ضرورت تفکیک پسماند تر و خشک در مبدا

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر تفکیک پسماند خشک و تر در مبدا گفت: هیچ یک از پسماندها مثل اقلام پلاستیکی، پلیمری ، شیشه ای به هیچ وجه نباید وارد پسماند تر شود در غیر اینصورت در روند تولید کود عالی اختلال ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیرحسین کمیلی در برنامه اینجااصفهان اظهارکرد: پسماند به سه دسته تقسیم شوند؛ یک قسمت بخش آلی پسماندها  که منشاُ طبیعی دارند یعنی می توانند به راحتی با طبیعت سازگاری پیدا کنند مثل باقیمانده میوه ، سبزیجات، مواد غذایی و غیره که جزء پسماند تر محسوب می شوند که بوسیله ماموران شهرداری در روزهای خاص ساعت ۱۱ شب جمع آوری می شود.

وی افزود: این نوع پسماند وارد کارخانه تولید کود عالی شده و پردازش می شود و بخش عالی این نوع پسماند وارد چرخه تولید کود عالی می شود تا مثل قبل این نوع پسماند وارد خاک نشود، بدین صورت با جداسازی صحیح کود عالی مرغوب تولید می شود تا خاک غنا بخشیده شود و باعث رونق بخش کشاورزی شود .

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: تاکید بر این است که هیچ یک از اقلام غیر منشا طبیعی مثل اقلام پلاستیکی، پلیمری ، شیشه ای به هیچ وجه وارد پسماند تر نشود در غیر اینصورت در روند تولید کود عالی اختلال ایجاد می شود که بعضی مواقع مقرون به صرفه نیز نیست.

کمیلی خاطرنشان کرد: شیرابه تولید شده از این پسماند بسیار خطر ناک خواهد بود که اگر پسماند الکتریکی و مواد شوینده وارد این شیرابه ها شود آلایندگی آن به شدت افزایش می یابد و قطعا ضرر جبران ناپذیری به محیط زیست زده خواهد شد.

وی اظهارکرد: بخش دیگر پسماند غیر آلی یا مواد قابل بازیافت مثل کاغذ و مقوا ، پلاستیک ، بطری و غیره هستند اگر این اقلام وارد پسماند تر شود امکان غیر قابل بازیافت بودن این اقلام نیز وجود دارد و به ناچار دفن می شود.

وی ادامه داد: با بازیافت این نوع پسماند نه تنها به محیط کمک شایانی می کند بلکه ارزش افزوده ایجاد می کند و باعث اشتغال زایی نیز می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اضافه کرد: بخش سوم پسماند که حجم نسبتا کمتر ولی با اهمیت بیشتر  اشغال می کند بازیافت ویژه  پسماند مواد الکتریکی و الکترونیکی است.پسماند های آرایشی بهداشتی ، دارویی ،شیشه های شکستنی جز پسماندهای ویژه و خطرناک دسته بندی می شوند.

کمیلی بیان کرد: این نوع پسماند از این جهت پراهمیت محسوب می شود که اگر وارد پسماند عالی شوند باعث آلودگی خاک و آب خواهند شد و اگر داخل پسماند خشک باشند خطراتی برای ماموران جمع آوری اینگونه اقلام در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این نوع پسماند نیز به مامورانی که پسماندهای خشک را دریافت می کنند، تحویل داده شود.

کد خبر 307646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.