پیشتازی در استفاده از آب های خاکستری / میزان برداشت آب کل فضای سبز از زاینده رود ناچیز است

به گفته معاون خدمات شهری، شهرداری اصفهان به سمت استفاده از تکنولوژی آبیاری جدید و استفاده از منابع آب های خاکستری رفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خشکسالی به عنوان بی سروصدا ترین بلایای طبیعی در مقابل سیلاب که به مثابه یکی از پرصدا ترین بلایای طبیعی است، قرار دارد. آلودگی هوا، ترافیک، سرو صدا، دود و دم و هزاران مسئله دیگر عواملی هستند که ما را به سوی فضای سبز شهری بیشتر سوق می دهند.

فضای سبز شهری این مأمن و پناهگاهی که ما را حتی چند دقیقه ای هم که شده به هوای دلپذیر و چشم اندازی زیبا دعوت می کند.

پنج هزار و ۳۰۰ هکتار عرصه فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که سه هزار و ۶۵۰ هکتار آن در اختیار شهرداری است.  از این میزان یک هزار و ۲۰۰ هکتار در منطقه ناژوان قرار دارد که ۲۱۰ هکتار آن در اختیار شهرداری و مابقی در دست اشخاص است.

اما در این دوران کم آبی به گفته مسئولان مدیریت شهری اصفهان، با در اختیار داشتن سالانه ۳۶ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری، با کسری ۱۸ میلیون مترمکعبی آب مواجه هستیم چرا که آبیاری فضای سبز شهر اصفهان سالانه ۵۴ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد، از این رو با توجه به شرایط موجود در خشکی زودرس فضای سبز اصفهان، باید به صورت چند بعدی این عارضه مورد بررسی قرار بگیرد.

در این میان استفاده از پساب های تصفیه شده به صورت کامل، به عنوان یک منبع آب پایدار می تواند در محافظت و توسعه فضای سبز موجود در شهر اصفهان موثر باشد

 تغییر اقلیم بدنبال آلاینده های صنعتی، گرمای شدید، خشکی رودخانه و چاه ها، استرس مستمر کم آبی بویژه در فصل تابستان، تردد روزانه یک میلیون خودرو، ریزگردهای معلق در هوا که از استان ها و کشورهای همجوار وارد می شود برخی از عوامل خشکی زودرس درختان شهر اصفهان است.

شهر اصفهان برای حفظ سلامت شهروندان و موجودات زنده نیازمند سرانه فضای سبز به وسعت ۴۹ مترمربع است، در حالی که این سرانه در اصفهان اکنون ۲۶ مترمربع است.
راهبرد اصلی شهرداری با وجود این سرانه، توسعه حجمی درختان در سطح شهر و توسعه فضاهای سبز جدید در مناطق مختلف شهری است که در دستور کار قرار گرفته است.

میزان برداشت آب کل فضای سبز شهر اصفهان از زاینده رود، ناچیز است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در این باره می گوید: شهرداری اصفهان از قدیم با مجوز و پروانه بهره برداری تعدادی چاه آب داشته که متأسفانه به محض بسته شدن رودخانه، تعدادی از آنها خشک می شود.

احمدرضا مصور مسأله زاینده رود را مسأله همه کشور می داند و اظهارمی کند: من معتقدم اهمیت مسأله زاینده رود از دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی کمتر نیست.

وی تصریح می کند: میزان برداشت آب کل فضای سبز شهر اصفهان در سال ۳۰ میلیون  متر مکعب است که در مقابل حقابه شهر اصفهان از رودخانه زاینده رود، عدد بسیار ناچیزی است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه تمام چاههای آب شهرداری پروانه دار هستند و بهره برداری از آن با حساب و کتاب انجام می شود، به خشکی دوباره زاینده رود اشاره می کند و می گوید: مسأله آب و زاینده رود مسأله همه استان است و شهر اصفهان با ۲ میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت حق دارد حقابه خود را مطالبه کند و همه برای حل مشکل سهیم هستند.

وی اظهارمی کند: شهرداری اصفهان به سهم خود در حال حاضر با کمتر از دو سوم نیاز آبیاری می کند و علاوه بر آن برای همه چاههای دارای پروانه بهره برداری خود کنتورهای مخصوص کنترل مصرف قرار داده و بر فعالیت پیمانکاران خود به شدت نظارت می کند تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

مصور اضافه می کند: شهرداری اصفهان به سرعت سبد مصرف آب فضای سبز شهر اصفهان را از آب تبدیل به موارد دیگری همچون پساب و تصفیه پساب می کند که تاکنون در این راستا موفق عمل کرده و به زودی شاهد افتتاح بعضی از طرح ها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان به سمت استفاده از تکنولوژی آبیاری جدید و استفاده از منابع آب های خاکستری رفته است، خاطرنشان می کند: شهرداری اصفهان به خوبی نقش خود را در مدیریت مصرف آب ایفا کرده است و همه باید اینگونه عمل کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید می کند: شهرداری اصفهان به خوبی نقش خود را در مدیریت مصرف آب ایفا کرده است.

وی ادامه می دهد: شهرداری اصفهان حدود ۱۷۰ چاه دارد که پروانه های همه آنها توسط آب منطقه ای اصفهان کنترل و لیست بندی شده است.

مصور تصریح می کند: در مصوبات بالادستی که در استانداری تشکیل شده، مقرر شد جدول تهیه آب فضای سبز شهر اصفهان را هم در حقابه ها و هم در توزیع آب ها منظور کنند چرا که قطعاً شهر اصفهان نمی تواند از سلامتی ۲ میلیون و یکصد هزار نفر ساکنان این شهر بگذرد و مطالبه جدی در این زمینه خواهد داشت.

وی با اشاره به وضع موجود و رفع عوامل موثر در خشکی درختان، می گوید: استفاده از گونه های مقاوم در برابر خشکسالی، زدن گوده ها و استوانه هایی در زمین برای رساندن آب به عمق ریشه گیاه، استفاده از کلات آهن(برای رفع کمبود آهن و عناصر میکرو مورد نیاز گیاه) و کودهای آلی، اصلاح بافت خاک و اصلاح نحوه آبیاری می تواند در بهبود اوضاع مفید باشد
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به شناسایی گونه های مقاوم در ایستگاه تحقیقاتی محمودآباد از جمله ۵۰ نوع چمن مقاوم در برابر کم آبی بمنظور توسعه و تولید، اظهارمی کند: سه گونه چمن گرمسیری و سردسیری با نیاز آبی ۵ و ۱۰ روزه، سه تا پنج سال آینده جایگزین چمن فعلی می شود

کد خبر 310721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.