آموزش 385 هزار نفر از مشهدی‌ها در حوزه فرهنگ شهروندی

قائم‌مقام سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد گفت: 385 هزار نفر از مشهدی‌ها در حوزه فرهنگ شهروندی آموزش دیده‌اند.

به گزارش ایمنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، جعفر رئیسیان‌زاده در نشستی خبری که در سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری برگزار شد با اشاره به هویت دینی، انقلابی و ملی اظهار کرد: در این راستا طرح‌های دفاع همچنان باقی است با برپایی نمایشگاه، گرامیداشت هفته دفاع مقدس و همچنین برنامه‌های جانبی و جذاب مثل شهربازی مقاومت و غرفه‌های فرهنگی انجام شد.
وی با اشاره به تقدیر از نفرات برتر آزمون سراسری دانشگاه‌های در همایش «ثریا» افزود: سلسله همایش‌های فاطمی در دو سطح منطقه‌ای و شهری با هدف شناسایی بانوی فاطمی شهر برگزار شد همچنین تجلیل فرهیختگان مشهدی از معلمان دوران تحصیل خود نیز در همایش «معلم سپاس» انجام شد و در نهایت برگزاری برنامه «بچه‌های رمضان» در بوستان‌های بزرگ شهر در ماه مبارک رمضان از دیگر اقدامات این حوزه با محوریت هویت دینی، انقلابی و ملی بوده است.
آموزش قصه‌گویی توسط 350 مربی مهد کودک به مادران مشهدی
قائم‌مقام سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد با اشاره به طرح محوری سبک زندگی اسلامی ایرانی بیان کرد: در این طرح جشنواره «مادران قصه‌گو با هدف ترویج فرهنگی مطالعه مادران و فرزندان مادران قصه‌گو و بحث ارتباط بیشتر فرزند و مادر در عصر امروز به دلیل مشغله‌ها و رشد فضای مجازی برگزار شد.
رئیسیان‌زاده با بیان اینکه در طی دو سال گذشته 350 مربی توسط اساتید مطرح کشور آموزش دیدند، گفت: این مربیان در این طرح در سال اول 5 هزار نفر و در سال دوم 15 هزار نفر را آموزش دادند.
وی اضافه کرد: باشگاه اجتماعی همسران مشهدی با استفاده از نظر متخصصان حوزه خانواده در با رویکرد آموزشی و مهارت‌های زندگی یکی دیگر از اقدامات اجرایی حوزه محوری سبک زندگی اسلامی ایرانی بود.
قائم‌مقام سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز عنوان کرد: جشنواره «زنگ کار» با هدف مهارت‌آموزی نوجوانان در ایام تابستان برگزار شد زیرا با توجه به رشد فضای مجازی شاهد کاهش حضور نوجوانان برای یادگیری حرفه‌ها هستیم که با توجه به ارتباط خانواده، نوجوان و استاد کار در این موضوع، جشنواره اقدامات محوری در این حوزه انجام داد.
رئیسیان‌زاده ادامه داد: با توجه به حمایت از کالای ایرانی همایش «نشان مردمی استقلال» از دیگر اقدامات این حوزه بود و از افرادی که در تولید، توزیع و مصرف کالای ایرانی نقش داشتند، تقدیر به عمل آمد.
برگزاری همایش روز جهانی کارگر با حضور 8 هزار نفر کارگران مشهدی
قائم‌مقام سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در بخش «خدا قوت کارگر» نیز در روز جهانی کارگر از 8 هزار نفر از کارگران ساختمانی و سایر حرفه‌های کارگری که متولی خاصی ندارند با حضور خانواده‌های آن‌ها تقدیر به عمل آمد از طرفی در جشنواره «آهوانه» آموزش ساخت عروسک و دوخت جانماز نیز برای اهدا به زائران برگزار شد که در سال اول 10 هزار و در سال دوم 30 هزار عروسک آهو توسط دختران ساخته و به زائران اهدا شد.
رئیسیان‌زاده در خصوص توانمندسازی تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی و مردمی نیز عنوان کرد: در این حوزه احیای کارکردهای مسجد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در چهار حوزه سرود، تئاتر، ثبت خاطره و تولیدات رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفت و از طرفی از فرهنگسراها نیز خواستیم از این ظرفیت مساجد استفاده کنند.
وی افزود: اقدام دیگر طرح «فصل شکوفایی» بود که ایجاد زیرساخت‌های حمایتی از فعالیت‌های تشکل‌ها در تابستان با ارائه 22 خدمت قابل ارائه به کانون‌ها به انجام رسید به‌گونه‌ای که برای هر تشکل یارانه 400 هزار تومانی در نظر گرفته شد و در ویژه برنامه دیگر اجرای اردوی زیارتی راهیان نور در دو بخش خودروهای شخصی و بسته حمایت از تشکل‌ها اجرایی شد.
حمایت از 200 کاروان زیارتی راهیان نور
قائم‌مقام سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد بیان کرد: در این طرح از 200 کاروان زیارتی حمایت شد و برای خودروهای شخصی نیز برای حضور در این سفر معنوی اسکان، غذا و پارکینگ در مسیر برنامه‌ریزی‌شده بود.
رئیسیان‌زاده خاطرنشان کرد: در بحث دیگر این طرح برنامه‌های مناسبتی در دهه فجر، دهه مهدویت و ماه رمضان اجرایی شد و در واقع شهرداری از نقش صرفا سخت‌افزاری خود در این مراسم‌ها خارج و به سمت محتوا نیز حرکت کرد.
وی با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه فرهنگ شهروندی نیز اظهار کرد: در حوزه شورای راهبردی آموزش فرهنگ شهروندی، مصوبه بر زمین مانده در سال 88 وجود داشت که در واقع ما این مصوبه را اجرایی و شورا را با ریاست شهردار تشکیل دادیم.
قائم‌مقام سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد افزود: در ابتدا دبیرخانه فرهنگی شهروندی را راه‌اندازی کردیم و برای بسته آموزش شهروندی تمام اقدامات کلان‌شهرهای کشور را مورد توجه قرار دادیم و به یک بسته مشخص دست یافتیم که در این راستا کار برای شهروندان داوطلب در حوزه آموزش شهروندی و گروه دیگر افرادی که در حین فعالیت روزانه با این آموزش‌ها آشنا می‌شدند، انجام شد.
آموزش 385 هزار نفر از شهروندان در حوزه فرهنگ شهروندی
رئیسیان‌زاده تصریح کرد: برای این مهم دبیرخانه در تمام مناطق شهرداری مشهد تشکیل دادیم و اعلام کردیم که باید 10 درصد جمعیت شهروندان آن مناطق آموزش‌های شهروندی را ببینند که خوشبختانه در سال نخست 385 هزار نفر از شهروندان تحت آموزش قرار گرفتند.
وی در پایان عنوان کرد: تمام این اقدامات در شرایطی انجام شد که در برخی از موارد سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد با کاهش تا 30 درصدی نسبت به دوره قبل مدیریت شهری مواجه بود اما با صرفه‌جویی به این اهداف خود رسیدیم.

کد خبر 310376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.