انتشار فراخوان سی­ و ششمین جشنوارۀ بین المللی تئاتر فجر

فراخوان سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با احترام به دستاوردهای ارزشمند دوره ­های پیشین جشنواره و با تمرکز بر اصلاح بخشی از فرایندها با هم­ اندیشی دست ­اندرکاران تئاتر کشور در جهت ارتقای کیفی جشنواره تدوین و منتشر  شد.

به گزارش ایمنا، جشنواره تئاتر فجر که هر سال توسط  اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مؤسسه بین‌المللی تئاتر (ITI) برگزار می شود شامل بخش های مرور تئاتر ایران، تئاتر ملل، مهمان،  بخش خارج از صحنه (Offstage)، بخش به ­علاوه فجر، بخش مسابقه تئاتر ایران و بخش مسابقه تئاتر بین الملل است.

روند سی و ششمین جشنوارۀ تئاتر فجر بر حذف تدریجی بازبینی آثار به ­صورت فیلم ­- تئاتر با رجوع به اجراهای زنده، اصلاح فرآیند انتخاب آثار با تکیه بر خرد جمعی و مراجعه به آرای طیف وسیعی از کارشناسان و مدیران تئاتر، اعتبار بخشی به جوایز جشنواره با فرآیند استانداردسازی موضوع داوری و کاستن تعداد جوایز مانند دیگر جشنواره های جهانی تئاتر، توجه به ظرفیت ­های نوین اجرایی با حمایت از گونه­ های مختلف تئاتر و تلاش برای هویت­ یابی و کارایی اجتماعی جشنواره تئاتر فجر معرفی شده است.

در این دوره از جشنواره بخش مرور تئاتر ایران شامل آثاری خواهد بود که تولیدات اجرا شده در تالارهای نمایشی کشور، برگزیدگان جشنواره ­های تئاتر استانی و  آثار دانشجویی را در بر می گیرد و بخش خارج از صحنه (Offstage) شامل هر گونه اجرا در خارج از صحنه و بیرون از فضاهای تئاتری متعارف با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی،  مکان اجرا و شکل  ارتباط با مخاطب است که بر اساس مکان اجرا، در دسته­ های اجرا در مکان­ های نامتعارف (در خیابان، اماکن تاریخی، ورزشگاه­ ها، محیط ­های طبیعی، کارخانه­ ها و اماکن متروک و...)، اجراهای کاربردی (درحوزه­ های مسئولیت اجتماعی؛ شامل اجرا با مهاجرین، سالمندان، معلولین، زندانیان، کودکان بیش فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، نابینایان و... و. در خارج از صحنه و یا مکان های مرتبط) و  پرفورمنس آرت (Performance Art) قرار می گیرد.

بر اساس متن این فراخوان پایان مهلت ثبت در خواست حضور در بخش مرور تئاتر ایران۱۴ مرداد ۹۶ اعلام شده و هنرمندان می توانند با مطالعه دقیق فراخوان و گاه شمار هر بخش برای حضور در جشنواره سی و ششم فجر اقدام کنند.

گفتنی است، فرهاد مهندس پور دبیری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را بر عهده دارد. /

کد خبر 310510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.