شناسایی۲ هزار میلیاردتومان فرارمالیاتی دراصفهان/عدم تسلیم اظهارنامه ۴۹درصدمودیان مالیاتی

در حالیکه سه روز تا پایان ارائه اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقیقی باقی مانده اما هنوز ۴۹ درصد مودیان در استان اظهارنامه های خود را تسلیم نکرده اند، گفت: در حال حاضر حدود ۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان اصفهان شناسایی‌شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا مراد امیری شامگاه گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به اینکه یکی از مووضعات داغ کشور و استان این روزها اظهارنامه های مالیاتی و پرداخت آن است، اظهار داشت: امسال نخستین سال است که اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در حال اجراشدن است.

وی با تاکید بر اینکه مالیات اهمیت ویژه‌ای در تأمین منابع مالی دولت دارد، تصریح کرد: مالیات موجب ثبات در برنامه‌ریزی دولت و کشور برای ارائه خدمات به مردم می‌شود.

به اعتقاد مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان، با فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی خوب می‌توان مردم را به پرداخت مالیات به‌عنوان بخشی از درآمد خود ترغیب کرد و امیدواریم بتوانیم مؤدیان مالیاتی جدید را جذب کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اظهارنامه های مالیاتی، تاکید کرد: امروزه اظهارنامه مالیاتی یکی از جنبه‌های اداری، تجاری و کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهد.

امیری با یادآوری اینکه سال گذشته مؤدیان مالیاتی حقیقی و حقوقی تا پایان تیرماه فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی را داشتند، گفت: اما امسال بر اساس تصویب قانون مالیات مستقیم تمامی مؤدیان اشخاص حقیقی تنها تا ۳۱ خردادماه فرصت ارائه اظهارنامه های مالیاتی خود را دارند تا مشمول معافیت‌ها و تسهیلات در نظر گرفته، شوند و این زمان قابل تمدید نیست.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد این اداره حمایت از بخش تولید و فعالان اقتصادی به‌ویژه بخش گردشگری را است، گفت: "ماده ۹۵ مالیات های مستقیم" یکی از اصلاحات قانون جدید مالیات است بدین معنی که در قدیم مشاغل شامل بند الف، ب و ج می‌شدند و اما در قانون جدید گروه‌های شغلی بر اساس میزان تولید تقسیم ‌بندی می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اینکه مطابق این قانون اصناف با عنوان گروه‌های اول، ‌ دوم و سوم مالیاتی طبقه‌بندی می‌شوند، یادآور شد: سال گذشته و تا پایان خرداد ماه ۲۴۶ هزار و ۹۳۲ فقره اظهارنامه الکترونیکی دریافت شد اما امسال و در حالیکه تنها سه روز تا پایان فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی باقی مانده، تنها ۵۱ درصد اظهارنامه‌ها اخذ شده که باید با اطلاع رسانی مناسب در سه روز باقی مانده ۴۹ درصد مودیان دیگر از طریق دفاتر پستی و پیشخوان دولت فورا اقدام کنند.

وی در ادامه به واژه نرخ صفر مالیاتی اشاره کرد و گفت: اگر مؤدیان مالیاتی در موعد مقرر اظهارنامه خود را تسلیم نکنند از همه معافیت‌های مالیاتی محروم می‌شود و مشمول ۳۰ درصد جرائم غیر بخشش خواهند شد.

امیری همچنین در خصوص موضوع اظهارنامه تبصره ۱۰۰، بیان داشت: افرادی که شامل گروه سوم می‌شوند یعنی کسانی که فروش، درآمد و خدمات آنها برابر یا کمتر از ۱۵۶ میلیون تومان است نسبت به گذشته با افزایش هشت ‌درصدی از درآمد خود مالیاتشان را بدون ارائه اظهارنامه الکترونیکی پرداخت می کنند.

وی تاکید کرد: مودیانی که در زمان مشخص ارائه اظهارنامه الکترونیکی، مشمول تبصره ماده ۱۰۰ هستند، می‌توانند به‌صورت اقساط چهارماهه پرداخت مالیات داشته باشند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در خصوص مالیات مشاغل مربوط به خودرو نیز، اظهار داشت: مؤدیان مالیاتی وسایل نقلیه همچون تاکسی‌داران معاف هستند و در سامانه مالیاتی همه این موارد و میزان پرداخت مشخص‌شده است.

وی در بخشی دیگری از صحبت های خود در خصوص میزان فرارهای مالیاتی شناسایی‌شده در سطح استان اصفهان، گفت: حدود ۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان اصفهان شناسایی‌شده است، درصورتی‌که این ارقام پس از دادرسی‌ها وصول شود نتایج ملموسی خواهد شد.

امیری همچنین درباره میزان وصولی درآمد مالیاتی در سال ۹۵، بیان داشت: تاکنون ۵.۲ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی ۹۵ وصول شده به گونه ای که حدود ۹۲ درصد پیش‌بینی‌ها محقق شده است.

به گفته وی، میانگین کشوری وصول مالیات سال ۹۵، معادل ۹۶ درصد بوده که ما چهار درصد از این عدد عقب هستیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در اصلاحیه جدید قانون مالیاتی به دنبال حذف تشخیص علی الراس هستیم، تصریح کرد: این موضوع طی سه سال به طور کامل حذف می شود و پرداخت مالیات ها تماما براساس اظهارنامه انجام می شود.

وی تاکید کرد: در تلاشیم تا مالیات مودیان مالیاتی ناپیدا را مشخص کنیم تا فشاری بر اصناف وارد نشود و درحال حاضر بانک اطلاعاتی مالیات در حال کامل شدن است و افراد صاحب درآمد در گروه های اول و دوم قرار دارند و باید اظهارنامه های خود را تکمیل کنند.

امیری با بیان اینکه اکنون رصد کردن درآمدهای مالیاتی مودیان برای ما مشخص است، گفت: با توجه به اینکه اداره کل پولشویی در کشور فعال شده این اداره دسترسی به حساب های بانکی مودیان مالیاتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر مؤدیان مالیاتی در بخش اصناف اظهارنامه‌های خود را در زمان مقرر تسلیم کنند حدود ۵۱ درصد آنها از پرداخت معاف هستند، افزود: اما اگر در زمان موعد پرداخت نشود حدود ۳۰ درصدجریمه غیرقابل‌بخشش مشمول آنها خواهد شد.

کد خبر 307406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.