۷۰ درصد مردان و ۹۰ درصد زنان کمبود ویتامین D دارند

رییس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمبود ویتامین D به عنوان یک مشکل در وزارت بهداشت مطرح است و ۷۰ درصد مردان و ۹۰ درصد زنان کمبود ویتامین D دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، رویا کلیشادی در همایش روز جهانی محیط زیست و تقدیر از فعالان این بخش، اظهار کرد: امروز عمده بیماریهای غیرواگیردار دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌های کبدی، پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی عروقی است.

وی با بیان اینکه سه بُعد از علل اصلی این بیماری‌ها شامل وراثت، شیوه زندگی و اختلالات ژنتیکی است، گفت: هدف اولیه پیشگیری از بروز بیماری‌ها است و یکی از عوامل پیشگیری محیط زیست سالم است، در نتیجه می‌توان گفت حقوق اولیه هر فردی محیط زیست سالم است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه دو گروه سنی کودک و نوجوان و افراد سالمند بیمار بیشتر در معرض خطرات محیط زیست آلوده هستند، اضافه کرد: تحقیقات اخیر نشان داده است که کودکانی که با فضای سبز بیشتر در تعامل هستند بهره وری و رشد مغزی بهتری داشته‌اند.

سن پوکی استخوان در ایران ۱۰ سال پایین‌تر از سایر کشورها

کلیشادی ادامه داد: از کل مرگ و میر سال ۲۰۱۰ در دنیا ۵۸ میلیون به دلیل بیماری فوت کردند که از این تعداد ۳۵ میلیون به بیماری‌های غیرواگیر دار مبتلا بودند. همچنین ۲۶ میلیون نفر از این تعداد در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سن بروز پوکی استخوان در ایران ۱۰ سال پایین‌تر از سایر کشورها است، گفت: شیوه زندگی، وراثت و محیط زیست اثرات بسیاری بر بیماری‌های غیرواگیر دار به ویژه پوکی استخوان دارد.

رییس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آلاینده‌ها تنها بر روی سیستم تنفسی تاثیر نمی‌گذارند بلکه مغز و اعصاب، کلیه و قلب را نیر تحت تاثیر قرار می‌دهند و در بروز بیماری‌هایی هم‌چون آلزایمر نقش دارند. به طوری کلی آلاینده‌ها موجب آلوده شدن آب، خاک و هوا می‌شود و سلامت مادران باردار و نسل‌های آینده را به خطر می‌اندازد.

برخی آلاینده‌ها در محیط خانه مستقر هستند

کلیشادی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات مانند قلیان و دود سیگار علاوه بر عوارض تنفسی منجر به کم خونی و تغییرات ژنتیک می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر کمبود ویتامین D به عنوان یک مشکل در وزارت بهداشت مطرح است به گونه‌ای که ۷۰ درصد مردان و ۹۰ درصد زنان کمبود ویتامین D دارند. کمبود ویتامین D موجب بروز بیماری‌های قلبی، ام اس و فشار خون می‌شود.

وی با بیان اینکه بعضی از آلاینده‌ها در محیط خانه مستقر هستند، افزود: اسپری‌ها از جمله موادی هستند که آلاینده هوا محسوب می‌شوند.

کلیشادی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سلامتی تاثیر دارد، گفت: مواد شیمیایی در محیط وارد سلول‌ها می‌شود و منجر به اختلال در عملکرد تیروئید و کلیه و چربی خون می‌شود.

وی با بیان اینکه درست مصرف کردن انرژی از راه‌های کاهش آلاینده‌ها محیط زیست است، اضافه کرد: مصرف ویتامین A در انواع سبزیجات تیره، انواع میوه‌ها از جمله انار، انواع روغن‌های گیاهی و غلات وسبوس می‌تواند عوارض آلاینده ها به بدن را کاهش دهد.

کد خبر 306946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.