توت نخورید/ خطر مسمومیت در کمین است

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان اعلام کرد: با توجه به انجام سم پاشی درختان شهر، توصیه می شود شهروندان به هیچ عنوان از درختان شهر توت نخورند زیرا خطر مسمومیت در کمین آنهاست.

احمد سلیمانی پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: با توجه به اینکه در این فصل طغیان آفات را داریم، از ۱۳ خرداد تا پایان هفته جاری مرحله دوم سمپاشی درختان شهر اصفهان بر علیه آفت کنه تار عنکبوتی انجام می شود، بنابراین از شهروندان درخواست می شود که از خوردن توت های درختان حاشیه ای خیابان ها خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور از سموم گیاهی استفاده می کند، گفت: در سالهای گذشته برای سم پاشی درختان ۲۰هزار لیتر سم شیمیایی در سطح شهر استفاده می شد اما با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی گونه های مختلف گیاهی و کنترل فیزیکی آفات، استفاده از تله های نوری و مبارزه بیولوژیکی و گیاهی، مصرف سموم به ۱۲ هزار لیتر کاهش یافته است.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: امسال سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان برای مبارزه با آفات درختان به سمت سموم گیاهی و بیولوژیکی رفته به طوری که دو سوم ۱۲ هزار لیتر سم مصرفی از نوع گیاهی و بیولوژیکی است تا ضرر کمتری برای انسانها داشته باشد.

وی افزود: دستگاهی که برای سمپاشی استفاده می شود «تربولاینر» نام دارد، این دستگاه از لحاظ پاشش سم به قدری قوی عمل می کند که سم را به پودر تبدیل کرده تا بر روی آفت ها اثر گذاری بالایی داشته باشد و علاوه بر این قادر است تا ارتفاع ۲۰ متر سم پاشی کند.

سلیمانی پور ادامه می دهد: برای انجام هر چه بهتر سم پاشی ها، یک نفر کارشناس فضای سبز به صورت فعال به عنوان ناظر بر کیفیت عملیات سم پاشی و رفع عیوب احتمالی در کنار پیمانکار سم پاشی موظف به حضور است و افرادی که سم پاشی را انجام می دهند نیز باید تجهیزات ایمنی ازجمله ماسک، دستکش، عینک و دیگر لوازم مخصوص را استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برای سم پاشی درختان، خیابان ها و مکان های مورد نظر از قبل شناسایی می شوند و به وسیله نصب پلاکارد زمان سمپاشی به شهروندان اطلاع رسانی می شود، افزود: ساکنان منازل مسکونی این خیابان ها باید همکاری لازم را با این سازمان انجام داده و نسبت به بستن پنجره های رو به خیابان منزل خود اقدام کنند و چنانچه میز نانوایی ها در خیابان قرار گرفته باشد، ضروری است متصدیان نانوایی قبل از طبخ نان، میزها را شستشو دهند تا از بروز بیماری جلوگیری شود.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه سم پاشی درختان از ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح انجام می شود تا از میزان تردد شهروندان در شهر کاسته شود.

وی تاکید کرد: با توجه به انجام سم پاشی درختان شهر، توصیه می شود شهروندان به هیچ عنوان از درختان شهر توت نخورند زیرا خطر مسمومیت در کمین آنهاست.

سلیمانی پور بار دیگر از شهروندان خواست تا در دوره سمپاشی درختان، با این سازمان همکاری لازم را داشته باشند و حتی الامکان سعی کنند از قرار دادن خودرو خود در مسیر سمپاشی خودداری نموده، از قرار دادن مواد غذایی در بالکن ها بپرهیزندو درب ها و پنجره های مشرف به مسیر سمپاشی را ببندند .

وی تصریح کرد: البته علاوه بر نصب بنرهای اطلاع رسانی زمان سم پاشی درختان، ساعتی قبل از رسیدن خودروهای سم پاشی بازهم اطلاع رسانی به شهروندان ساکن در محل های مورد نظر توسط نیروهای انسانی سازمان انجام می شود.

کد خبر 307402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.