اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان چهارمین عامل خطر سلامتی

کاشان - اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان پس از تصادفات جاده ای، سوانح و حوادث، بیماری های قلبی - عروقی و افسردگی چهارمین عامل خطر سلامتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اعتیاد در جمعیت مردان ۱۸ تا ۳۰ ساله بعد از تصادفات جاده ای، سوانح و حوادث در رتبه دوم عامل خطر سلامتی و بار بیماری ها می باشد.
حاجی جعفری، با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور روزانه ۸ نفر در اثر اعتیاد جان خود را از دست می دهند، ادامه داد: شایع ترین علت انتقال عفونت های منتقله از راه خون شامل اچ آی وی (HIV) و هپاتیت سی (HCV) (از طریق اعتیاد تزریقی) است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: بیش از ۶۵ درصد کلیه موارد شناسایی شده ی عفونت اچ آی وی مصرف کننده تزریقی مواد هستند.
حاجی جعفری اظهار داشت: شیوع هپاتیت در کسانی که مواد را تزریق می کنند یکی دیگر از نگرانی های بهداشتی مرتبط با اعتیاد است، به طوری که بیش از نیمی از این جمعیت مبتلا به هپاتیت  C هستند.
وی تصریح کرد: براساس گزارش های موجود سهم قابل ملاحظه ای از برخی مشکلات اجتماعی همچون طلاق، خشونت و فعالیت های غیر قانونی با اعتیاد مرتبط است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: با گسترش مصرف مت آمفتامین در سال های اخیر الگوی مصرف مواد در کشور تغییر نموده است با این وجود مواد افیونی همچون تریاک، کراک - هروئین و هروئین شایع ترین مواد غیر قانونی مورد مصرف در کشور می باشد و عامل اصلی بیماری های در کشور را تشکیل می دهند.
حاجی جعفری تصریح کرد: اعتیاد نه تنها با مرگ ومیر و ناتوانی بالایی در حوزه سلامت همراه است بلکه عواقب جدی خانوادگی و اجتماعی برای کشور به دنبال دارد.
وی، به اصول اساسی پیشگیری از سوء مصرف مواد بویژه  در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: افزایش عوامل محافظت‌کننده و کاهش عوامل خطرساز، تحت پوشش قرار دادن تمام انواع سوء مصرف مواد، توجه به بافت بومی و مواد رایج در یک محله یا شهر، ‌توجه خاص عوامل خطرآفرین در مخاطبین خاص، سن، ‌ نژاد  و جنسیت، تقویت روابط خانوادگی و مهارتهای فرزندپروری و … شامل نظارت و مراقبت والدین، اطلاع‌رسانی و آموزش والدین، مداخلات مقطعی و کوتاه مدت در خانواده، شناسائی عوامل خطرساز اولیه کودکی و نوجوانی مثل رفتارهای پرخاشگرانه، مهارت های اجتماعی ضعیف و مشکلات تحصیلی و ارتقاء یادگیری های تحصیلی، اجتماعی و هیجانی به منظور نشان دادن عوامل خطرآفرین مثل پرخاشگری، شکست تحصیلی و ترک تحصیل در مدارس ابتدایی از جمله این اصول است. /

کد خبر 309974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.