بلای خانمانسوز در کمین نوجوانان/کنجکاوی ویژگی طبیعی نوجوانان است

شهرضا – داستان نوجوانانی که به بهانه شادی اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند اما بعد از چندی زندگی خود و خانوادشان را زیر آواری از غم و اندوه دفن می کنند، ماجرای قریبی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اعتیاد در نوجوانان و کودکان جدی شده است و به قول معروف مساله‌ای نیست که بتوان «زیر فرش» پنهانش کرد، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به تازگی با اشاره به آمار ۳ هزار و ۶۰۰ نفری دانش آموزان معتاد در کشور از ارائه خدمات مشاوره‌ای برای این دانش آموزان خبر داد؛ از آنجا که دوران دانش آموزی سنین کودکی و نوجوانی را در بر می‌گیرد و از طرف دیگر آماری که حاکی از کاهش سن مصرف اعتیاد است، بیشتر به دوره سنی نوجوانی متمرکز شده، می‌توان به این نتیجه تقریبی رسید که تعداد بیشتری از آمار اعلام شده درخصوص اعتیاد نوجوانان، مربوط به دوره سنی نوجوانی است.

نوجوانان معتاد کسانی هستند که روزگاری به بهانه سرگرمی حلقه ای از دود سیاه در اطراف خود ایجاد کردند و امروز این حلقه سیاه بر دست و پای آنها گره خورده و بعضی از آنها هم با همین حلقه سیاه، جان خود را از دست داده اند.

سیگار، کلید ورود به دنیا اعتیاد نوجوانان

دکتر رسول اکبریان – روانشناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: بعضی از نوجوانان در محیط دوستان ممکن است سیگار بکشند و این موجب عادت به سیگار کشیدن در آنها می شودو پس از آن در صورتی که موقعیت های دیگری در جمع دوستان وجود داشته باشد از مواد دیگری هم استفاده می کنند.

وی ادامه داد: معمولاً والدین تصور می کنند که اعتیاد، فرزندانشان را تهدید نمی کند و فقط برای دیگران پیش می آید، در صورتی که اعتیاد یک معضل اجتماعی است و والدین باید به محیط دوستان فرزندان خود توجه داشته باشند.

این روانشناس بیان کرد: اعتیاد در نوجوانان و جوانان یکسان نیست و بستگی به عوامل مهمی از جمله طبقه اجتماعی – فرهنگی نوجوانان، خانواده، مدرسه و محیط زندگی دارد.

اکبریان اضافه کرد: نخستین جایی که کودک در آن قرار می گیرد خانواده است؛ خانواده های از هم گسیخته و نابسامان، خانواده هایی که یکی از والدین معتاد هستند ممکن است تأثیر بسیاری بر اعتیاد داشته باشد، محل زندگی و محله در یک قسمتی از شهر باشد که افراد معتاد زیاد هستند، مدرسه، رفت و آمد با دوستان و همسالان معتاد، خلق و خوی شخص و در دسترس بودن مواد نیز از عوامل مهم هستند، البته بعضی از نوجوانان حساس هستند و ممکن است خیلی زود دچار ناامیدی بشود و برای فرار از یأس دست به این عمل بزنند.

وی تأکید کرد: معمولاً در مناطقی که دچار فقر فرهنگی هستند به دلیل نداشتن امکانات تفریحی و سرگرمی اوقات فراغت نوجوانان بیهوده تلف می‌شود و ممکن است اعتیاد را به عنوان یک سرگرمی انتخاب بکنند، البته در طبقات مرفه نیز سرگرمی ها زیاد است و ممکن است این را نیز به عنوان سرگرمی در نظر بگیرند.

اعتیاد نوجوانان در آیینه قانون

بهروز اسلامی وکیل دادگستری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: اعتیاد نوجوانان یکی از بدترین آسیبهای اجتماعی است که هرچند تلاش شده رویکرد جرم انگارانه آن تغییر کند اما در برخی موارد منجر به وقوع جرایم دیگری همانند قتل، سرقت و یا تجاوز می شود.

وی تصریح کرد: دوره نوجوانی، یکی از حساسترین سنین زندگی هر فرد است که تحریک شدید احساسات از جمله مهمترین ویژگیهای آن است حال اگر این تحریک پذیری بوسیله مصرف مواد مخدر تشدید شود، آنوقت ممکن است وضعیت پیش آمده خارج از کنترل و در نتیجه منجر به ارتکاب اعمال خلاف شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: گاهی نوجوان مجبور به مصرف مواد مخدر می شود که قانون در یان مورد هم تعیین تکلیف کرده است، براساس ماده ۳۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، ‌هر کس اطفال و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال شمسی و افراد محجور عقلی را به هر نحو به ارتکاب هر کدام از جرائم موضوع این قانون وادار و یا به مجبور به مصرف موادمخدر یا روانگردان کند و یا مواد مذکور را از روی اجبار به آنها تزریق و یا از طریق دیگر وارد بدن کند، به ۱.۵ برابر حداکثر مجازات قانونی همان جرم و در مورد حبس، به اعدام و مصادره اموال ناشی از ارتکاب این جرم محکوم می‌شود.

