تخصیص ۲۸۴۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی به بخش صنعت و تولید استان اصفهان

استاندار اصفهان با بیان اینکه با بیان اینکه امسال پنج بسته حمایتی ابلاغ شده است، گفت: با اجرای طرح های اقتصادی دولت در اصفهان، تاکنون ۱۳۹۵ واحدمورد حمایت قرار گرفته و ۲۸۴۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش ایمنا رسول زرگرپور در مراسم بیست و دومین سالروز نکوداشت صنعت و معدن استان اصفهان که با حضور رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار گردید، با تبریک این روز به همه ی تلاشگران صنعت، تولید و اشتغال اظهارداشت: مرکزیت استان اصفهان در کشور و موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن این استان در شاهراه های ترانزیتی شمال – جنوب و شرق – غرب قدمت طولانی فعالیت در بخش صنعت، تنوع و گستردگی محصولات تولیدی، استقرار صنایع مادر به عنوان قوای محرکه ی بخش صنعت و صنایع پایین دستی وابسته، پتانسیل بالقوه و بالفعل بسیار بالا در زمینه رشد و توسعه و بالندگی در عرصه های صنعت معدن و تجارت استان از مزیت های انحصاری و ویژه بخش صنعت، معدن و تجارت در استان بزرگ و پهناور اصفهان است.
استانداراصفهان با بیان اینکه اصفهان رتبه اول توسعه یافتگی صنعتی و معدنی کشور را دارا است، گفت: در اهداف کلان استان با دیدگاه زیست محیطی و فراتوسعه ای، بازسازی و نوسازی صنایع، گسترش صنایع با فناوری پیشرفته و هایتک و توسعه صنایع دانش بنیان و صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنایع مختلف، تکمیل زنجیره ارزش فعالیت های معدنی و سرمایه های مختلف و جذب وتوسعه سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن استان به عنوان اولویت ها قرار داده شده است.
مدیر ارشد استان با مرور عملکرد دولت یازدهم در استان در بخش صنعت و معدن و تجارت، تصریح کرد: در سال ۹۲ و در ابتدای دولت تدبیر و امید یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در استان مطرح می شد وضعیت صنعت معدن و تجارت استان بود.
زرگرپور با بیان اینکه بیش از ۲۵۰هزار نفر در استان در این بخش مشغول فعالیت هستند، گفت: سرمایه گذاری وسیعی در اصفهان صورت گرفته است و به عنوان یکی از اقتصادی ترین استان های کشور مسائل رکود، بیکاری و .. بیش از سایر استان ها خود را نشان می دهد.
رسول زرگرپور با بیان اینکه باید برای ساماندهی این مشکلات و قرار گرفتن در مسیر حل، طرح ها و برنامه هایی صورت می گرفت، گفت: در اولین اقدام شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بعنوان اولین و اصلی ترین مرجع بررسی مسائل و مشکلات بخش صنعت و معدن و تجارت و مسائل فیمابین بخش دولتی و خصوصی انتخاب گردید و این شورا تاکنون برکات بسیار خوبی را براساس گفته بخش خصوصی در ارتباط با حل مشکلات و مسائل بین دولت و بخش خصوصی داشته است.
استانداراصفهان اضافه کرد: مسیر حل مشکلات بخش خصوصی، شورای گفتگو است و به عنوان یکی از مهمترین مراکزی که هم توسط بخش خصوصی و هم بخش دولتی استان مورد استقبال قرار گرفته باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر ارشد استان با بیان اینکه در شورای گفتگو بالای ۹۰ درصد آنچه که در استان به عنوان اختلافات فی مابین و تفسیرهای مختلف از قوانین قابل حل بود، مرتفع گردید و با جلسات مستمر و کارگروه های تخصصی آنچه که در استان می شد انجام شود صورت گرفت و باید این بستر را با قوت ادامه داد و حداکثر استفاده را داشته باشیم.
زرگرپور اضافه کرد: آنچه مربوط به خارج از اختیارات استان بود نیز به مراکز مربوطه منتقل شده که بخشی پیگیری شده و در حال انجام است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور محترم به اصفهان و دیدار با فعالان اقتصادی مسائل و مشکلات عنوان شد، اظهارداشت: رئیس جمهور پس از پایان سفر اعلام کرد که باید برای حل مسائل و مشکلات مربوط به بخش خصوصی و واحدهای تولیدی مسئله دار وارد یک راهکاری شویم.
وی افزود: براساس نظر ایشان گروهی که براساس شرایط اقتصادی کشور به مشکل برخورد کرده اند، باید مورد حمایت قرار گیرند و بر همین اساس سه ماه بعد از سفر وی در جلسه هیئت دولت تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولیدی برای این واحدها تصویب شد و بطوری که نطفه تشکیل این کارگروه در استان اصفهان بسته شد.
وی خاطر نشان کرد: طی سه ماه دولت عزم خود را جزم کردکه تا جایی که امکان پذیر است مشکلات را رفع و رجوع کند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه یکی از اصلی ترین مشکلات استان اصفهان موضوع بیکاری و ایجاد اشتغال است، گفت: این کارگروه بصورت جدی برگزار گردید و در این مدت بیش از ۴۰۷ جلسه اصلی و کارشناسی برگزار و بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ پرونده بررسی شده که ۱۴۷۰ مصوبه داشته و ۱۲۵۴ مصوبه تاکنون اجرایی شده که عملکرد قابل قبولی است.
زرگرپور با بیان اینکه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اعتبار و تسهیلاتی پرداخت نمی شد، گفت: قرار نبود اشتغال جدید ایجاد شود و باید فرصت های شغلی موجود حفظ می شد که بیش از ۳۴ هزار فرصت شغلی که می توانست از دست برود از دست نرفت و در این حوزه هم استان عملکرد خوبی داشت.
