رکود و نوسانات بازار، عامل چک‌های برگشتی بنگاه‌های اقتصادی

رئیس کمیسیون حمایت از تولید در مجلس با تاکید بر اینکه سیستم بانکی باید به رونق اقتصادی کمک کند و بنگاه اقتصادی را به چرخه تولید برگرداند، گفت: بنگاه های اقتصادی چک های برگشتی دارند و علت این چک های برگشتی به خاطر نوسانات بازار بوده عمده این مشکلات مالی به خاطر رکود اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاشمی یک فعال اقتصادی و عضو هیات مدیره شهرک عباس آباد در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده قرار است ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه های تولیدی پرداخت کند، اظهار داشت: با توجه به مشکلات مبتلابه حال حاضر بخش تولید، سه برابر این میزان هم نمی تواند به بخش تولید کمکی کند.
وی با طرح این سوال از دولت که منابع این وام ها دقیقا ازکجاست و آیا قرار است از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین شود و یا بانک مرکزی، این منابع را تامین کند؟، افزود: ما در سال گذشته نیز شاهد وعده پرداخت ۱۷ هزار میلیارد به بنگاه های دارای رکود بودیم که در نهایت عملیاتی نشد و این بنگاه ها همچنان با کمبود منابع مواجه هستند. حال اگر دولت برهمان مدار حرکت کند نمی توانیم امیدوار به گشایشی در امور بنگاه های اقتصادی باشیم.

هاشمی با بیان اینکه اگر دولت به دنبال کمک به تولید است باید امروز به داد آن برسد، تصریح کرد: هرگونه پیش شرط مبنی بر طرح موضوع در کارگروه های اقتصادی، مانعی برای تولید به حساب می آید.

رکود کمر بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط را شکسته است

 روغنی دیگر فعال اقتصادی در این برنامه، گفت: مهمترین چالش امروز ما رکورد حاکم بر بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط است که کمر آنها را شکسته است.
وی با بیان اینکه با تزریق پول و تخصیص اعتبار به تنهایی نمی توان مشکل بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط را رفع کرد، افزود: همه مشکل صنایع ما پول نیست بلکه مشکلات دیگری نظیر قوانین کار، مالیات، تامین اجتماعی و قانون حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار هم از جمله مشکلات بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط است که در این زمینه دولت موظف شده با پارلمان واحدهای خصوصی مشورت کند اما تاکنون هیچگونه مشورتی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در منابع مختلف خبری اعتبار در نظر گرفته شده برای رونق کسب و کار ۱۴ هزار، ۱۶ هزار و ۲۰ هزار میلیارد اعلام شده است حال باید بررسی شود نتایج این تخصیص اعتبار چه بوده است؟
این فعال اقتصادی با اشاره به قوانین سخت گیرانه بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات، گفت: بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به بنگاه ها دیون و مفاصا حساب با تامین اجتماعی را در قوانین خود لحاظ کرده است.

بدهکاری بسیاری از بنگاه های اقتصادی خرد

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از بنگاه های اقتصادی خرد بدهکار هستند، افزود: در این شرایط تسهیلات پرداختی بانک ها به اندازه بدهی بنگاه ها است و باعث افزایش بدهی ها شده است.  

روغنی با اشاره به آمار ۱۱ درصدی جمعیت بیکار در کشور، تاکید کرد: مطالبات مقام معظم رهبری و اقشار مختلف جامعه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان جویای کار است و بر اساس شرط جدید بانک مرکزی در اعطای تسهیلات به بنگاه ها برای ایجاد اشتغال پایدار، بسیار مورد تائید است زیرا با این شرط بسیاری از جوانان می توانند صاحب شغل شوند.
وی ادامه داد: امروز در بسیاری از بنگاه ها تولید داریم ولی بازار برای عرضه و فروش آنها نداریم که دولت باید در این شرایط بخش تقاضا را تحریک کند و در گام بعد از آن پول می تواند به عنوان یکی از متغییرهای محرک بازار مورد توجه قرار گیرد.

تسهیلات بانک ها برای کمک به بنگاه های اقتصادی سختگیرانه نباشد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه، گفت: بانک مرکزی و دولت با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از اقتصاد ملی، تصمیم گرفتند به بنگاه های اقتصادی تسهیلات ارائه کند.
 حمیدرضا فولادگر به اعطای آسان تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: تسهیلاتی که بانک به عنوان تامین کننده مالی ارائه می کند نباید آنقدر سختگیرانه باشد که بنگاه های اقتصادی را دچار هزینه های مالی بیشتر و پرداخت سود بانکی کرده و از گرفتن وام منصرف کند.
وی گفت: بعضی از تولیدکنندگان، بدهی های مالی، بیمه ای و متفرقه دارند لذا نباید از سوی بانک شرط گذاشته شود که این تسهیلات فقط برای رونق بنگاه مصرف شود.

وی متذکر شد بدهی بوجود آمده تولیدکننده ناشی از رکود و نوسانات گذشته بازار بوده است که امروز او را بدهکار کرده است.

فولادگر تاکید کرد: سیستم بانکی باید به رونق اقتصادی کمک کند و بنگاه اقتصادی را به چرخه تولید برگرداند.

چک های برگشتی بنگاه های اقتصادی ناشی از نوسانات بازار است

رئیس کمیسیون حمایت از تولید به تشکیل کمیسیون ویژه با دولت یازدهم و در آینده نزدیک با دولت دوازدهم اشاره کرد و افزود: باید کمک کرد تا تولید از رکود خارج شود و تامین مالی به عنوان اولین مشکل تولیدکنندگان برطرف شود تا توان تولید و رقابت در بازار فروش را داشته باشند.
وی گفت: بنگاه های اقتصادی چک های برگشتی دارند و علت این چک های برگشتی به خاطر نوسانات بازار است. عمده این مشکلات مالی به خاطر رکود اقتصادی است که به موقع جنس تولیدی فروش نرفته است و از طرفی مواد اولیه به طور قسطی گرفته شده تولید کننده قادر با تامین مالی چک کشیده شده نیست.
فولادگر گفت: درست است که نباید تسهیلات خارج از تولید مصرف شود ولی پرداخت بدهی های تولیدکننده در چارچوب بازگشت تولیدکننده به فعالیت اقتصادی است.

بهره بانکی ۱۸ درصدی مانع رقابت با رقیب خارجی است

در ادامه برنامه هاشمی فعالان اقتصادی با بیان اینکه هر بنگاه اقتصادی برای فروش تولیدات خود برنامه ریزی کرده است، گفت: بنگاه های اقتصادی برای فروش تولیدات خود در بازار نیازمند کمک و حمایت های دولتی هستند.
وی با تاکید بر اینکه امروز تولیدکنندگان با قوانینی که چندان با استانداردهای روز مطابقت ندارد روبرو هستند، تصریح کرد: از یک سو پرداخت مالیات های سرسام آور و از سویی دیگر مالیات بر ارزش افزوده و همچنین پرداخت ۳۰ درصد حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی موجب گرانی مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت محصول نهایی می شود لذا در شرایط موجود تولیدکننده مجبور است یا کالای فاقد کیفیت به مشتری ارائه دهد و یا محصول خود را گران تر به فروش برساند.

 هاشمی با بیان اینکه بهره بانکی ۱۸ درصدی مانع رقابت با رقیب خارجی است، گفت: چون هزینه های جاری بالاست بانک ها بهره بانکی خود را پایین نمی آورند در این شرایط دولت با حذف موانع به تولیدکنندگان کمک کند. مثلا مالیات ها را حذف کند و یا بانک های خارجی را برای اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان درگیر کند.

کد خبر 306622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.