روزه گرفتن بهترین فرصت برای پاکسازی و سم زدایی بدن است

روزه داری در ماه رمضان فریضه ای الهی است که در سلامتی بدن نقش بسیار موثری دارد و با انجام چند راهکار ساده می توان از ضعف و بی‌حالی در این ماه جلوگیری کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، علی رغم اینکه چندین روز از آغاز ماه رمضان می‌گذرد اما، مشکل تشنگی، ضعف، کم آبی بدن، بی حالی، سردرد و سرگیجه افراد زیادی را درگیر کرده به گونه‌ای که اغلب روزه داران در جست و جوی راهکارهای آسان و ساده برای حل هر کدام از این موارد هستند.

روزه گرفتن فرصتی برای بازسازی دوباره تمام بافت‌های آسیب پذیر و حساس بدن، عامل مهم افزایش طول عمر و پیری دیرهنگام بدن است.

بدن هر فرد به طور طبیعی دارای دما و حرارت داخلی است که بیشترین بخش آن به عنوان نیروی محرکه‌ای قوی صرف هضم، جذب و تغذیه تمام سلول‌ها از طریق معده و روده می‌شود و محل سوخت و ساز اصلی و سم زدایی همه این مواد در کبد و صفرا است که در طول ۱۱ ماه ساعت بدن هیچ زمان کافی را برای استراحت و بازسازی خود ندارد.

در طول دوران روزه داری و در طی چند ساعت نخوردن و نیاشامیدن، انرژی و حرارت درونی بدن صرف ترمیم دوباره بافت‌ها و اعضای داخلی و هدایت سموم و مواد زائد بدن به سمت دستگاه گوارش به ویژه کبد می‌شود که با رعایت چند نکته بسیار ساده نه تنها حس کم آبی و افت شدید مایعات در بدن اتفاق نمی‌افتد، بلکه در وعده افطار و سحر با خوردن و نوشیدن چند ماده کاملا در دسترس، کبد تمام چربی‌ها و سموم داخلی را به سمت روده، غدد عرق زیر پوستی و کلیه‌ها هدایت می‌کند تا بدن کاملاً سم زدایی شده و حتی کبد چرب نیز درمان شود

امروز درباره موضوع تدابیر رفع ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان گفتگویی را با «دکترمحمود باباییان- متخصص طب سنتی» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

برای اینکه در ماه رمضان بدن ما دچار ضعف نشود، چه باید کرد؟

بر خلاف تصور برخی افراد روزه گرفتن نه تنها موجب افزایش سلامتی و طول عمر می‌شود، بلکه بهترین فرصت برای پاکسازی و سم زدایی بدن است، اما برای حفظ قوت بدن موارد اساسی از جمله رساندن مواد ضروری و سالم به بدن باید رعایت شود.

مواد غذایی سالم از دیدگاه طب سنتی ایران به ۴ دسته تقسیم می شوند اول غلات و حبوبات مثل گندم و برنج خوب و حبوبات مرغوب، دوم گوشت ها هستند که اگر بخواهیم انرژی بیشتری داشته باشیم باید از قسمت سردست به صورت آب پز استفاده کنیم، دسته سوم شیرینی ها و شربت های سالم و دسته چهارم میوه هایی همچون سیب، انگور و انار هستند.

جدا از این ۴ دسته غذایی، بدن باید سلامتی هم داشته باشد؛ باید دستگاه گوارش، معده و کبد خوب داشته باشیم و مراقب سلامت  قلب و عروق باشیم.

کبد چه نقشی دارد؟

یکی از عضوهای اصلی و مهم بدن کبد انسان است که باعث می شود مواد غذایی پس از ورود به خوبی ساخته شوند و بعد آنها را به سیستم قلب و عروق و دیگر قسمت های بدن ارسال می کند.

کبد وظیفه سم زدایی در بدن را بر عهده دارد، در سیستم ایمنی بدن و تنظیم قند و چربی خون کبد نقش اساسی دارد، بنابراین کبد سالم در بدن انسان کمک کننده سلامت بدن انسان است و هر چه کبد در معرض خطر و بیماری قرار بگیرد، از توانایی های بدن کاسته می شود.

یکی از علل و ضعف بدن، بیماری های کبدی است که در جامعه شیوع پیدا کرده به طوری که امروزه از هر ۴ نفر یک نفر به کبد چرب مبتلا است

البته تا هنگامی که قسمت اعظم کبد دچار آسیب نشود، بدن آسیب نمی بیند، ضمن اینکه مراقبت از کبد اهمیت ویژه ای دارد.

تدابیر غذایی برای رفع ضعف بدن در ماه مبارک رمضان کدامند؟

در این ایام برای اینکه دچار ضعف نشویم باید به رطوبت ها و مایعات بدن توجه داشته باشیم.

باید لبنیات و شیر حتما در برنامه غذایی وجود داشته باشد و غذاهای رطوبت بخش مصرف کنیم.

یکی از مواردی که ایجاد ضعف در بدن می کند این است که در اول افطار مغز بادام را همراه با خرما صرف کنیم و بعد با فاصله یک ساعت میوه ها را بخوریم.

ماست هرگز نباید همراه با غذا به خصوص غذاهای گوشتی مصرف شود؛ مصرف ماست با فاصله از غذا باشد، بهتر است.

اگر شربت سکنجبین در برنامه غذایی باشد، رطوبت بدن افزایش یابد.

چرا بعضی افراد هنگام روزه داری دچار حالت تهوع می شوند؟

این حالت ها در راستای افزایش حرارت و کاهش رطوبت اتفاق می افتد، این افراد با افزایش حرارت دچار آفت ها و تبخال های دهانی هم می شوند، در این راستا راهکار درمانی که توصیه می شود، استفاده از شربت های ترش و شیرین مثل رب انار، شربت تمبر هندی و شربت آلبالو است.

استفاده از سماغ برای رفع عطش مناسب است، باید از خوردن شیرینی های قنادی خودداری شود.

البته عده ای از افراد از تلخی دهان خود نیز گلایه مند هستند و باید گفت علت تلخی دهان می تواند عدم رعایت بهدشت و دهان باشد.

کد خبر 307725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.