اعتیاد یک نوجوان، معلول مجموعه ای از علتها است

نرگس سعیدی – روانشناس و مسئول جمعیت همیاران سلامت آیینه رواق مشرق بهزیستی شهرضا نیز در گفت و گو با ایمنا، عنوان کرد: اعتیاد بیماری پیچیده ای است که دارای علل و عوامل متعددی است؛ برخلاف تصور بسیاری از مردم که معمولا دلیل اعتیاد رابه یک عامل نسبت میدهند، اعتیاد به عوامل مختلفی از جمله عوامل زیستی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی وخانوادگی وشخصی‌ بستگی دارد.

وی اظهار کرد: افراد مواد مخدر رابه دلایل متفاوتی مصرف می کنند، حتی دلیل مصرف می تواند از ماده ای به ماده دیگر تفاوت داشته باشد.

این روانشناس بیان کرد: برخی از نوجوانان مواد مخدر را برای تقویت حس مثبت از زندگی مصرف می کنند، بسیاری از مواد در نخستین دفعات مصرف آثار روانی و جسمی مطلوب اما کوتاه مدتی را ایجاد می کنند، درنتیجه فردی ممکن است ماده ای رابه این دلیل مصرف کند که آثار لذت بخشی در او ایجاد می‌کند

سعیدی ادامه داد: کنجکاوی یکی از ویژگی های طبیعی نوجوانان است که برخی از آنها که اقوام یا دوستان مصرف کننده مواد دارند به توصیه آنها یا ازروی کنجکاوی خود ترغیب می شوند که مواد را تجربه کنند.

وی تأکید کرد: شرکت در میهمانی های آلوده به مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و قرص های روانگردان، فشارهای روانی، مقابله با جریان عادی اجتماعی، کسب عزت نفس، نگرشها و باورهای غلط از اعتیاد، از جمله دیگر علل گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر است.

مسئول جمعیت همیاران سلامت آیینه رواق مشرق بهزیستی شهرضا گفت: ضعف در مهارت های اجتماعی از جمله مهمترین دلایل گرایش به ناهنجاریهای اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر است، افرادی که در مهارتهای اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران ضعیف هستند، رنج و ناراحتی زیادی تحمل می‌کنند و چون این نگرانی را دارند که اگر دوستان خود را ازدست دهند نتوانند ارتباط دیگری برقرار کنند و تنها خواهند ماند و به دلیل فرار از انزوا و کاهش رنج تنهایی به مصرف مواد می پردازند.

وی اضافه کرد: ضعف در مهارتهای شخصی، بیماری های روانی، شکست ها و عدم موفقیت در تحصیل، خانواده آشفته والگوی نامناسب در خانواده، فشارهای اجتماعی و پذیرش مصرف مواد به عنوان یک هنجار از جمله دیگر علل گرایش نوجوانان به اعتیاد است.

مسئول جمعیت همیاران سلامت آیینه رواق مشرق بهزیستی شهرضا تأکید کرد: کمبود امکانات حمایتی، مشاوره ای و درمانی نیز در زمینه گرایش نوجوانان به اعتیاد بسیار مهم است، کمبود این امکانات سبب می شود افراد به هنگام نیاز و بروز مشکلات روانی نتوانند به راحتی به یک مشاور مراجعه کنند و در نتیجه سعی در خود درمانی داشته باشند و به سراغ استفاده از مواد بروند، همچنین افرادی که امکانات حمایتی لازم را نداشته نیز ممکن است به مصرف مواد به عنوان راهی برای مقابله با مشکلات نگاه کنند.

راه درمان چیست؟

سهیلا عاشوری – روانشناس در خصوص راهکارهای درمان اعتیاد نوجوانان، به خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، گفت: در مرحله نخست با ترک کامل مواد شروع می شود زیرا شخص معتاد کنترلی بر رفتارش ندارد و دیگران باید مواد را از دسترس وی دور کنند.

وی ادامه داد:  فرد باید مشکل خود را بپذیرد و در این زمینه به درمانگر کمک می شود تا بتواند با متقاعد کردن فرد او را به ترک اعتیاد سوق دهد، در مرحله بعد، تغییر سبک زندگی فرد معتاد و برداشتن مشکلات از سر راه او تا در مسیری قرار نگیرد که دوباره او را به سمت اعتیاد سوق دهد، بسیار مهم است.

این روانشناس، بیان کرد: از نظر شناختی باید روی اختلالات خاص فرد معتاد متمرکز و سعی کنیم تا اختلالات شخصیت او را اگر وجود دارد، برطرف کنیم، روابطش را با خانواده اش محکم کنیم و در زمینه تشکیل هویت به او کمک کنیم تا هویت مشخصی برای خود بدست بیاورد، البته بهتر است که درمان ۲ یا ۳ یا ۴ جلسه در هفته باشد و چندین ماه طول بکشد.
عاشوری تأکید کرد: در هر زمینه از مراحل ترک اعتیاد باید از خانواده ها کمک بگیریم زیرا ممکن است یکی از والدین معتاد باشند و این امر زمینه ساز برای اعتیاد مجدد او بشود.

وی گفت: مهمترین اصل در پیشگری از هر آسیب اجتماعی، تقویت باورهای مذهبی است، اگر اعتقادات مذهبی افراد را تقویت کنیم خیلی موثر می شود، مثلاً اعتیاد به الکل چون در اسلام حرام است این امر کمک بسیاری به افراد کرده تا به این مسئله روی  نیاورند، در زمینه مصرف مواد مخدر هم تقویت باورهای دینی هم در عدم گرایش به مصرف و هم در زمینه ترک آن، بسیار سودمند است.

کد خبر 308551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.