سایه نظارت مجلس براجرای مصوبه مدیریت مشترک حوضه زاینده‌رود/پیگیری مشکلات بصورت علمی وتخصصی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره مشکلات حوضه آب چهارمحال بختیاری و اصفهان، گفت: برداشت‌های غیرقانونی آب یکی از معضلات منطقه است که دولت و مجلس با همکاری هم رسیدگی می‌کنند.

به گزارش ایمنا اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه با سفر به استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان طرح های آبی و کمبود آب در سرچشمه های کارون و زاینده رود را بررسی کردند.

رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مسئولانی از معاونت حقوقی رئیس جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در این سفر همراهی کردند.

شورای عالی آب کشور در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود را تصویب کرد.

مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به سفر اخیر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به استان های چهارمحال بختیاری و اصفهان، بیان داشت: این سفر با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات آب منطقه انجام شد.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس تصریح کرد: در حوزه آب منطقه کشاورزی چهارمحال و بختیاری و شرق اصفهان تنش هایی ایجاد شده که پیگیری ها از گذشته آغاز شد بنابراین کمیسیون به منظور بازدید میدانی از منطقه و ادامه روند پیگیری ها، سفری به منطقه داشت و راهکارهایی ارائه شد.

وی پیرامون ابراز نگرانی و ناراحتی کشاورزان، بیان داشت: آب در منطقه اصفهان بر اساس برخی حق آبه هایی که در گذشته به ثبت رسیده توزیع می شود اما در نهایت به دلیل کمبود آب، به برخی مناطق شرق و جنوب اصفهان آبی نمی رسد و مردم منطقه که صرفا کشاورزی می کنند اکنون درآمدی نداشته و دچار مشکلاتی شده اند.

صفاری نطنزی در ادامه با بیان اینکه در این سفر بر رعایت حق آبه ها تأکید شد، تاکید کرد: مقرر شد دستگاه های مربوطه مانع برداشت های آبی شوند که خلاف قانون است و توزیع به گونه ای باشد که اگر آبی که وجود دارد یکسان توزیع شود و اگر کمبودی هست برای هر دو طررف دیده شود.

وی افزود: از گذشته حق آبه های تاریخی در منطقه وجود داشته و وزارت نیرو نیز با هماهنگی شورای عالی آب مصوبه ای دارد که دو سال قبل به تصویب رسیده اما مفاد 9 ماده ای آن هنوز عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه منطقه غرب چهارمحال و بختیاری و شرق اصفهان منطقه ای کوهستانی است که رودخانه ای از لابلای دره های آنها می گذرد، گفت: بنابراین به طور کامل نمی توان حوضه رودخانه را کنترل کرد و در قسمت هایی به صورت بدون مجوز برداشت های غیرقانونی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه کمیته امنیت آب در این کمیسیون تشکیل شده تا با همکاری وزارت نیرو مصوبه فوق را اجرایی کنید، خاطرنشان کرد: این مصوبه درباره مدیریت مشترک حوضه زاینده رود است که دو نماینده مجلس از چهارمحال و دو نماینده از اصفهان همچنین استانداران این دو استان و نماینده کشاورزان در آن حضور دارند.

پیگیری مشکلات زاینده رود در کمیسیون امنیت ملی مجلس بصورت تخصصی و علمی

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز پیرامون سفر روز پنجشنبه اعضای کمیسیون امنیت ملی، گفت: در این سفر مشکلات زاینده رود را از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت و همدلی خوبی بین مسئولان دو استان برای حل مشکلات موجود و تامین آب مورد نیاز زاینده رود وجود دارد.

علاء الدین بروجردی با تاکید بر اینکه در این کمیسیون، کمیته آب تشکیل شده است تا بصورت تخصصی و علمی به مساله بحران و کمبود آب در مناطق مختلف کشور رسیدگی کند، افزود: موضوع حل مشکلات حوضه آبریز زاینده رود نیز بصورت علمی و تخصصی توسط این کمیسیون پیگیری خواهد شد.

وی بیان داشت: موضوع زاینده رود، بسیار مهم است و حل مشکلات این حوضه آبریز نیز بیش از پیش و فراتر از وضعیت معمول به توجه نیاز دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اجرای کامل مصوبات شورای عالی آب درباره زاینده رود می تواند معضلات فعلی این رودخانه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، گفت: در جلسات شورای تامین استان های اصفهان و چهار محال و بختیاری بر این موضوع تاکید شد و سلیمانی دشتکی استاندار چهارمحال و بختیاری و زرگرپور استاندار اصفهان نیز به عنوان روسای شورای تامین دو استان بر این موضوع تاکید داشتند.

وی بیان داشت: در پایان سفر اخیر اعضای این کمیسیون به استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان مقرر شد که ما در اولین فرصت در محل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، جلسه ای را با حضور وزیر نیرو، استانداران چهارمحال و بختیاری و اصفهان، نمایندگان دو استان و کارشناسان مربوطه برگزار و مسائل مرتبط با حوضه آبریز زاینده رود را بررسی و تصمیم های لازم را برای کمک به حل مشکلات آبی استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان اتخاذ کنیم.

کد خبر 311117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.