سنگ نوشته ای که مخاطب را به یاد سنگ قبر می اندازد!

چندروزی است که سنگ نوشته معرفی اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در مقابل کاخ عالی قاپو شکسته شده و فضای مجازی فرصتی برای پرداختن به این اتفاق نه چندان مهم شده است!

به گزارش ایمنا، این موضوع شاید در مقایسه با موضوعات بسیار دیگر در گستره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان موضوعی بسیار کم اهمیت باشد و قطعاً هستند افرادی که بر آن خرده بگیرند که چرا این موضوع باید رسانه ای شود و موضوعات دیگر که بسیار هم اهمیت دارند از چشم تیزبین خبرنگاران و عکاسان پنهان بماند! اعتقاد من نیز چنین است، چراکه معضلات در حوزه میراث فرهنگی در شهر و استان اصفهان کم نیست اما شاید اندک اهمیت این سنگ نوشته و رسانه ای شدنِ آن ازنظر من شیوه معرفی اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی با استفاده از این سنگ مرمر و نصب آن در مقابل عمارت عالی قاپو باشد. میدان نقش جهان میدانی جهانی است و شاید این عنوان عامل مهمی بوده باشد برای نصب این سنگ نوشته در این میدان پرشکوه که صنایع دستی در آن نقش خاطره می زند، اما از دیدگاهی دیگر که مورد اعتقاد بسیاری از کارشناسان است میدان نقش جهان خود به خوبی گویای شهر جهانی صنایع دستی است و دیگر چه نیازی به این سنگ نوشته و نصب دیگر بنرها و تابلوها در این میدان به منظور معرفی اصفهان به عنوان شهرجهانی صنایع دستی وجود دارد! کاش تلاش مسئولین مرتبط بجای نصب این سنگ نوشته به عنوان معرفی شهرجهانی صنایع دستی، بر روی این موضوع متمرکز می شد که میدان نقش جهان و خیابانهای آن محدوده فقط و فقط باید به عرضه صنایع دستی اصفهان اختصاص یابد.

گفته می شود در میدان نقش جهان صنایع دستی غیر ایرانی عرضه نمی شود، بله قابل تأیید است اما خیابان حافظ چطور؟ خیابان سپه چطور؟ آیا عدم عرضه صنایع دستی تنها باید به میدان نقش جهان محدود شود؟! امیدواریم شاهد روزی باشیم که مدیریتی واحد در میدان نقش جهان وجود داشته باشد تا آمال هایی که برای این میدان و خیابانهای اطرافش در سر می پرورانیم سریع تر میسر شود.

به هر روی سنگ نوشته شکسته شده در مقابل عمارت کاخ عالی قاپو اهمیت تاریخی ندارد، ما نیز با علم به این موضوع با مدیر مجموعه تاریخی کاخ عالی قاپو و سرپرست معاون صنایع دستی استان گفتگو کردیم.

آدم به یاد سنگ قبر می افتد!

مدیر مجموعه تاریخی کاخ عالی قاپو در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: این سنگ نوشته اثر تاریخی نیست و حدود ۸ روز پیش شکسته شد البته ما نمی دانیم شکسته شدنش به عمد اتفاق افتاد یا غیر عمد اما به هرحال ما با بخش صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی نیز تماس گرفتیم و عنوان کردیم که سنگ شکسته شده و لطف کنند این سنگ را از اینجا بردارند اما هنوز نیامدند.

فریناز فاتحی افزود: این سنگ هیچ ارتباطی به عالی قاپو ندارد و به معرفی شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی می پردازد و حتی آرم صنایع دستی را هم دارد و با هدف معرفی شهرجهانی صنایع دستی در میدان قرار داده شد اما من نیز با قراردادن این سنگ در کنار عالی قاپو موافق نبودم چراکه نمای خوبی هم ندارد و آدم بیاد سنگ قبر می افتد! ولی به هرحال فعلاً اینجا گذاشته شده است.

سنگ نوشته بزودی ترمیم می شود

سرپرست معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری استان اصفهان نیز با اعلام اینکه شکسته شدن این سنگ نوشته گزارش شده است، اظهار کرد: به مناسبت ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، با نظر ریاست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان سنگ نوشته ای ایجاد شد و موضوع ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی بر روی سنگی مرمر حک و در میدان امام(ره) نصب شد.

جعفر جعفرصالحی با تأکید بر اینکه این سنگ نوشته بر روی بنای عالی قاپو الصاق نشده است، افزود: این سنگ نوشته جدا از بنای عالی قاپو و بر روی یک چارچوب آهنی نصب شده و ارزش تاریخی ندارد و صرفاً با هدف معرفی اصفهان به عنوان شهر جهانی ساخته شد که بصورت غیرعمد یا شاید عمدی شکسته شده، اما به هر حال موضوع خاصی نیست و بزودی ترمیم می شود و صرفاً به عنوان شناسنامه ای است که نشان می دهد اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت شده است.

کاملاً واضح است که این سنگ نوشته صرفاً برای معرفی اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ایجاد شده و به هرروی به عمد یا غیرعمد شکسته شده است، اما این موضوع بهانه‌ای شد برای اینکه بیندیشیم آیا در میدان جهانی نقش جهان باید از معرفی نامه ای مانند این سنگ نوشته برای شناساندن اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی، استفاده کرد! مگر میدان جهانی نقش جهان، خود گویای شهر جهانی صنایع دستی نیست! اگر در این میدان به شناسنامه ای این چنین برای معرفی اصفهان بعنوان شهر جهانی صنایع دستی نیاز است قطعاً هنوز به این باور نرسیده ایم که میدان نقش جهان علاوه بر شکوه معماری اش، محلی است برای عرضه صنایع دستی اصفهان!

شیرین مستغاثی

کد خبر 310967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.