قطع دست رانت‌خواران از جیب مردم با تک نرخی کردن ارز

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: چنانچه دولت نرخ ارز را تک نرخی کند وضع تولید و به تبع آن وضعیت اقتصادی کشور شرایط بهتری می یابد و دست بسیاری از رانت‌خواران از جیب ملت ایران قطع می‌شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به افزایش قیمت دلار و محقق نشدن وعده‌های اقتصادی دولت، اظهار داشت: چون دولت نتوانست سرنوشت دلار را از صادرات نفت جدا کند و به درآمدهای ارزی ناشی از صادارت غیرنفتی گره بزند، قیمت دلار به یک وضعیت بی‌ثباتی رسیده‌ است.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون به طور جدی دنبال تک نرخی کردن قیمت ارز نبوده‌ است، افزود: باید با اصلاح وضعیت نرخ ارز شرایطی را فراهم کرد که قاچاق کالا دیگر برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تاکید کرد: دولت باید به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای به حل مشکلات اقتصادی مردم بپردازد.

وی ادامه داد: اگر رئیس‌جمهور و وزرای دولت مشکلات مردم را بشنوند و اراده‌ای برای حل این مشکلات داشته باشند، تصمیماتی متفاوت با تصمیمات کنونی اتخاذ می‌کنند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: وعده‌های دولت در حوزه معیشتی و اقتصادی تاکنون محقق نشده‌ و دولت به جای تلاش برای عمل به وعده‌هایش مرتبا منتقدان را منکوب می‌کند.

مبارزه با قاچاق با تک نرخی شدن ارز  

وی بیان داشت: تک نرخی شدن ارز یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با قاچاق در کشور است.

نماینده مردم شاهین‌شهر با اشاره به طرح مبارزه با قاچاق کالا، گفت: چنانچه با قاچاق از مبادی ورودی اصلی مبارزه کنیم بهتر جواب خواهیم گرفت.

وی افزود: باید با اصلاح وضعیت نرخ ارز شرایط را به صورتی فراهم کرد که قاچاق کالا دیگر برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات داخلی نیز باید بدانند که طرح مبارزه با قاچاق آزمونی مهم برای آنهاست، خاطر نشان کرد: چه بسا افرادی که دنبال قاچاق هستند و سازمان یافته این کار را انجام می‌دهند، برای کیفیت کالاهای داخلی شرایطی به وجود آورند که مردم از خرید آنها دلزده شوند و یا اینکه قیمت‌ها را به گونه‌ای افزایش دهند که آحاد جامعه به کالای خارجی روی آورند.

کمک تولیدکنندگان به فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی

وی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی باید در جامعه نهادینه شود، گفت: خود تولیدکنندگان بیشتر از همه می‌توانند به این فرهنگ سازی کمک کنند و از سودهای زودگذر بگذرند تا با نهادینه شدن فرهنگ مصرف کالای ایرانی، سود دائمی برای آنها حاصل شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیرامون آمارسازی‌هایی که در خصوص میزان حجم قاچاق در کشور وجود دارد، تصریح کرد: به اندازه کافی در زمینه مبارزه با قاچاق قانون وجود دارد، اما امکان دارد آئین‌نامه‌های لازم؛ تهیه یا درست ابلاغ نشده است.

وی افزود: اکنون مبارزه با قاچاق بیشتر شده و حاصل آن باید مطالعه شود؛ چرا که شاید دیگر این شرایط برای عرضه کالاهای ایرانی فراهم نشود از این رو، تولیدکنندگان باید از چنین وضعیتی نهایت استفاده ببرند.

کد خبر 307344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.