یادواره ای برای «عموخسرو»

در شناسنامه نامش خسرو است ولی خانواده و نزدیکان او را محمود صدا می کردند.

به گزارش ایمنا، خسرو شکیبایی، فروردین ماه ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. پدرش سرگرد ارتش بود و وقتی او ۱۴ ساله بود بر اثر سرطان از دنیا رفت. او قبل از اینکه وارد عرصه تئاتر شود، در حرفه هایی چون خیاطی و کانال سازی و آسانسورسازی کار می کرد. تحصیلاتش را در رشته بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد. در ۱۹ سالگی برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفت و بعد از مدتی به عباس جوانمرد، معرفی و به صورت کاملا حرفه ای بازیگر تئاتر شد. فعالیت هنری شکیبایی از سال ۱۳۴۲ با بازیگری تئاتر آغاز شد و ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۷ با ورود او به حرفه دوبلوری وسعت یافت.

بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساخته داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش هایی است که ایفا کرده است. او برای بازیش در فیلم هامون از هشتمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین دریافت کرد و تحسین منتقدان و مردم را برانگیخت. خسرو شکیبایی از سال ۱۳۶۸ به بعد، دیگر نتوانست از جلد حمید هامون بیرون بیاید و حمید هامون را در انواع اقسام لباس ها و تیپ های مختلف تکرار کرد. اما توانایی های انکار ناپذیرش را در چند فیلم به معرض نمایش گذاشت. بازی تاثیرگذار او در دو فضای کاملاً متفاوت در فیلم کیمیا و کاغذ بی خط.

او برای بازی در فیلم کیمیا احمدرضا درویش ۱۳۷۳بار دیگر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر شد. سومین سیمرغ خود را نیز برای بازی در نقش عادل مشرقی فیلم سالاد فصل گرفت. از آخرین افتخارات شکیبایی هم دیپلم افتخار برای فیلم اتوبوس شب ساخته کیومرث پوراحمد بود. شکیبایی آخرین جایزه اش را از ششمین جشن ماهنامه دنیای تصویر برای بازی در فیلم کاغذ بی خط دریافت کرد. پس از گذشت نزدیک به ۲۲ سال از اولین حضورش در فیلم کیمیایی، در فیلم حکم، باری دیگر در فیلم وی در کنار عزت الله انتظامی ایفای نقش کرد.

 

در ۹ تیرماه ۱۳۸۷ در دومین جشن منتقدان سینمایی، جایزه یکی از برترین بازیگران سی سال سینمای پس از انقلاب را گرفت. او همچنین در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر، بازیگر و گوینده تیزر جشنواره بود. شکیبایی در سال ۱۳۵۴، یعنی یک سال بعد از اولین حضور خود در فیلم کوتاه کتیبه، به دعوت محمدرضا اصلانی در سریال سمک عیار ایفای نقش کرد.

او در تلویزیون هم موفق بود. از همان زمان که در نقش سید حسن مدرس بازی کرد و آن مونولوگ طولانی معروفش را اجرا کرد تا کارهای به یاد ماندنی ای همچون روزی روزگاری، خانه سبز، کاکتوس، تفنگ سر پر و در کنار هم همه در خاطره ها ماندگار شده است. شکیبایی در چند فیلم تلویزیونی هم به ایفای نقش پرداخت. آخرین نقش آفرینی این هنرمند در فیلم تلویزیونی پیوند ساخته سعید عالم زاده و آخرین نمایش فیلمش، "آشیانه ای برای زندگی" بود که از تلویزیون پخش شد.

خط قرمز، دادشاه، صاعقه، دزد و نویسنده، رابطه، شکار، ترن، دستمزد، عبور از غبار، هامون جستجو در جزیره، ابلیس، بانو، یک بار برای همیشه، سارا، پرواز را به خاطر بسپار، بلوف، کیمیا، پری، درد مشترک، خواهران غریب، عاشقانه، سایه به سایه، سرزمین خورشید، زندگی، روانی، میکس، عشق شیشه ای، دختردایی گمشده، دختری به نام تندر، مزاحم، لژیون، کاغذ بی خط، صبحانه ای برای دو نفر، حکم، ازدواج صورتی، سالاد فصل، چه کسی امیر را کشت؟ عروسک فرنگی، پیشنهاد۵۱ میلیونی، دست های خالی، اتوبوس شب، رئیس، شب، میراث، حیران، دایناسور، امروز نه فردا، و دل شکسته برخی از فیلمهایی هستند که خسرو شکیبایی در آن ها به ایفای نقش پرداخته است.

خسرو شکیبایی که مدت ها از عارضه سرطان کبد رنج می برد ۲۸ تیرماه ۱۳۸۷ در سن ۶۴ سالگی در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان گورستان بهشت زهرا بخاک سپرده شد./

کد خبر 310332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.