قضاوت درست بسیار سخت است

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: مسأله قضاوت و قضاوت بهتر، به اندازه ای سخت و دشوار است که حتی پیامبران الهی نیز را مشکل روبرو می کرده است.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در تفسیر جزء 17 قرآن و آیه 32 سوره مبارکه انبیا، گفت: داستان چند نفر از پیامبران الهی بیان شده  است که یکی از این داستان ها مربوط به حضرت داود و سلیمان است.

وی افزود: حضرت داود پدر حضرت سلیمان بود و از جمله پیامبرانی بود که ضمن پیامبری حکومت را نیز داشت ‹‹یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ›› ما تو را در زمین جانشین و خلیفه و حاکم قرار دادیم تا به عدالت حکم کنید.

حجت الاسلام شاه فضل، با اشاره به دو قضاوت از حضرت داود که خداوند به هردو قضاوت اشکال گرفته است، گفت: یکی از این قضاوتها در سوره مبارکه انبیاء و قضاوت دیگر در سوره مبارکه صاد آمده است.

وی افزود:  خداوند می فرماید ‹‹فَفَهَّمْنَاهَا سُلَیْمَانَ›› ما به حضرت سلیمان این حکم را آموختیم ‹‹وَکُلًّا آتَیْنَا حُکْمًا وَعِلْمًا›› ما به حضرت داود و حضرت سلیمان علم و حکمت را با هم دادیم، بنابراین خداوند علم حضرت داود را رد نمی کند که او در قضاوت اشتباه کرده  است ‹‹وَسَخَّرْنَا مَعَ دَاوُودَ الْجِبَالَ یُسَبِّحْنَ وَالطَّیْرَ›› ما کوهها را در اختیار حضرت داود قرار دادیم به طوریکه ‌ با حضرت داود تسبیح می کردند، هر زمانی که حضرت داود سبحان الله می گفت، کوهها و پرنده ها نیز با حضرت داود تسبیح می گفتند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان، گفت: خداوند درباره حضرت داود می فرماید ‹‹وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّکُمْ لِتُحْصِنَکُم مِّن بَأْسِکُمْ›› یک صنعتی را تحت عنوان صنعت زره دوزی به حضرت داود آموزش دادیم به طوریکه آهن را در دست حضرت داود نرم کرده بودیم تا به هر شکلی که می خواهد در بیاورد، بنابراین زره دوزی از زمان حضرت داود شروع شد.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند برای حضرت سلیمان نیز می فرماید ‹‹وَ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ عاصِفَةً›› برای حضرت سلیمان هم  باد را در اختیارش قرار دادیم که این باد حضرت سلیمان را هرکجا می خواست می برد.

وی گفت: در مجموع این آیات می توان اینگونه نتیجه گرفت که خداوند هرچند که به قضاوت حضرت داود نقد داشت، اما اینگونه  نیست که عصمت حضرت داود را زیر سؤال ببرد و تعاریف زیادی می‌کند و می گوید ما به حضرت داود علم و حکمت دادیم.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به مسأله مهم قضاوت در این آیه، گفت: قضاوت کار بسیار مشکلی است و هرچند ما قاضی نیستیم اما روزانه بیش از 10 بار نسبت به برخی از مسائل قضاوت می‌کنیم و هر گونه حرف و سخنی در باره هر موضوعی قضاوت و اظهار نظر است.

حجت الاسلام شاه فضل، افزود: نکته مهمی که در این آیات است، این است که هرچند خیلی از قضاوت ها ظالمانه نیست اما قضاوت های بهتری هم می توان داشت، بنابر این قضاوت حضرت داود قضاوت ظالمانه نبود اما می شد قضاوت بهتری هم داشت.

وی یادآور شد: در قضاوت های خود باید ببنیم آیا حرف من بهترین حرف است و یا اینکه لیاقت و شایستگی این را دارم که قضاوت کنم، چرا که خیلی از مسائل اصلا ربطی به ما  ندارد و تخصصی نداریم که بخواهیم اظهار نظرکنیم و در برخی مواقع سکوت بهترین کمک به قضاوت است، اما اگر حرفی زده شد در ادامه هم باید پاسخگوی حرف خود بود.

دبیرجامعه روحانیت کاشان ، گفت: مسأله قضاوت و قضاوت بهتر، به اندازه ای سخت و دشوار است که حتی پیامبران الهی نیز را مشکل روبرو می کرده است و حضرت داود با آن همه عظمتی دارد قضاوتی می کند که یک قضاوت بهتر از قضاوت او حضرت سلیمان انجام داد نیز وجود دارد، بنابراین در قضاوت های خود خیلی اصرار نکنیم که حرف من بهترین حرف است.

حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: خداوند در آیه 36 سوره مبارکه اسراء می فرماید ‹‹وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ›› در مسائلی که علم آن  ندارید اظهار نظر نکنید،  چرا که خداوند از همین سخنان و اظهارنظرهای ما نیز سؤال می کند./

کد خبر 306730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.