مدیریت کارآمد شهری نیازمند پرداخت به موقع عوارض به شهرداری هاست

طبق قانون، شهرداری سازمان مردم نهادی است که وظیفه ی تأمین بخش اعظمی از نیازهای شهری شهروندان را بر عهده دارد و هزینه ی خدمات ارائه شده را با استفاده از مکانیزم خاصی که «عوارض شهری » و «بهای خدمات» نامیده می شود از ساکنان حقیقی و حقوقی آن شهر در سال دریافت میکند.

به گزارش ایمنا به نقل از شهریار، شهرداری تبریز نیز همچون سایر شهرداری های کشور تمام فعالیت‌های خود را بر اساس برنامه ریزی و چشم انداز توسعه فرهنگی، عمرانی و خدماتی پایه‌ریزی می کنند. در صورتی که اگر منابع مالی برای اجرای این پروژه‌های عمرانی و شهرسازی تامین نشود مدیریت شهر دچار بحران شده و علنا شهرداری کارآیی خود را در ارائه خدمات به شهروندان از دست می دهند.

پرداخت به موقع عوارض مساوی با تحقق توسعه شهری است

پرداخت عوارض یکی از منابع اصلی شهرداری تبریز در مقابل هزینه ی فعالیت ها و عملکرد شهری  تبریز است. پرداخت به موقع عوارض به شهرداری می‌تواند در تحقق بودجه و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و تداوم پروژه‌های کلان در مسیر توسعه و شکوفایی شهر موثر باشد؛ بنابراین با پرداخت به موقع عوارض ، شهروندان می توانند در تسریع عملیاتی شدن طرح ها کمک شایانی بکنند.

البته شهرداری نیز ضمن فرهنگسازی در این زمینه، باید اعتماد و رضایت شهروندان را بیش از پیش جلب کند، تا شهروندان نیز با شهرداری همکاری و مشارکت داشته باشند. باید فرهنگی نهادینه شود تا مردم به اهمیت پرداخت عوارض پی ببرند و بدانند هزینه ای که پرداخت می کنند برای رفاه و آسایش خودشان صرف می شود.

مسئولیت پذیر  بودن در مسائل توسعه شهری خصوصیت بارز شهروندان تبریزی

یکی از داشته های ارزشمند شهر تبریز ، شهروندانی مسئولیت پذیر و حساس در برابر مسائل شهری است داشتن این سرمایه اجتماعی که نشان از اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، آگاهی و تعامل اجتماعی در این شهر است، باعث می شود همیشه مردم پشت مسئولین شهری ایستاده و مسئولین را در توسعه و پیشرفت شهری یاری کنند.

با نگاهی گذرا بر تاریخچه این شهر همگرایی و اتحاد و همبستگی بی بدیل شهروندان تبریزی در مسائل توسعه و پیشرفت شهری کاملا مسئله ای مشهود و غیرقابل انکار است.

نمونه ای از همگرایی شهروندان تبریز برای تحقق توسعه ی شهری طی سال های گذشته

ایجاد انواع کمپین های حمایتی برای اولین بار در تبریز در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی از جمله کمپین " نه به خرید کفش خارجی " و یا کمپین" نه به کالای قاچاق" ایجاد دیوار مهربانی در تک تک محلات شهر در فصل سرما و همه و همه که نشان از همگرایی و همبستگی شهروندان تبریزی در آیتم های توسعه شهری را دارد.

زمانی آنها تصمیم گرفتند دیگر به هیچ گدایی پول ندهند تا شهرشان اولین کلانشهر بی گدای ایران باشد، به جای آن موسسات خیریه مردمی تشکیل دادند که نیازهای فقرای واقعی را برآورده سازند که نمونه بارز آن موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز است که به جرات می توان که یکی از بزرگترین موسسات خیریه کشور است که عمده درآمد آن نیز توسط خیرین تبریزی تامین می شود.

زمانی دیگر که مهاجران غیر قانونی به شهرهای مختلف ایران روانه شدند و بسیاری از کارفرمایان با قیمت های ارزان آنها را به کار گرفتند، تبریزی ها تصمیم گرفتند فرصت های شغلی شهرشان را برای فرزندان خود نگه دارند و به همین خاطر از خیر کارگران ارزان و بدون بیمه گذشتند؛ بدین ترتیب، تبریز تنها شهر صنعتی ایران شد که هیچ کارگر غیرقانونی مهاجر در آن کار نمی کند.

