تصویربرداری از ۳ پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین

اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از تصویربرداری از سه قلاده پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، از سه قلاده پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد این شهرستان تصویربرداری شد. از این پلنگ ها در روزها و ماه های مختلف، تصویربرداری شده است.

ثبت تصاویر متعدد به ویژه در روز که مؤید احیای جمعیت پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد پس از سه دهه است، یک موفقیت علمی و حفاظتی بزرگ محسوب می شود.

حسین اکبری رئیس اداره حفاظت محیط زیست نایین با اعلام این خبر گفت: بررسی دقیق خال بدن پلنگ های مشاهده شده نشان می دهد که در بازه زمانی ۹ ماهه، حداقل سه قلاده از آنها از جلوی دوربین های نصب شده عبور کرده اند که نشانه ای بسیار مهم و امیدبخش دائر بر احیای جمعیت پلنگ ایرانی در این منطقه است.

وی ثبت تصاویر در نقاط مختلف زیستگاهی و با فواصل چند ۱۰ کیلومتری را دو عامل اساسی در تأیید پویایی جمعیت پلنگ در منطقه عباس آباد توصیف کرد و این موفقت را ناشی از مشارکت مردم، حمایت مسئولان، تعامل دستگاه های دولتی، تلاش شبانه روزی محیط بانان نایین، سرمحیط بانی چوپانان و محیط بانی بیاضه در حفاظت بی وقفه از حیات وحش، احیاء و فراوانی طعمه ها بویژه کل، بز، قوچ و میش وحشی، مبارزه با شکار غیرمجاز، جلوگیری از تخریب زیستگاه، مدیریت بحران خشکسالی شدید و تأمین بموقع منابع آبی منطقه بعنوان نیازهای حیاتی برشمرد.

به گفته اکبری، دوربین های تله ای نصب شده در زیستگاه های حساس و کریدورهای اصلی پناهگاه عباس آباد که بصورت دوره ای انجام می شود، تصاویر متعددی را از پلنگ ایرانی بعنوان یکی از نمادهای اصلی حیات وحش و بزرگترین گربه سان حال حاضر ایران، چندین بار در طول شبانه روز ثبت رسانده است.

گفتنی است پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می شود و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض «آی‌یوسی‌ان» قرار دارد. اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد. طول بدن پلنگ‌ها بطورکلی به ۱۶۰ و گاهی هم به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دُم آنها ۱۱۰ سانتی‌ متر است.

وزن پلنگ ایرانی تا ۹۰ کیلوگرم است و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد و شمار پلنگ‌های ایرانی در سراسر کشورهای محل زیست آنها بین ۸۷۱ تا یکهزار و ۲۹۰ قلاده برآورد می‌شود.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین با دارا بودن حداقل پنج گربه سان از هشت گربه سان فعلی در ایران، یکی از مهمترین زیست بوم های خانواده گربه سانان در ایران و جهان محسوب می شود. پلنگ ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، کاراکال، گربه شنی و گربه وحشی هم اینک در نقاط مختلف این پناهگاه وجود دارد. احتمال حضور گربه پالاس نیز در پناهگاه عباس آباد وجود دارد.

کد خبر 307697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.