۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
ماه رمضان کلید رسیدن به جامعه مدرن الهی است/عید فطر پایان نامه یک ماه بندگی خالصانه

لنجان_امام جمعه فولادشهر گفت: ماه مبارک رمضان یکی از فرصت های معنوی است که از ارزش فوق العاده ای برخوردار است و لازم است از آن بهره برداری کامل بشود چراکه درهای رحمت پروردگار در این ماه باز است و فوج فوج از بندگان آمرزیده می شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام مسعود سرافراز در جمع مردم فولادشهر با اشاره به اینکه ماه رمضان کلید رسیدن به جامعه مدرن الهی است، ظهار کرد: ماه مبارک رمضان یکی از فرصت های معنوی است که از ارزش فوق العاده ای برخوردار است و لازم است از آن بهره برداری کامل بشود چراکه درهای رحمت پروردگار در این ماه باز است و فوج فوج از بندگان آمرزیده می شوند.

وی افزود: ماه رمضان، ماهی است که نفس کشیدن درآن عبادت بوده و ثواب عبادات و اعمال خیر در آن، چندین برابر می شود و حضرت محمد(ص) فرمودند شقی‌ترین مردم کسی است که ماه مبارک رمضان بر او بگذرد و او سعادتمند و آمرزیده نشود و نیز فرمودند «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ» برترین عمل در ماه مبارک رمضان این است که انسان در این ماه گناه نکند.  

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: جابربن عبدالله انصاری می گوید من در آخرین جمعه ماه رمضان محضر رسول خدا(ص) شرفیاب شدم، حضرت فرمودند جابر، با ماه رمضان خداحافظی کن، عرض کردم یارسول الله چگونه خداحافظی کنم؟ فرمودند بگو ألّلهُمَّ لا تَجعَلهُ آخِرَالعَهدِ مِن صِیامِنا إیّاهُ؛ یعنی خدایا: این ماه رمضان را آخرین ماه رمضان ما قرار مده.

وی ادامه داد: بعد حضرت فرمودند در ادامه بگو فَإن جَعَلتَهُ فَاجعَلنی مَرحُومًا وَ لا تَجعَلنی مَحروُماً؛ اگر هم صلاح دیدی که من از دنیا بروم و ماه رمضان دیگر را درک نکنم، مرا با رحمت و بخشش و آمرزش از این دنیا ببر و محرومم مگردان!

سرافراز اضافه کرد: پیامبرخدا در ادامه فرمودند جابر فَإنَّهُ مَن قالَ ذلِکَ، هر کس اینگونه دعا کند، ظَفِرَ بِإحدَی الحُسنَیَینِ به یکی از دو نیکی میرسد، إمّا بِبُلوغِ شَهرِ رَمَضانَ مِن قابِلٍ، یا ماه رمضان آینده را درک می کند، وَ إمّا بِغُفرانِ اللهِ وَ رَحمَتِهِ، و یا اگر از دنیا رفت، مغفرت و رحمت الهی را درک میکند که هر دوی اینها خوب است.

وی عنوان کرد: این آموزش رسول خدا راجع به وداع با ماه مبارک رمضان و در این میان اندوه را برای همگان، چه کسانی که آنرا قدر دانسته‌اند و چه افرادی که این فرصت را سوزانده‌اند به همراه دارد.

امام جمعه فولادشهر با اشاره به دعاوی وداع ماه مبارک رمضان در کلام امام سجاد (ع) گفت: امام سجاد (ع) به این دعا به طور مفصل پرداخته اند و با کمی تامل در می یابیم که چرا امام به این دعا اهمیت می دهند و میفرمایند السلامُ علیکَ یا شَهرَاللهِ الأکبر، السلامُ عَلیکَ یا عیدَ أولیاءِ الله، درود و سلام بر تو ای ماه بزرگ خدا، سلام و درود بر تو ای عید اولیاء و دوستان خدا؛ که اولیاء خدا در قرآن مقامشان بسیار بزرگ است که قرآن میفرماید: ألا إنَّ إولیاءَ اللهِ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنوُنَ؛ اولیاء الهی کسانی اندکه غیب و شهود و ظاهر و باطن برایشان یکسان شده است.

