رضایت ۷۹ درصدی سالمندان اصفهانی از زندگی/دیابت و فشارخون شایع‌ترین بیماری سالمندان اصفهانی

دبیر شورای سالمندی استان اصفهان در مورد وضعیت سالمندان اصفهان گفت: ۷۹ درصد از سالمندان از زندگی خویش رضایت داشتند و ۷۸ درصد آنها نیز به آینده امیدوار بودند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا سعید صادقی در شورای سالمندان استان اصفهان اظهار کرد: آنچه به عنوان روند رو به رشد جمعیت سالمندان بیان می‌شود به خودی خود اهمیت چندانی ندارد، بلکه آنچه مهم است تبعات و پیامدهایی است که این افزایش، بر ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و به ویژه بهداشتی و درمانی می‌گذارد.

وی با اشاره به آمار سالمندان جهان بیان کرد: مرور آمار سالمندان در جهان گویای این حقیقت است که رشد جمعیت سالمندان در جهان رو به افزایش است و در سالیان آتی به ویژه کشورهای در حال توسعه با معضلی به نام انفجار جمعیت سالمندان روبرو خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: نگاهی به آمار جمعیت سالمندان نشان می‌دهد که جهان به سرعت در حال پیر شدن است و بررسی جمعیت در ایران نیز حاکی از روند پیر شدن جمعیت در کشور است.

به گفته وی طبق سرشماری سال ۱۳۳۵، حدود ۵ درصد جمعیت کشور را افراد ۶۰ ساله و بالاتر تشکیل می‌دادند، این در حالی است که در سرشماری سال ۱۳۸۵ این میزان به ۷.۳ درصد از جمعیت کل کشور یعنی به بیش از ۵ میلیون نفر رسیده است

صادقی در ادامه گفت: بر طبق سرشماری رسمی کشور در سال ۱۳۹۰ حدود ۸.۲ درصد از کل جمعیت کشور یعنی حدود ۶ میلیون نفر را افراد ۶۰ ساله و بالاتر تشکیل داده و طبق پیش بینی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۰ درصد و تا سال ۱۴۳۰ بین ۲۱ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

دیابت و فشارخون شایع‌ترین بیماری سالمندان اصفهانی

وی با اعلام نتایج تحقیقاتی پژوهشی که در سال ۹۵ توسط بهزیستی انجام گرفته تصریح کرد: طی تحقیقی در سال ۹۵ توسط پژوهشگران و با حمایت بهزیستی، نیازهای ۱۰۰ نفر از سالمندان اصفهان به صورت انتخابی بررسی شد و نتایج این تحقیق نشان داد که ۷۲ درصد از سالمندان اصفهانی حداقل با یک بیماری مواجه بودند که نیاز به درمان ویژه داشت و شایع‌ترین بیماری ها نیز فشارخون بالا (۳۷ درصد) و دیابت (۱۸ درصد) بود.

دبیر شورای سالمندی استان اصفهان در ادامه افزود: اضطراب و نگرانی، بی‌خوابی، فراموشی و خستگی به ترتیب با ۲۹، ۲۳، ۲۸ و ۲۲ درصد بیشترین اختلالات و مشکلات مربوط به سلامت در سالمندان بوده و ۸۰ درصد سالمندان درد را حداقل در یکی از اندام‌های خود ذکر کردند، ۷۹ درصد از سالمندان اصفهانیی از زندگی خویش رضایت داشتند و ۷۸ درصد نیز به آینده امیدوار بودند.

وی در ادامه نتایج این تحقیق ابراز داشت: ۵۴ درصد از سالمندان در فعالیت‌های گروهی شرکت نمی‌کردند و ۴۰ درصد از سالمندان از وضعیت اقتصادی خود راضی نبودند.

صادقی با اشاره به مهمترین نیازهای اجتماعی سالمندان اظهار داشت: مهمترین نیازهای سالمندان در بعد سلامت جسمی، امکانات و مراقبت‌های درمانی و در بعد سلامت روانی، آرامش درونی و در نهایت در بعد نیاز سلامت اجتماعی، نیاز به حمایت اجتماعی و از نوع عاطفی هم، نیاز به مشارکت فعال و نیاز به حمایت اجتماعی بوده است.

به گفته وی در این تحقیق نیاز به ارائه کلاس‌های آموزش سلامت، برگزاری مسافرت‌های رایگان و نیمه رایگان، و نیاز به همراه و پرستار از بیشترین تقاضاها بوده است.

اصفهان شهر دوستدار سالمند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در خصوص سالمندان در سال ۹۵ گفت: اعلام شهر اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند از فروردین ماه سال ۹۵، تهیه چک لیست ارزیابی در این زمینه جهت توزیع در ادارات، تشکیل سه جلسه با شهرداری و دستگاه‌های مربوطه درخصوص اجرای طرح شهر دوستدار سالمند، انجام فاز اول پروژه صدور کارت منزلت شهروندی ویژه سالمندان با همکاری شهرداری و تفویض اختیار از طریق معاونت فرهنگی شهرداری به بنیاد فرزانگان استان جهت توزیع کارت‌های منزلت بین سالمندان شهر اصفهان از جمله اقدامات انجام شده در خصوص سالمندان در سال ۹۵ بوده است.

کد خبر 307233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.