اتمام سَد و تونل سوم کوهرنگ دردولت دوازدهم/عملیات لوله‌گذاری بهشت‌آباد به زودی آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه به طور قطع در دولت دوازدهم سد و تونل سوم کوهرنگ به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید، گفت: عملیات لوله گذاری طرح بهشت آباد در برخی استان ها آغاز شده و در اصفهان نیز به زودی این طرح شروع خواهد شد.

مسعود میرمحمدصادقی در حاشیه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص آخرین وضعیت طرح تونل سوم کوهرنگ، اظهار  داشت: رودخانه کوهرنگ به عنوان رودخانه سیلابی از اواخر بهمن ماه آب تا اوایل تیرماه آب دارد همچنین حفاری تونل سوم کوهرنگ از سال ٩٣ آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای تونل سوم کوهرنگ به طول ۲۳ کیلومتر و با تکنولوژی قدیمی از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد، افزود: این تونل یکی از پیچیده ترین مباحث ژئوتکنیکی را در خود داشته و از گسل بزرگی گذر کرده است؛ این در حالیست که تونل های بسیاری در کشور در مدت یک سال به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: از زمستان امسال که کوهرنگ آب دارد، تونل نیز آبگیری می کند اما به دلیل آماده نبودن سد این طرح، تنها در حد یک ایستگاه پمپاژ حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون آب خواهد داشت در حالیکه تخصیص آب کامل تونل سوم کوهرنگ حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب است.

وی با تاکید بر اینکه تونل سوم کوهرنگ تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت کاری داشته است، افزود: این تونل امسال به شرط تامین اعتبارات به بهره برداری خواهد رسید.

میرمحمدصادقی در خصوص سد تونل سوم کوهرنگ، گفت: ما در اجرای سد تونل سوم بسیار عقب هستیم و عمده ترین دلیل آن کمبود اعتبارات است.

وی با بیان اینکه پیش از این سد کوهرنگ اعتبار نداشت و آخرین اعتبار آن در سال ۹۲ معادل ۱۴ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: با پیگیری تاسیسات آب منطقه ای، وزارت نیرو و استانداری اصفهان  میزان اعتبارات آن پنج برابر افزایش یافت و به ۷۰ میلیارد تومان رسید که متاسفانه نیمی از آن تخصیص یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: به طور قطع در دولت دوازدهم سد و تونل سوم کوهرنگ به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته میرمحمدصادقی، سال گذشته ١٠٠ درصد اعتبارات به پروژه کوهرنگ تخصیص داده شد اما در پروژه های عمرانی توزیع زمانی اعتبارات بسیار مهم است، اما عمده اعتبارات این طرح اواخر اسفند ماه پرداخت شد همچنین بسیاری از پرداخت ها به صورت اوراق مشارکت پنج ساله بود که تبدیل آن به پول در بازار برای پیمانکاران سخت است.

وی همچنین افزود: در مجموع کل اعتبارات سال قبل را برای خرید اراضی دریافت کردیم همچنین دولت حدود ١٥ میلیارد تومان (۵۰ درصد اسناد خزانه و ۵۰ درصد اوراق مشارکت) را برای خرید زمین های مردم در مخزن سد کوهرنگ پرداخت کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا در خصوص آخرین وضعیت طرح بهشت آباد، گفت: آب منطقه ای حدود ۱۲ سال پیش مطالعات این طرح را که شامل یک سد بلند بنتی و تونل ۶۰ کیلومتری بود را آغاز کرد که وزارت نیرو در دولت یازدهم به دلیل مسائل اجتماعی در خصوص این طرح، در نحوه انتقال آب این طرح بازنگری کرد و قرار است با حذف تونل، آب از طریق خط لوله و ایستگاه پمپاژ و با احداث یک سد منتقل شود.  

وی افزود: به واسطه اینکه استان های دیگری از طرح بهشت آباد و حتی بیشتر از اصفهان آب برداشت می کنند وزارت نیرو بنا به درخواست آن استان ها، دستگاه اجرایی طرح را تغییر و آن را از آب منطقه ای اصفهان به شرکت آب نیرو واگذار کرد.

میرمحمدصادقی ادامه داد: در بازنگری دیگر این طرح توسط وزارت نیرو، عملیات اجرایی تونل انحراف طرح بهشت آباد در حال آغاز است اما اطلاعات دقیقی از روند اجرای آن نداریم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو به طور حتم طرح بهشت آباد را آغاز خواهد کرد و در حال تامین مشاور و اعتبار توسط سرمایه گذار است، تاکید کرد: کل تخصیص بهشت آباد ۵۸۰ میلیون متر مکعب است که سهم اصفهان ٢٥٠ میلیون متر مکعب، یزد١٥٠ میلیون متر مکعب و کرمان ١٨٠ میلیون متر مکعب از این طرح است همچنین استان چهارمحال و بختیاری مقداری از طرح برداشت می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان بیان داشت: عملیات لوله گذاری طرح بهشت آباد در برخی استان ها آغاز شده  و در اصفهان نیز به زودی این طرح شروع خواهد شد.

کد خبر 309502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.