خیرین و مردم می‌توانند به آن بپردازند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، سعید صادقی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد ضمن تبریک این هفته اظهار کرد: «بهزیستی، مسئولیت و سلامت اجتماعی» شعار هفته بزرگداشت بهزیستی امسال در نظر گرفته‌ شده است.

وی افزود: توانمندسازی گروه‌های هدف بهزیستی، پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و مشارکت طلبی مردم سه راهبرد اساسی بهزیستی در سال ۹۶ هستند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه بیش از هر چیز به جامعه مهربان و ترویج خیر جمعی نیاز داریم، گفت: در جامعه‌ای که مردم نسبت به هم مهربان‌اند، زیست اخلاقی و مشارکت برای داشتن جامعه سالم در سطح بالاتری جریان دارد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۳۰۰ هزار نفر از بهزیستی خدمات می‌گیرند، بیان کرد: این آمار غیر از مراجعات عمومی برای دریافت خدمات مشاوره است.

صادقی با بیان اینکه در حال حاضر عقلانیت، سخت‌کوشی و کارآمدی سه شاخصه ویژه بهزیستی محسوب می‌شود، ادامه داد: امروز دغدغه منافع جمعی بر منافع فردی اولویت‌ دارد بر همین اساس ما به‌ جای اینکه دغدغه ویلچر برای فرد معلول داشته باشیم، پیگیر مناسب‌سازی معابر شهر، خانه‌ها و ادارات برای معلولان و سالمندان هستیم.

افتتاح سه مرکز اورژانس اجتماعی در استان

وی از افتتاح بیش از ۱۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر در کشور هم‌زمان با هفته بهزیستی خبر داد و تصریح کرد: سه مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های تیران و کرون، سمیرم و بهارستان افتتاح می‌شوند و تعداد این مراکز در اصفهان به ۱۶ مرکز می‌رسد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه گروه‌های مراقبت از معلولان و سالمندان در منازل تشکیل‌شده، اظهار داشت: ۴۵۰ هزار نفر سالمند بالای ۶۰ سال در استان زندگی می‌کنند که در صورت بی‌توجهی و نبود برنامه‌ریزی برای آنها سالمندی هم به مشکل و بحرانی برای کشور تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه بیش از ۲۰ بار نام بهزیستی تکرار شده و اینکه بهزیستی در شعار امسال مبنای مسئولیت و سلامت اجتماعی نام می‌گیرد ناشی از مسئولیتی است که قانون بر دوش این سازمان قرار داده است.

سالانه ۲۵ تا ۳۰هزار نفر به جمعیت معلولان کشور افزوده می‌شود

صادقی افزود: سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰هزار معلول در کشور به دنیا می‌آیند که دچار معلولیت می‌شوند همچنین هر ساله نزدیک به ۱۶هزار تصادف منجر به مرگ اتفاق می‌افتد که نزدیک به ۳ یا ۴برابر این تعداد، افراد معلول و یا بی‌سرپرست می‌شوند  اما هیچ دستگاهی متولی آنها نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان اصفهان هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله‌ داریم، تأکید کرد: با این‌ وجود بهزیستی کار خود را به‌ درستی انجام داده و توانسته شاخص‌های سلامت اجتماعی را در استان افزایش دهد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از افتتاح و بهره‌برداری از ۱۹۲ طرح هم‌زمان با هفته بهزیستی خبر داد و گفت: این تعداد طرح با هزینه‌ای بالغ‌ بر ۲۵ میلیارد تومان افتتاح‌ شده و مراکز مشاوره ژنتیک و اعتیاد، خانه‌های امن و ...ازجمله این مراکز آماده بهره‌برداری هستند.

افزایش ۳ برابری مستمری مددجویان بهزیستی

وی با بیان اینکه از ابتدای ۹۶ مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ۳ برابر شده است، تصریح کرد: مستمری ۵۳ هزار تومانی مددجویان به ماهانه ۱۹۳ هزار تومان افزایش یافت که این نشان‌دهنده توجه بیشتر دولت و مسئولان به اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، اگرچه بر اساس برنامه ششم توسعه باید حداقل هزینه‌ای معادل ۲۰ درصد پایه حقوق کار به این افراد پرداخت شود.

صادقی تصریح کرد: در خصوص مناسب‌سازی شهرها، معابر، ساختمان‌ها و وسایل عمومی بسیار کند عمل کرده‌ایم و استان اصفهان که جزء استان‌های پیشرو در این حوزه بوده تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد در این زمینه فعالیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه برخی اقدامات در حوزه مناسب‌سازی شهرها صرفاً برای رفع تکلیف انجام می‌شود، گفت: برای مثال رَمپی که به‌صورت استاندارد باید دارای شیب ۲۰ درجه باشد، با شیب ۴۵ درجه ساخته می‌شود در نتیجه افراد سالم هم در استفاده از آن مشکل‌ دارند و برای معلولین کاملاً بلااستفاده است در این زمینه قانون داریم اما مجری قانون و ضمانت اجرایی قدرتمند وجود ندارد.

اشتغال معلولین مهمترین نیاز بهزیستی استان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان همچنین تأکید کرد: خانواده‌های دارای چندقلو اغلب از قشر کم‌درآمد جامعه هستند و بر اساس سیاست‌های مدنظر رهبری در خصوص افزایش کمی و کیفی جمعیت باید به آنها پرداخته شود در حالی‌ که توجه چندانی به این خانواده‌ها نمی‌شود.

وی اضافه کرد: خیرین می‌توانند به حوزه خیریه‌های اشتغال برای معلولین، مراکز مشاوره و تهیه مسکن که از اساسی‌ترین نیازهای ما در حال حاضر است ورود کنند.

کد خبر 311182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.