نبود برند جهانی با تعدد خودروسازان کوچک در کشور/سرمایه های پراکنده صنعت خودرو ایران

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در زمینه تولید قطعات خودرو توانمندی‌های زیادی در کشور وجود دارد که متأسفانه به دلیل نبود ارتباطات مؤثر، نتوانسته‌ایم از تمام توان موجود در این صنعت بهره‌مند شویم.

قاسم علی جباری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به اینکه تحریم‌های چند سال گذشته باعث ضعف ارتباطی ما با برندهای مهم جهان شد، اظهار داشت: در کشور واحدهایی وجود دارند که فعالیت آنها در سطح بین‌المللی است، اما به دلیل مشکلات سال‌های گذشته و نوسان اقتصادی، هم اکنون با بخشی از ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: اتاق بازرگانی تلاش دارد ارتباطات تولیدکنندگان را تقویت کرده و همچنین با شناسایی و حمایت از مجموعه‌هایی که می‌توانند با مجموعه‌های بین‌المللی، همکاری و مشارکت اقتصادی داشته باشند، در زمینه افزایش صادرات، بهینه کردن تولیدات و تأمین نیاز بازارهای خارجی اقداماتی انجام دهد.

رییس کمیسیون جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی به شرایط خاص صنعت خودرو در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: سرمایه‌های صنعت خودرو در ایران پراکنده است و سرمایه‌های اصلی نیز در اختیار چند شرکت قرار دارد، به همین دلیل امکان رشد و توسعه از برخی مجموعه‌ها گرفته شده است.

وی بیان داشت: تعدد خودروسازهای کوچک در کشور باعث شده ایران در این صنعت برندی در سطح جهانی نداشته باشد.

جباری یادآور شد: تحریم‌ها باعث شد بیش از یک دهه از دانش و تکنولوژی روز جهان عقب باشیم و این موضوع در صنایعی مانند خودرو، شدت بیشتری داشت.

وی با بیان اینکه انحصار اقتصادی ما را از رقابت در عرصه جهانی باز می‌دارد، تاکید کرد: انحصارها باید از ریشه رفع شود در غیر این صورت، به جای درمان اساسی و ریشه‌ای تنها درمان مقطعی داشته‌ایم و به اعتقاد من صنعت قطعه‌سازی به درمان ریشه‌ای نیاز دارد.

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان از استان اصفهان به عنوان قطب صنعت، تولید و تجارت کشور نام برد، گفت: در استان بیش از هشت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی خصوصی و ۱۶۰ موسسه آموزش عالی و دانشگاهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در زمینه تولید فولاد، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، سنگ های ساختمانی، طلا و جواهر، صنایع کشاورزی و لبنیات و صنایع دامی از توانمندی های قابل توجهی برخوردار است، افزود: فعالیت‌های قابل توجهی در بخش نساجی، صنایع دستی و خدمات مهندسی انجام می‌گیرد.

کد خبر 308842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.