زرگرپور با بیان اینکه در محور سوم بسته حمایتی از واحدهای کوچک و متوسط مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: این بسته تنها بسته ای بود که همه ابعاد آن مورد توجه قرار گرفته بود و مسائل بیمه ای، بانکی، مالیاتی و ... هماهنگی شده بود.
استاندار اصفهان تصریح کرد: در این بسته حمایتی که یکسال از زمان اجرای آن می گذرد در استان اصفهان ۲۲۹ جلسه تشکیل شده است که ۴۶۷۲ واحد در سامانه بهمین یاب ثبت نام کردند و ۲۷۲۵ واحد که به صورت شبانه روزی بررسی شد استحقاق دریافت تسهیلات را داشتند.
وی ادامه داد: با پالایش بانک ها و در هفته ی قبل که پرونده بسته حمایتی در سال ۹۵ بسته شد اعلام شد که هزار و ۱۶۰ واحد به میزان ۸۹۰میلیارد تومان عقد قرارداد کردند و تسهیلات دریافت کرده اند.
مدیر ارشد استان افزود: با بررسی هایی که توسط خانه صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت مشخص شد روند نزولی این واحدها در اشتغال به سمت صعودی و با یک نرخ رشد ۱۲.۵ درصدی در حال افزایش است.
رسول زرگرپور نتیجه بسته حمایتی دولت از واحدهای کوچک و متوسط در اصفهان را بسیار موفق ارزیابی کرد و افزود: نه تنها روند کاهش نرخ اشتغال را در استان جبران نمود بلکه یک شیب صعودی نیز به آن داد.
وی اضافه کرد: بانک ها نیز نرخ بهره تسهیلات واحدهای صنعتی را کاهش دادند، و در این راستا تسهیلات ۱۱۸۱ واحد بهنگام گردید و کاهش نرخ بهره ۹۳۰ میلیارد تومان تسهیلات کمک خوبی به سیستم تولید و صنعت کرد که قابل تقدیر است.
زرگرپور با بیان اینکه بخشنامه بسته حمایتی تنها برای واحدهای کوچک و متوسط، برنامه ریزی شده بود، اظهارداشت: ارائه تسهیلات این بسته حمایتی به واحدهای بزرگ خبر بسیار خوبی برای استان اصفهان بود، چراکه ۱۰ درصد صنایع بزرگ کشور در استان اصفهان قرار دارد و بخش زیادی از کارگران در این واحدها مشغول بکار هستند.
استاندار اصفهان افزود: با این اقدام ۱۳۴ واحد با تسهیلات مورد نیاز ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای دریافت این تسهیلات ملی پیشنهاد شد که تاکنون ۵۳ واحد مصوب شده است و ۱۰۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع بزرگ پرداخت شده است.
مدیر ارشد استان افزود: نتیجه اجرای بسته حمایتی در استان اصفهان این گونه بود که ۴۳ هزار فرصت شغلی که می توانست از دست برود تثبیت شد و با اجرای کارگروه تسهیل و بسته حمایتی مجموعا ۷۷ هزار فرصت شغلی تثبیت و ۱۳۹۵ واحد مورد حمایت قرار گرفتند و ۲۸۴۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد بطوری که ۱۰ درصد سرمایه گذاری استان را تسهیلات پرداخت کردیم و کار بزرگی صورت گرفته است.
رسول زرگرپور با بیان اینکه امسال پنج بسته حمایتی ابلاغ شده است، گفت: در این بسته ها هم از تجربیات بسته قبلی استفاده شده است و هم حوزه عمل گسترش یافته است و با اضافه کردن اصناف، خدمات و بازسازی و نوسازی صنایع که برای استان اصفهان می تواند بسیار با اهمیت باشد انشاالله با جدیت بیشتر از این امکانات جدید استفاده خواهیم کرد.
زرگرپور خاطر نشان کرد: نمی گوییم که مشکل صنعت، معدن و تجارت حل شده است، چرا که اینقدر مشکل وجود دارد که با سرعت حل نخواهد شد ولی دولت عزم خود را بر حل مشکل جزم کرده است و حداقل دو سه طرح اجرایی موفق ارائه کرده و از بیکاری کارگران تا جایی که امکان دارد جلوگیری کرده است.
وی اضافه کرد: مفهوم این نیست که امروز کارگری بیکار نمی شود بلکه به این مفهوم است که روند افزایش بیکاری متوقف شده است و اشتغال به سمت روند صعودی حرکت می کند.
استانداراصفهان با بیان اینکه متاسفانه در استان اصفهان هرکس آمار غیر قابل استنادی را در خصوص صنایع ارائه می دهد، گفت: آمار علمی و تخصصی که خانه صنعت معدن و تجارت از بررسی نیمی از واحدهای صنعتی استان ارائه داده است، نشان می دهد که ۳۰ درصد صنایع استان در رکود است که بخشی از آن ها به دلیل سوء مدیریت با مشکل مواجه شده اند که ربطی به شرایط اقتصادی کشور ندارد و ۷۰ درصد باقی مانده نیز بین ۲۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.
رسول زرگرپور تاکید نمود: اگر با واقعیت های ازلحاظ آماری درست برخورد کردیم و از بزرگنمایی و سیاهنمایی دوری نماییم و آنچه واقعیت ها است را با انصاف اعلام کنیم می توانیم حجم مشکلات را دریافت و در این رابطه برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: اگر واقعیت ها کمتر و یا بیشتر دیده شود در برنامه ریزی ها دچار مشکل خواهیم شد و بار دیگر اعلام می کنم که در حال حاضر بخش صنعت استان مشکلات بسیار زیادی دارد ولی تلاش شده است که بخش قابل توجهی از مشکلات حل شود.

کد خبر 310043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.