یادنامه ای برای مادربزرگ سینمای ایران

فرخ‌لقا هوشمند با نام اصلی "فرخ لقاح پوررسول" بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بود.

به گزارش ایمنا، او دوران بازیگری را در هنرستان هنرپیشگی زیرنظر عطاء‌الله زاهد، مجید محسنی و حمید قنبری در سال ۱۲۳۴ آغاز کرد و بلافاصله در تئاتر گیلان فعال شد. شروع فعالیت در سینما در فیلم «نردبان ترقی» در سال ۱۳۳۶ بود و از عمده نمایش‌هایش می‌توان از  «خسرو و شیرین»، «خسیس» نام برد.

فرخ‌لقا هوشمند سابقه حضور در بیش از ۷۰ فیلم سینمایی را دارد که از میان آنها می‌توان به شب قوزی، خواستگار و مجوعه فیلم‌های صمد اشاره کرد. او در سال ۱۳۱۰ در رشت به دنیا آمد. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۲۴ تا سال ۱۳۳۵ در گیلان و سپس در تهران تا سال ۱۳۴۲ آغاز و بازی در سینما را سال ۱۳۳۶ با ایفای نقش کوتاهی در «نردبان ترقی»، با همکاری «پرویز خطیبی» آغاز کرد.

فرخ لقا هوشمند در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی چون «کوچک جنگلی»، «لبخند زندگی»، «عیاران»، «داستان یک شهر»، «خانه به خانه»، «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «سوخته‌دلان»، «تهران ۱۱»، «دردسر بزرگ»، «سایه‌ها»، «چراغ جادو»، «قصه‌های شهرک»، «دختران»، «مامان آفاق» به ایفای نقش پرداخت. همچنین در فیلم‌های سینمایی چون «علی واکسی»، «شب قوزی»، «شوهر آهوخانم»، «کلاغ»، «باشو غریبه کوچک»، «شکار خاموش»، «افسانه آه»، «رنو تهران ۲۹»، «دو نفر و نصفی»، «مسافران»، «چهارشنبه عزیز»، «دو همسفر»، «الو الو من جوجوام»، «همسر»، «بلوف»، «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «سفر»، «اشک و لبخند»، «شراره»، «رقص و شیطان» به بازیگری پرداخت.

وی تیرماه ۱۳۸۸ به دلیل عارضه‌ مغزی درگذشت.

کد خبر 310107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.