در چند سال اخیر نیز شهروندان تبریزی چه آنان که در تبریز ساکن هستند یا کسانی که مقیم شهرهای دیگر دنیا می باشند با سرمایه گذاری های عظیم اقتصادی در این شهر با احداث شرکت، کارخانه ها و مجتمع های عظیم تجاری چهره شهر تبریز را متحول کرده اند.

رفاه و زندگی مطلوب شهروندی از نتایج پرداخت به موقع عوارض

تبریز را به عنوان "شهر اولین ها" می شناسیم و اینک بار دیگر زمان آن رسیده است که این شهر اولین ها با پرداخت به موقع عوارض، شهروندانی باشند که برای نجات اقتصادی دست به انتخاب زده اند و خود با پرداخت به موقع عوارض شهری در راستای ادامه روند توسعه شهری پیشگام شوند.

در این میان معدود شهروندانی هستند که علیرغم صبغه ی فرهنگیمان از پرداخت عوارض شهرداری سرباز می زنند و پرداخت آن را ناحق می دانند در حالی که آن ها نباید این هزینه را، پول زور به حساب بیاورند و با پرداخت عوارض به اقتصاد شهر، کمک کنند.

البته گاهاً عدم اطلاع رسانی صحیح در مورد مصارف عوارض باعث می شود تا شهروندان اطلاعی از چگونگی و چرایی هزینه کرد عوارض دریافتی را نداشته باشند.

نمونه بارز از موارد مصرف عوارض شهری در زیبا و عاری بودن تبریز از هر گونه زباله و مواد زاید پلاستیکی است . اولین موردی که به ذهن یک گردشگر در روز اول بازدید از شهر تبریز خطور می کند علاوه بر قدمت تاریخی و فرهنگ این شهر، تمیزی اماکن عمومی و معابر این شهر است که این عمل مرهون زحمات مسئولین خدمات شهری شهرداری است. البته شهروندان نیز با وجود حس همبستگی و تعامل در بین خود ضمن رعایت اصول بهداشتی و با پرداخت به موقع عوارض شهری در ایجاد این حس به گردشگران سهم مشارکتی عمده ای دارند.

تصور زندگی شهری بدون خدمات شهرداری ها امکانپذیر نیست

عوارضی که از سوی شهروندان پرداخت می‌شود علاوه بر نوسازی و عمران شهری که بخش اعظم هزینه‌های شهرداری را تشکیل می‌دهند، برای نگهداشت، پسماند و سایر امکانات رفاهی شهروندان نیز مصرف می‌شود.

اجرا نشدن درست هر کدام از خدمات شهرداری، اختلالات جدی در زندگی شهروندان ایجاد می‌کند که شاید ملموس‌ترین نمونه از خدماتی که اخذ عوارض از مردم را توجیه می‌کند، جمع‌آوری زباله و پسماندها توسط شهرداری باشد.

اگر تنها یک روز این چرخه متوقف شود همه مردم در منازل، مغازه‌ها و ادارات با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

هرگاه با وسیله نقلیه خود یا وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی ، اتوبوس و مترو از خیابان‌ها، میادین و … تردد می‌کنیم، باید بدانیم که این تسهیلات در امر تردد و کاهش ترافیک، از محل عوارض مردم پرداخت شده و همگان از مزایای آن استفاده می‌کنیم.

ایجاد و توسعه فضای سبز، توسعه شهر،آسفالت کوچه ها و خیابان و … از دیگر خدمات ارائه شده توسط شهرداری می باشد که با عوارض پرداختی شهروندان به ثمر نشسته است.

به طور کلی درآمد شهرداری از طریق درآمدهای پایدار و عمدتا ناپایدار تامین می شود، زیرا وابسته به شرایط اقتصادی کشور است و نمی تواند بودجه ثابتی را پیش بینی کند. بنابراین پرداخت عوارض از مسایل حیاتی در مدیریت شهری تبریز است که نیازمند مشارکت بالای شهروندان می باشد.

در صورت تحقق پرداخت به موقع، این امر می تواند گره گشای شهر و شهرداری باشد در برهه ی که کل کشور در حالت اقتصاد مقاومتی قرار دارد و بودجه کافی از طریق دولت به شهرداری ها تزریق نمی شود. پرداخت به موقع عوارض توسط شهروندان بهترین راهکار برای کمک به اقتصاد و توسعه شهری است.

کد خبر 308868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.