برج‌های ناایمن؛ از لندن تا پلاسکو

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران دو حادثه آتش سوزی در برج لندن و پلاسکو در تهران را مقایسه کرد و گفت: هر دو برج ناایمن بودند و آتش هر دو هم با آب خاموش شد. با این تفاوت که فقط در پلاسکو شاهد جان فشانی آتش نشانان و حضور مدیریت شهری بودیم.

به گزارش ایمنا، بامداد ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷  آتش سوزی در یک برج مسکونی بزرگ در غرب لندن آغاز و سرانجام صبح همان روز مهار شد. این سانحه 100 کشته برجای گذاشت و دلیل آن هنوز به طور واضح مشخص نیست. پس از این رخداد برخی به مقایسه این حادثه و آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران پرداختند. موضوعی که اقبال شاکری در گفت‌وگویی درباره آن توضیح داد و گفت: با مقایسه این حادثه با آتش سوزی در پلاسکو می توان دریافت که یکی از برتری های نظام مدیریتی ما "جان فشانی" مردمی و مدیریتی است که برای نجات دیگران وجود دارد. زیرا در حادثه پلاسکو، آتش نشانان ما برای نجات جان دیگران خود را فدا کردند. در حالی که در حادثه لندن هیچ آتش نشانی حاضر نشد وارد ساختمان شده و چنین کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در خصوص آتش‌سوزی برج لندن وجود دارد و مورد اعتراض مردم این شهر هم قرار گرفته، عدم حضور مسئولان و مدیران شهری در محل حادثه است. در حالی که در کشور ما شهردار و مدیریت شهری و عوامل مدیریت بحران به سرعت در محل حادثه پلاسکو حاضر شدند.

این شورای شهر چهارم با تاکید بر اینکه برای اطفای حریق ساختمان لندن هم از هیچ هلیکوپتر و مواد خاموش کننده‌ای جز آب استفاده نشد، یادآور شد: این حادثه 100 کشته بر جای گذاشت، در حالی که آمار کشته شدگان حادثه پلاسکو یک سوم این هم نبود.

شاکری گفت: موضوع دیگری که در حادثه لندن هم مانند پلاسکو مشهود بود، عدم چک ایمنی ساختمان ها بعد از ساخت و هنگام بهره برداری بود. زیرا برج لندن نیز با اینکه یک سال قبل بازسازی و تعمیر و ده ها میلیون دلار در آن خرج شده بود اما باز هم در این حادثه خسارت زیادی دید.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران یکی از دلایل اصلی شعله ور شدن ساختمان لندن را نمای کامپوزیت آن دانست و گفت: کامپوزیت نمای ساختمان آتش را بیشتر شعله ور کرد و باعث ایجاد این حادثه شد.

وی همچنین با اشاره به وجود مدیریت یکپارچه در شهر لندن تاکید کرد که با وجود چنین مدیریتی باز هم حادثه لندن 100 کشته برجای گذاشت؛ در حالی که در تهران هنوز مدیریت یکپارچه وجود ندارد و اگر ایجاد شود ما می توانیم مشکلات را بهتر از اینها حل و فصل کنیم.

شاکری تصریح کرد: در کشور ما مبحث 22 قانون مقررات ملی ساختمان از زمان تصویب تاکنون بلااستفاده بوده و به همین علت ایمنی ساختمان بعد از بهره‌برداری به خوبی چک نمی شود، در لندن هم با اینکه سال گذشته برج تعمیر شده بود اما انگار که ایمنی در برابر حریق نداشته و به همین علت به نظر می‌رسد که وجود "ناظر متخصص قوی" بر ایمن‌سازی و مقاوم سازی ساختمان ها نه تنها در ایران که در همه کشورهای جهان ضرورت دارد.

منبع: شهر فردا

کد خبر 307343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.