افزایش قیمت اجاره‌بها با احتکار مسکن

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی یکی از راهکارهای کاهش و ثبات نرخ اجاره‌بهاست، گفت: احتکار مسکن در سال‌های گذشته به افزایش قیمت اجاره‌بها دامن زده است.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بیان اینکه انتظار از بازار مسکن، ثبات نرخ اجاره بها است، اظهار داشت: رابطه میان نرخ تورم و قیمت مسکن در حال حاضر معکوس است.

وی با اشاره به قرار گرفتن در فصل نقل و انتقالات مسکن، افزود: هر ساله در نتیجه نبود یا ضعف نظارت‌ها افزایش نرخ اجاره‌بها رخ می‌دهد و باید سازو کار دقیقی در این خصوص تعیین شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تصریح کرد: تعیین سازو کار برای اجاره در شرایطی است که برای انجام اقدامی عملی برای کاهش نرخ اجاره بها باید تعادلی میان عرضه و تقاضا در بحث مسکن ایجاد شود.

وی بیان داشت: افزایش ساخت و ساز می‌تواند تعادل عرضه و تقاضا را بیشتر کرده و به کاهش نرخ اجاره بها بیانجامد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه چنانچه ساخت و ساز در کشور افزایش یابد، کاهش عرضه جبران می‌شود، گفت: در این شرایط اجاره نشینی نیز تا حد امکان کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر پروژه خوبی برای کاهش نرخ‌ها در بازار اجاره بها بود، اظهار داشت: افزایش ساخت و ساز تاثیر مستقیمی بر کاهش قیمت مسکن دارد مسئولان باید با اتمام مسکن مهر و تعادل در عرضه و تقاضای مسکن بهبود وضعیت این بازار را رقم بزند.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر کاهش قدرت خرید مردم اجاره نشینی بیشتر آنها را رقم زده و برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه باید زمینه رشد ساخت و ساز و همچنین عرضه مسکن‌های ساخته شده به بازار فراهم شود.

وی با بیان اینکه احتکار مسکن در سال‌های گذشته به افزایش قیمت اجاره‌بها دامن زده است، گفت: بهترین مولفه برای ایجاد ثبات در نرخ اجاره‌بها و همچنین شکستن حباب قیمتی آن برخورد با خانه‌های خالی است.

موسوی لارگانی اظهار داشت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه می‌تواند به بهبود وضعیت بازار مسکن از حیث ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای مسکن کمک کند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر دولت در خصوص کاهش نرخ تورم، افزود: طبق گفته‌های دولت که اعلام کرده تورم کاهش یافته و تک رقمی شده، ما در سال جاری نباید افزایش اجاره‌بها و رهن را داشته باشیم.

لزوم کاهش نرخ سود بانکی برای ثبات نرخ اجاره بها

نماینده مردم فلاورجان در مجلس کاهش نرخ سود بانکی را یکی دیگر از راهکارهایی کاهش و ثبات نرخ اجاره‌بها برشمرد و بیان داشت: دولت برای ایجاد ثبات در نرخ اجاره‌بها باید به کاهش نرخ سود بانکی اقدام کند.

وی ادامه داد: می‌گویند باید سازوکاری در نظر گرفته شود که سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها برای مردم صرفه اقتصادی نداشته باشد، از این رو پول‌های خود را به حوزه مسکن و ساخت و ساز هدایت کنند.

موسوی لارگانی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که داشتن خانه خالی از سکنه برای صاحبان مسکن صرفه اقتصادی نداشته باشد تا آنها نسبت به اجاره دادن آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در این شرایط تقاضا بیشتر شده و می‌توان به کاهش قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها امیدوار بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: احتمال افزایش نرخ اجاره‌بها در شرایطی است که اگر بپذیریم نرخ تورم کاهش یافته، این موضوع باید در بازار مشهود باشد، در غیر این صورت بحث تورمی اسمی بوده و در عمل نیست.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید با تعیین چارچوبی نرخ اجاره‌بها را مشخص و با رصد و نظارت دقیق بر نحوه اعمال قیمت‌ها از حباب قیمتی در بازار اجاره‌بها بکاهد.

کد خبر 307359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.