وی یاداور شد: در فراز دیگری از دعای وداع با ماه مبارک رمضان، امام سجاد(ع) میفرمایند سلام بر تو ای ماه رمضان که چه بسیار کسانی که گردنهایشان به خاطر وجود تو از آتش جهنم آزاد شد و چقدر فراوانند آنهایی که با رعایت حرمت تو به سعادت رسیدند. آنها به خاطر دوری از گناه و معصیت و حفظ شعائر اسلامی، روی شیطان را سیاه کردند.

سرافراز اذعان کرد: واقعاً ماه مبارک رمضان قطعه ای از بهشت است در جهنم سوزان دنیا و باختند آنهایی که از آن استفاده نکردند.

وی بیان کرد: حضرت در ادامه میفرمایند السَّلامُ عَلَیکَ ما أطوَلَکَ عَلَی المُجرِمینَ، بدرود ای ماه رمضان که چقدر بر مجرمین و گنهکاران طولانی بودی! چون گنهکاران، در این ماه نمیتوانند به راحتی هر کاری که میخواهند بکنند، لذا برای آنها طولانی و سخت است و دائماً در انتظار تمام شدن این ماه هستند.

امام جمعه فولادشهر متذکر شد: ماه رمضان هر چقدر برای مجرمین، طولانی و سخت است، برای مؤمنین، با عظمت و لذتبخش است، که حضرت بر همین اساس میفرمایند وَ أَهیَبَکَ فی صُدورِ المؤمنین، ای ماه رمضان، تو چقدر با هیبت و جلال بودی در دلهای انسانهای مؤمن.

سرافراز با اشاره مقام بلند و معنوی امام سجاد (ع) خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت، امامی که ملقب به سید الساجدین به معنای پیشوا و رهبر سجده کنندگان هستند و زینت همه عبادت کنندگان می باشند به طوریکه ما در تاریخ اسلام کسی را به اندازه امام سجاد (ع) پیدا نمی کنیم که به این اندازه عبادت کرده باشند، در دعای وداع با ماه رمضان اینگونه بی تابی می کنند.

وی اضافه کرد: در کتاب های ادعیه همچون مفاتیح الجنان، دعاهای بسیاری در وداع با این ماه ذکر شده است که کامل ترین دعا، دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه است و آمده است پروردگارا! همه ما را از برکات این ایّام برخوردار بفرما، پروردگارا ما را از آمرزیده شدگان این ماه قرار بده. اَلّلهُمَّ إن لَم تَکُن غَفَرتَ لَنا فیما مَضی مِن شهرِ رَمَضان فَاغفِر لَنا فیما بَقِیَ مِنهُ، پروردگارا اگر تا امروز ما را نیامرزیده ای در باقیمانده از ماه رمضان ما را ببخش و بیامرز.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: در همه فرازهای این دعا تاکید به آمرزش و عفو خدای متعال شده است بنابراین ما نیز از خدا الگو بگیریم و در محیط زندگی مان سمبل پرده پوشی باشیم و عفو گذشت سرلوحه زندگی مان باشد.

وی افزود: در پایان این ماه باید توبه نصوح و حقیقی به جا آورده و با خود عهد ببنیدم تا برای همیشه از گناهان دوری کنیم، چون مشخص نیست که دیگر اینچنین فرصت هایی برای بندگی پیش آید؛ بنابراین باید قدردان ماه مبارک رمضان که نعمت بزرگ الهی برای بندگان است، باشیم.

سرافراز در پایان عید فطر را پایان نامه یک ماه بندگی خالصانه دررمضان دانست و گفت:  مسلمانان به شکر و سپاس ماه مبارک رمضان در روز عید سعید فطر در سفره ضیافت این عید که توسط پروردگار متعال پهن شده، خواهند نشست و از خوان نعمت الهی با اقامه نماز و بلند کردن دستان نیاز به درگاه بی نیاز بهره مند می شوند.

کد خبر 308290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.