خط قرمزی برای وصول مالیات نداریم/فرار مالیاتی ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیاردی در کشور

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه برای وصول مالیات خط قرمز نداریم، گفت: فرار مالیاتی در اقشار مختلف ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تشخیص داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا سید کامل تقوی‌نژاد شامگاه گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری پیرامون عملکرد این سازمان، اظهارداشت: بر اساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، مودیان باید در دو بخش؛ اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) در خرداد ماه و صاحبان مشاغل حقوقی و املاک اجاره‌ای در تیرماهاظهارنامه خود را ارائه کنند.

تقوی نژاد ادامه داد: سال گذشته نزدیک به دو میلیون و ۹۰۰هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی و بالغ بر ۳۲۰ هزار اظهارنامه برای اشخاص حقوقی و نزدیک به ۳۸۰ هزار اظهارنامه هم در بخش املاک اجاره ای دریافت شد.

باید روی فرهنگ مالیاتی بیشتر کار شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: امسال یک رشد ۴ درصدی را برای بخش مشاغل در خرداد ماه شاهد بودیم و بر این اساس حدود ۶۰ هزار مودی جدید به مؤدیان مالیاتی ما اضافه شدند و این تعداد علاوه بر ۳۰۰ هزار مودی جدیدی است که سال گذشته شناسایی کردیم؛ همچنین در بخش املاک اجاره ای بالغ بر ۲۵۰ هزار اظهارنامه را دریافت کردیم.

تقوی نژاد با بیان اینکه انتظار ما این است که در تیر ماه که فصل مالیاتی است وضعیت مالیاتی ما بهبود پیدا کند و بتوانیم با رضایت خود مودیان نسبت به کسب حقوق حقه دولت اقدام کنیم، گفت: باید در کشور روی مساله فرهنگ مالیاتی بیشتر کار شود و این فرهنگ در جامعه گسترش پیدا کند به این معنی که مردم هم باید تعریف دقیقی از مالیات پیدا کنند، هم به آثار پرداخت مالیات در بخش های مختلف خصوصا اینکه آیا پرداخت مالیات بر زندگی آن ها تاثیر گذار است یا خیر توجه کنند.

 وی در ارتباط با اصناف نیز بیان داشت: سال گذشته توافقی با اتاق اصناف داشتیم و بر مبنای امضای اتاق اصناف توانستیم این توافق را در سراسر کشور ادامه دهیم، به این شکل که برای مودیان بند (ج) که عمده افراد جامعه هستند (از حدود ۳ میلیون مودی که داریم یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این افراد هستند) تعیین کردیم که این افراد مالیات سال ۹۴ را بر مبنای مالیات قطعی شده سال ۹۳ و بدون حتی یک ریال افزایش پرداخت کنند.

توافق با اتاق اصناف برای معافیت برخی مؤدیان از ارائه اظهارنامه

تقوی نژاد ادامه داد: برای سال ۹۶ این موضوع را توسعه دادیم، قانون تغییراتی کرده است. لذا دیگر بحث توافق مطرح نیست اما با برگزاری جلساتی با اتاق اصناف به این نتیجه رسیدیم که حتی برخی مودیان را از ارائه اظهارنامه معاف کنیم و بر این اساس اگنون حدود ۶۷۰ هزار نفر از کسانی که هستند در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور حضور پیدا کردند و اعلام کردند که این توافق را قبول دارند؛ بخش عمده ای از این افراد کسانی هستند که در سال ۹۵ زیر ۱۶۵ میلیون تومان درآمد داشتند بنابراین معاف از مالیات هستند و بقیه بر اساس عملکرد سال ۹۳ باید مالیات پرداخت کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: از مودیان درخواست دارم اظهارنامه‌ مالیاتی شان را صحیح ارائه کنند به دلیل اینکه ما با ۳۰سامانه کشوری در تماس هستیم.

ایرادهایی که به نظام مالیاتی وارد است

 نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در تماس تلفنی با این برنامه با تاکید بر اینکه در شرایطی می توانیم باعث توسعه و بهبود فرهنگ مالیاتی در جامعه باشیم که عدالت مالیاتی به اندازه کافی وجود داشته باشد، گفت: یکی از مهمترین ایراداتی که در نظام مالیاتی وجود دارد این است که در زمان تورم و رکود،  هیچ تفاوتی در سیاست های مالیات ستانی و نرخ مالیاتی نمی بینیم.

حسین سلاح ورزی با اشاره به اینکه میزان مالیات در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش پیدا کرده است، افزود: این فشار به نوعی بر گرده بنگاه‌های شفاف و آن‌هایی است که بر اساس حساب و کتاب عمل می کنند.

در نظام جدید به دنبال عدالت مالیاتی هستیم

تقوی نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه در نظام جدید مالیاتی به دنبال عدالت مالیاتی هم در مرحله تشخیص و هم در مرحله وصول مالیات هستیم، اعلام کرد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده ، بیش از ۸۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر اساس خود اظهاری مودیان دریافت می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه به دنبال آن نیستیم که بر مودیان موجود فشار وارد کنیم، گفت: حساب و کتاب این مودیان مشخص است و اگر در جایی تشخیص ناصحیح داده شود در فرآیند رسیدگی، از آنها احقاق حق خواهد شد.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مالیات‌ها از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است گفت: ۳۰ درصد از جمع مالیات‌ها از مالیات بر درآمد شرکت‌ها اعم از خصوصی و دولت است، مالیات اشخاصی که در بورس پذیرفته شده‌اند از ۲۵ درصد به ۹/۱۹ درصد موثر تبدیل شده است.

