کارنامه شهرداری‌های ایران خالی از جذب سرمایه گذاری خارجی

رایزن سازمان بین الملل گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند تکنیک، تبلیغ و ترویج است که باید به موازات آن ساختار قانونی نیز ایجاد شود، اما کارنامه شهرداریها نشان می‌دهد اراده‌ای برای استفاده از منابع مالی بین‌المللی نداشته‌اند.

به گزارش ایمنا، رایزن جهانی برنامه اسکان بشر ملل متحد و هبیتات در ایران با اشاره به جذب سرمایه های خارجی در شهرها گفت: هرچند منابع بین‌المللی سازمان ملل خیلی محدود بوده و مشمول پروژه‌های راهبردی است، اما استفاده از ظرفیت اقتصادی و بین المللی فرصت مغتنمی است که تاکنون شهرهای ایران از آن بهره زیادی نبرده‌اند.
رضا پوروزیری افزود: اقتصاد شهری مهمترین مسئله شهرداریهاست که نه در ایران بلکه در همه دنیا موضوع مهمی است. همه کشورها برای توسعه در حوزه های مختلف شهری از آن استفاده می کنند و در ایران هم باید زیربنا و ساختار مورد نیاز آن تبیین شود.
وی تاکید کرد: استفاده از منابع مالی بین المللی نیازمند تبلیغ و ترویج بوده و البته موازی با آن باید ساختار قانونی مورد نیاز نیز مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.
پوروزیری ادامه داد: نگاهی به کارنامه شهرداریها در سالهای اخیر نشان می دهد، که جذب سرمایه های خارجی اراده و تکنیک ویژه ای می‌طلبد، که باید با همراهی دولت مرکزی دنبال شود اما تاکنون شهرداران در این حوزه موفقیتی نداشته اند.
رایزن جهانی هبیتات با اشاره به وضعیت شهرها در دنیا گفت: جمعیت شهری رو به افزایش است و جهان به سمت شهری شدن حرکت می‌کند و در طول 30 سال گذشته تغییرات جمعیتی همواره متوجه شهرها بوده و شهرها به عنوان کانون هایی که فرایند توسعه در آنها شکل گرفته در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: توسعه شهرها همواره با توسعه کار و اشتغال همراه بوده و طرح های آمایش سرزمین نیز تلاش می کنند توسعه شهرها را بصورت همه جانبه مورد توجه قرار دهند.
پوروزیری تاکید کرد: سیاست سازمان ملل رفع تمرکزگرایی است و تلاش می‌کند تا با تمرکز و ازدحام بیش از اندازه شهرها جلوگیری کند تا منابع و ظرفیت ها در همه کشور با آهنگ تعادل توزیع شود.
این کارشناس بین المللی ادامه داد: مسکن مهر در ایران نمونه پروژه بی‌مطالعه‌ای است که بی توجه به نگاه اکولوزیکی تدوین شد به طوری که از منابع شهرهای بزرگتر استفاده می کند؛ حال آنکه سیاست سازمان ملل آن است که کانون‌های جمعیتی جدید با توجه به ظرفیت‌های زیست محیطی و با در نظر گرفتن استاندارد سرانه فضای سبز، آب و امکانات رفاهی ایجاد شوند.
منبع: شهر فردا
کد خبر 311156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.