مبنای قیمت گذاری آزادسازی ها نظر کارشناسان شهرداری و کانون کارشناسان دادگستری است

قیمت گذاری املاکی که باید مورد آزادسازی قرار گیرند توسط کارشناسان شهرداری و کانون کارشناسان دادگستری انجام می شود و ارجاع برخی از این ارزیابی ها به شورای شهر شبهه ای در خصوص عملکرد این دو وارد نمی کند.

به گزارش ایمنا، در صد و هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر اصفهان لایحه ای در خصوص تجدید نظر در مورد قیمت گذاری بر ملکی که در حدود آزادسازی خیابانی بود به شورای شهر ارسال شد.

در این لایحه مالک درخواست تجدید نظر در مورد قیمت گذاری ملک خود را داشت که بر این اساس شبهه ای به کانون کارشناسان دادگستری و کارشناسان شهرداری وارد شد و تعیین سایر قیمت های تعیین شده توسط این دو را نیز زیر سوال برد.

در خصوص این لایحه مباحثی پیرامون آن مطرح شد که رضا امینی رئیس شورای شهر اصفهان در توضیح در مورد این لایحه گفت: در زمان مطرح شدن این موضوع من شهردار منطقه ۸ بودم و کاملا به موضوع اشراف دارم.

وی افزود: با توجه به اینکه نام مالک «امینی» است بنده در آن موقع نمی توانستم وارد این پرونده شوم از این رو اذعان می کنم در آن زمان حق مالک ادا نشده است.

مهدی باقربگی عضو شورای شهر اصفهان در ادامه بحث در مورد این لایحه با اشاره به اینکه برخی از املاک مسکونی که قرار است آزاد سازی شوند متری ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری می شوند گفت: این درحالی است که برخی از اراضی کشاورزی چیزی حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری می شوند.

باقربیگی در ادامه اظهارات خود گفت: به نظر می رسد در خصوص این مسائل سلیقه ای عمل می شود و این در حالی است که شهرداری منطقه، به جای اینکه به کار مالک رسیدگی کند می گوید برو و شکایت کن.

وی افزود: من بعد از ۴ سال حضور در شورای شهر هنوز نفهمیده ام که موضوع ارجاع قیمت گذاری املاک آزادسازی چیست؟

این لایحه با نظر شورای شهر اصفهان به قرار هر متر مربع ۲ میلیون تومان قیمت گذاری شد و با ۹ رای این لایحه به تصویب رسید؛ اما برای اطلاع از جزئیات این لایحه عبدالرسول جان نثاری در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای آزاد سازی پروژه هایی همچون پل، تقاطع ها، فرهنگ سراها، پارک ها و سایر پروژه های شهری، شهرداری باید ابتدا حق شهروندان را رعایت و پرداخت کند و سپس به انجام آن کار بپردازد.

وی افزود: از این رو پس از رفع مسائل حقوقی، شهرداری اجازه دارد وارد مرحله اجرایی پروژه بشود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با اشاره به نحوه تعیین قیمت آزادسازی املاک گفت: مبنای نظر دهی در خصوص آزادسازی ها و قیمت آنها، بر اساس نظر کارشناسان شهرداری و کانون کارشناسان دادگستری است.

جان نثاری بیان کرد: این مبالغ با در نظر گرفتن حق کسب و پیشه، حق سرقفلی، موقعیت زمین و سایر تجهیزات ملک، ارزیابی می شود و شهرداری مکلف است تا توافقات لازم را با مالک انجام دهد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اعلام کرد: در این صورت یا توافق انجام می شود و مالک به صورت نقدی حق خود را دریافت می کند و یا امتیازاتی به مالک در خصوص پروانه همان ملک برای نوسازی داده می شود.

وی افزود: این بدان معناست که مالک اگر خواهان ساخت ملک خود باشد در رابطه با دریافت پروانه به او تخفیف هایی داده می شود.

جان نثاری با اشاره به اینکه بعضی مواقع در خصوص نحوه ارزیابی های اولیه تعیین قیمت ملک، به شورای شهر مراجعاتی صورت می گیرد گفت: شورای شهر همیشه تاکید کرده است که انصاف و عدالت در این خصوص رعایت شود تا حق مردم تضعیف نشود.

وی افزود: البته در جلساتی که با مدیران شهرداری داشته ایم این موارد را تذکر داده ایم و در آخرین جلسه هم که با کانون کارشناسان دادگستری داشته ایم به رعایت انصاف، هم برای مردم و هم برای شهرداری تاکید شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با اشاره به اینکه در آخرین جلسه شورای شهر اصفهان لایحه ای در مورد بازبینی در مورد تعیین قیمت ملکی که در آزادسازی بوده است، به شورای شهر ارسال شده بود گفت: این لایحه استثنا بوده و مالک قبل از فوتش با شهرداری در این خصوص توافق کرده بود.

جان نثاری ادامه داد: اما ورثه این شخص درخواست بازبینی داشتند و شورا هم با نظر شهردار منطقه به این مورد رسیدگی کرد.

وی افزود: از این رو این مورد خاص، نمی تواند شبهه ای را در خصوص نظرات کارشناسان شهرداری و یا کانون کارشناسان دادگستری وارد کند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تاکید کرد: البته شورا در این خصوص اظهار کرده که باید دقت لازم در خصوص ارزیابی قیمت گذاری این ملک ها صورت گیرد تا ارجاع این لایحه ها به شورای شهر معمول نشود.

کد خبر 308663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.