مالیات بنگاه‌های کوچک و متوسط را براساس خوداظهاری دریافت خواهیم کرد

وی با بیان اینکه سال گذشته مالیات ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط را تقسیط کردیم، اظهار داشت: امسال براساس ابلاغیه ستاد اقتصاد مقاومتی مالیات بنگاه‌های کوچک و متوسط را براساس خوداظهاری دریافت خواهیم کرد. باید به نحوی حرکت کرد که وضع مردم خوب شود. رئیس جمهور هم بر بهبود وضعیت اقتصادی تأکید دارند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مالیات را هدف قرار نمی‌دهیم، بلکه ملاک اشتغال، صادرات و توسعه اقتصادی کشور است و در مرحله بعدی مالیات مورد توجه قرار می گیرد تصریح کرد: به استناد ماده ۱۸۶ قانون کسی که می خواهد کارت بازرگانی داشته باشد ابتدا ازنظام مالیاتی در خصوص آن فرد استعلام گرفته می شود، کارت های بازرگانی غیر، حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات بر روی دست افراد ضعیف و فقیر جامعه گذاشت که البته با احتساب جریمه این رقم به ۸ هزار میلیارد رسیده است.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه سال ۹۱ تا ۹۴، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر با کارت بازرگانی خود واردات انجام دادند اما در مبادی ورودی مالیا ت اخذ نشد افزود: ماده ۱۸۶ قانون، ۴۰ بخشنامه راهگشا دارد که سال گذشته آن را به یک بخشنامه تبدیل کردیم.

۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد فرار مالیاتی تشخیص داده شده است

وی با بیان اینکه فرهنگ مالیات باید با تغییر نگاه به مردم عوض شود خاطرنشان کرد: اعتماد آفرینی در ابتدای کار ما قرار گرقته است. اول باید ارباب رجوع را تکریم و احترام کرد، فرار مالیاتی در همه جای دنیا وجود دارد. باید حساب‌های مردم را شفاف کرد به طوری که فرار مالیاتی در اقشار مختلف ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تشخیص داده شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه برای رسیدگی به وضعیت مالیات باشگاه‌های ورزشی اداره کل جداگانه‌ای قرارداده‌ایم گفت: به جز ایام بازی‌های جهانی و آسیایی در سایر موارد با آنها مماشات کرده‌ایم.

۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی معاف از مالیات هستند

وی با اشاره به اینکه امسال ۹۰۰ هزار رکورد اطلاعاتی داشتیم افزود: ۴۰ درصد از مالیات معاف هستند یعنی ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی معاف از مالیات هستند همچنین باید تاکید کرد که ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم الانبیا جزو بهترین مودیان کشوربه حساب می آیند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: درآمد هر استان براساس یک روند مشخص از جمله تورم و رشد در نظر گرفته می‌شود و امسال قانونگذار پوشش مالیاتی را مدنظر قرار داده است و رقم مربوط به هر استان را مجلس در نظر می گیرد.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه ممیز و مودی، باید براساس اسناد و مدارک کافی اقدام کنند گفت: بانک مرکزی اعلام کرده است که بخشی از اطلاعات را در اختیار دارد و بخشی دیگر را ندارد. لذا تفاهم نامه ای به تک تک بانک ها فرستادیم تا با نظام مالیاتی همکاری کنند.

برای وصول مالیات خط قرمز نداریم

وی با بیان اینکه از موسسات غیر مجاز مالیات دریافت می‌کنیم ادامه داد: برای  وصول مالیات خط قرمز نداریم. باید مردم را به سمت موسسات مجاز هدایت کنیم تا منابع مالی کشور به سمت تولید برود و از هر کار غیر تولیدی باید مالیات دریافت کرد.

وی تصریح کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده، ۲۷ کشور از ۳۰ کشور از سپرده خود مالیات اخذ می کنند. لذا اگر به سپرده گذار فشاری وارد نشود می توان از آنان مالیات اخذ کرد.

در سیستم مالیات تشخیص به صورت سلیقه‌ای است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه کارت بازرگانی براساس مقررات و ضوابط اعطا می‌شود عنوان کرد: این ضوابط از طرف دولت تهیه و به اتاق بازرگانی ابلاغ شده است و این اتاق ضوابط را می پذیرد.

حسین سلاح ورزی با اشاره به اینکه حجم واردات دارندگان کارت بازرگانی در سال اول کم و کنترل شده است افزود: در این صورت امکان تخلف گسترده وجود ندارد، مشکل در نظام مالیاتی این است که اساسا در سیستم مالیات تشخیص به صورت سلیقه ای است و سیستم مالیات ممیز محور است.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا اخذ مالیات از مکانیزم مشخصی صورت می‌گیرد در حالی که در کشور ما اینگونه نیست مثلا ما برای استان ها سهم بندی می کنیم.

کد خبر 310876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.