جرایم ماده صد تعلیق پذیر نیست

مدیریت کمیسیون های ماده صد شهرداری مرجع شبه قضایی رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی است ؛ این مدیریت نقشی پیشگیرانه در گسترش ناموزون و غیراصولی ساختمانها و احداث بناهای مازاد و مغایر با پروانه ساخت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیسیون ماده صد قانون شهرداری در رسیدگی به انواع تخلفات ساختمانی صلاحیت ذاتی دارد؛ به این معنی که هیچ مرجعی حق رسیدگی به این تخلفات را ندارد و حتی دادگستری نیز به استناد صلاحیت عام خود از چنین صلاحیتی بهره مند نیست.

این کمیسیون متشکل از سه عضو اصلی شامل: نماینده دادگستری، نماینده وزارت کشور و نماینده شورای اسلامی شهر است.

اهمیت موضوع به جهت آگاهی بخشی به عموم و پیشگیری از تخلفات ساختمانی مردم و ارتقای آگاهی شهروندان ما را بر آن داشت تا در نوشتاری که در ادامه از نظرتان می گذرد، پاسخ برخی از سؤالاتی را که در بین شهروندان متداول است، از زبان"غلامعلی فیض اللهی- مدیرکمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان" اطلاع رسانی کنیم.

آیا داشتن سند مالکیت تأثیری در رأی کمیسیون ماده صد دارد یا خیر؟

تخلفات ساختمانی ربطی به داشتن یا نداشتن سند مالکیت ندارد، اگر کسی سند ۶ دانگ داشته باشد و از طریق ماده های ۱۴۷ و ۱۴۸ سند مالکیت دریافت کرده باشد، دلیل نمی شود که کمیسیون ماده صد  به تخلفات ساختمانی رسیدگی نکند.

ذینفع شامل چه کسانی می شود؟

ذینفع به کسی گفته می شود که در ساختمان نفعی داشته باشد؛ مثلاً در ساختمانی که مالک و مستأجر وجود داشته باشد، ذینفع مستأجر است.

اگر کسی بعد از انقضاء مدت اعتبار پروانه اقدام به ساخت و ساز نماید، ساختمان او دارای پروانه یا بدون پروانه به حساب می آید؟

گاهی فردی در حال ساختمان سازی است و در حین ساخت و ساز اعتبار پروانه ساختمانی تمام شده است که اینگونه ساختمان ها با پروانه قلمداد می شوند و مالک باید به شهرداری مراجعه و تفاوت عوارض آن را پرداخت کند؛ اما اگر مالک پروانه ساختمان داشته باشد و هیچ اقدامی انجام نداده و پس از انقضاء تاریخ پروانه ساختمانی، اقدام به ساخت و ساز کند، این ساختمان فاقد پروانه قلمداد می شود.

آیا جرائم ماده صد شامل مرور زمان یا تخفیف می شود؟

جرایم ماده صد نه تعلیق دارد و نه تخفیف، فقط شهرداری منطقه می تواند رای صادر شده را با توافق مالک تقسیط کند.

در بعضی از مجموعه های ساختمانی اجاره برخی از واحدها برای فعالیت های کاری انجام می شود و تردد ارباب رجوع ها باعث ایجاد مشکل و عدم آسایش ساکنان می شود، در این ارتباط افراد گلایه مند باید به کدام مرجع شکایت کنند؟

این تخلف مربوط به ماده صد می شود، بند ۲۴ ماده ۵۵ اشاره دارد که وکلا، مهندسان و پزشکان می توانند در محل ملکی که خود مالک آن هستند، دفتر دایر کنند اما اگر محل اجاره ای باشد پرونده به کمیسیون ماده صد ارجاع می شود و کمیسیون رأی بر تعطیلی محل صادر می کند.

البته در مجلس یک ماده ای از قانون به تصویب رسید که پیرو آن فقط پزشکان می توانند هم در محل مالکیت و هم اجاره ای فعالیت کنند اما وکلا و مهندسان حتماً باید مالک محل فعالیت خود باشند.

در صورتی که تخلف ساختمان توسط مهندس ناظر یا معماری ساختمان بوده تکلیف مالک چیست؟

هر ساختمان مهندس ناظر دارد و اگر ناظر به وظیفه خود خوب عمل نکرده باشد، مالک می تواند با مراجعه به سازمان نظام مهندسی ساختمان، از مهندس ناظر ساختمان خود شکایت کند.

البته طبق تبصره ۷ ماده صد، شهرداری هم باید گزارشی از تخلف مهندس ناظر به سازمان نظام مهندسی اعلام کند.

اگر معمار با فردی خصوصی قرارداد بسته و گفته باشد باید طبق نقشه ساخت و ساز انجام شود و شاهد هم داشته باشد، می تواند به دستگاههای قضایی هم شکایت کرد.

آیا کمیسیون ماده صد اجازه عدول رأی خود را دارد؟

اگر رای صادر و اسکن شده و به منطقه ارسال شده باشد حتی اگر قاضی پرونده یا اعضای کمیسیون متوجه شوند که رای اشتباه است، نمی توانند رای خود را عدول، اصلاح و یا تغییر دهند، زیرا تنها مراجع رسیدگی به این موارد دیوان عدالت اداری است اما اگر اصلاح رای به گونه ای باشد که درماهیت آن تغییری وارد نمی کند، اشکالی ندارد.

چگونه ممکن است رأی بدوی که هنوز در کمیسیون تجدیدنظر رسیدگی نشده، قطعی شود؟

در رأی های بدوی می نویسیم که تا ۱۰ روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در کمیسیون تجدید نظر است.

پس از صدور رأی بدوی، برای مالک یا ذینفع و شهرداری نوشته می شود که ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ حق دارند به رأی کمیسیون اعتراض کنند تا در کمیسیون تجدید نظر مورد رسیدگی قرار گیرد، اگر در این زمان قانونی هیچ کدام از طرفین به رأی اعتراض نکنند، رأی بدوی قطعی می شود.

بعضی از پنجره های ساختمان ها مشرف به خانه های روبه رویی هستند، اگر فردی در این رابطه شکایت داشته باشد باید به کمیسیون ماده صد مراجعه کند یا به شهرداری منطقه؟

باید به شهرداری منطقه مراجعه و طرح شکایت کنند، پس از اعلام شکایت شهرداری منطقه بازدید می کند و اگر خلافی انجام شده باشد مراتب به کمیسیون ماده صد اعلام می شود.

چنانچه مشرفیت پنجره ساختمانی بر دیگر ساختمان ها محرز شود، کمیسیون ماده صد رای بر رفع مشرفیت صادر می کند.

کمیسیون ماده صد جرائم دریافتی را خرج چه کارهایی در سطح شهر می کند؟

بسیاری از شهروندان بر این باور هستند که جرایم ماده صد به حساب این کمیسیون پرداخت می شود در حالی که مبلغ جرایم ماده صد به حساب شهرداری مرکزی واریز می شود.

کمیسیون ماده صد فقط یک مرجع رسیدگی کننده است و پولی دریافت نمی کند.

کد خبر 308126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.