۹۵ درصد مساحت ایران درگیر خشکسالی است/ وضعیت خشکسالی در تهران وخوزستان نگران کننده است

بررسی وضعیت خشکسالی کشور و شناسایی استان‌های درگیر خشکسالی‌های شدید در میان موضعات زیست محیطی از اهمیت بسیاری برخوردار است. رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با اشاره به آخرین داده‌های این وضعیت گفت: ۹۵ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی است.

به گزارش ایمنا به نقل از ایسنا، شاهرخ فاتح با اشاره به وضعیت بحرانی خشکسالی در کشور تصریح کرد: در بررسی‌های خشکسالی با استفاده از شاخص SPEI(شاخص بارش، تبخیر و تعرق) افزایش مدت دوره بررسی (۹-۴۸-۹۱- ۷۲ یا ۸۴ ماهه)، بیانگر خشکسالی‌های اندوخته و تجمیع‌یافته‌ای است که در بستر طبیعت باقی مانده است.

وی تاکید کرد: شاخص‌های بلندمدت خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور می‌توانند انعکاسی کلی از شرایط ذخیره آبی آن مناطق باشند. بر همین اساس این نوع شاخص‌ها را می‌توان برای مجموع کشور بررسی و شرایط بلندمدت کشور را بر اساس آن رصد کرد.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه بر اساس شاخص (SPEI) ۱۲ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۹۶، اغلب مناطق و استان‌های کشور شاهد خشکسالی ضعیف تا متوسط هستند، اظهار کرد: استان‌های خوزستان، جنوب ایلام، شمال بوشهر، غرب کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هایی از اصفهان و خراسان شمالی، غرب و جنوب غرب خراسان رضوی، یزد، شمال و شرق کرمان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید و حتی در مواردی بسیار شدید مواجه بودند.

بیش از ۹۰ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی

 فاتح در ادامه با اشاره به میزان مساحت تحت تاثیر خشکسالی  در کشور بر اساس شاخص(SPEI) ۸۴ ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۶، گفت: در مجموع حدود ۹۵ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی مواجه هستند که از این میان ۹.۷ درصد با خشکسالی خفیف، ۴۰.۹ درصد با خشکسالی متوسط ، ۳۲ درصد با خشکسالی شدید و ۱۲ درصد از مساحت کشور خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند. در این میان تنها حدود یک درصد از مساحت کشور با «ترسالی» همراه است و مابقی نواحی کشور از شرایط نرمال برخوردار هستند.

این کارشناس سازمان هواشناسی کشور به مساحت تاثیر خشکسالی در بازه کوتاه‌مدت اشاره و اظهار کرد: بر اساس شاخص‌ (SPEI) ۱۲ ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۶، در مجموع حدود ۸۹ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی مواجه بودند که از این میان ۲۳.۴ درصد با خشکسالی خفیف، ۲۸.۲ درصد با خشکسالی متوسط، ۲۹.۴ درصد خشکسالی شدید و ۸.۴ درصد از مساحت کشور با خشکسالی بسیار شدید همراه بودند از سوی دیگر در این بازه زمانی، ۸.۷ درصد از مساحت کشور شرایط نرمال داشتند و مابقی اراضی کشور از شرایط ترسالی برخوردار بودند.

وضعیت نگران کننده ۱۶ استان کشور در حوزه خشکسالی

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در پایان با تاکید بر اینکه پهنه‌بندی خشکسالی ۸۴ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۹۶ کشور حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید هستند، گفت: آنچه در بررسی‌های خشکسالی کشور اهمیت دارد آن است که خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید در برخی از استان‌ها نظیر تهران، البرز، فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان، کرمانشاه، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و قسمت‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تداوم دارد.

کد خبر 310425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.