نه خوشبینی،‌ نه سوءظن

ضروری است در فضای مجازی که در هر موردی با خوشبینی رفتار نکنیم و در عین حال سوء‌نیت بیش از حد هم نداشته باشیم، همچنین در این فضا نباید بیش از حد به مخاطبی که بتواند در حوزه‌های متفاوت ما را یاری کند، اطمینان داشته باشیم.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، امروزه دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با سرعت قابل توجهی در بین اقشار مختلف جامعه پیشرفت کرده است، با پیشرفت و گسترش بسترهای ارتباطی مختلف مثل اینترنت، فضاهای مجازی از جمله تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک و ... تبادل اطلاعات به سهولت صورت می‌گیرد و افراد در هر مکانی می‌توانند انبوهی از اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

این فضاها و شبکه‌های ارتباطی نوین به علت تغییرات و تحولات روزانه خود و همچنین امکان برقراری آسان ارتباط توسط آنها موجب شده تا در مدت زمان کوتاهی حجم عظیمی از اطلاعات به وسیله کاربران آنها تبادل شود.

نکته حائز اهمیت این است که افرادی که عضو این فضاها و شبکه‌های ارتباطی نوین می‌شوند ناخواسته بخشی از اطلاعات خود را به راحتی در اختیار اطرافیان و افرادی که در این فضاها با آنها ارتباط دارند، قرار می‌دهند.

تحقیقات حاکی از آن است که مشکل اصلی ما با فضای مجازی نیست بلکه استفاده درست از این فضا و جلوگیری از اثرات منفی آن بر جامعه و خانواده است.

ارزش اطلاعات بیش از هر چیزی دارای اهمیت است

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان اصفهان در این زمینه می‌گوید: اکنون در وضعیت دنیای مدرنی قرار داریم که ارزش اطلاعات برای ما بیش از هر چیزی دارای اهمیت است، امروزه ارزش اطلاعات از طلا، نفت و معادن بالاتر است.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی معتقد است در حقیقت امروزه شهروندان با اطلاعات مدیریت می‌شوند، کسانی که اطلاعات مخاطب را در دسترس می‌گیرند به نوعی فرد را به عنوان یک ابزار مدیریت می‌کنند و او را وادار به شکل‌گیری برخی از رفتارها می‌کنند.

وی مدیریت درست اطلاعات را به معنای عدم افشای اطلاعات شخصی می‌داند و می‌گوید: ضروری است در فضای مجازی که در هر موردی با خوشبینی رفتار نکنیم و در عین حال سوء‌نیت بیش از حد هم نداشته باشیم، در این فضا اطمینان بیش از حدی به مخاطبی که بتواند در حوزه‌های متفاوت ما را یاری کند، نداشته باشیم.

لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی

فضای سایبری به واسطه برخی امکانات نوین توانسته است برخی از مهم‌ترین محدودیت‌های دست و پاگیر موجود در دنیای فیزیکی را از میان برده و محیط جذابی برای کاربران خود به وجود آورد، اما بزرگنمایی این توانمندی‌ها یا به بیان دیگر غرق شدن در جاذبه‌های این محیط، می‌تواند زمینه‌ای برای بروز ناهنجاری‌های سایبری و در درجه بالاتر جرایم سایبری شود.

تأمین امنیت فضای مجازی و تبادل اطلاعات، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی در حوزه فضای مجازی، حفظ حریم شخصی و آزادی‌های مشروط در فضای مجازی و حفظ زیرساخت‌های جامع کشور در برابر حملات الکترونیکی از اهداف اصلی تشکیل پلیس فتا در ناجا است.

پلیس وظیفه دارد در حد توان و امکانات، هشدارها و آموزش‌های لازم را برای حفاظت کاربر از اطلاعات شخصی بدهد تا کاربران به دلیل ناآگاهی با مشکل در این بخش مواجه نشوند، حفظ حریم شخصی در گشت و گذارهای اینترنتی امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است، رعایت نکردن نکات امنیتی لازم در فضای مجازی، خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

امروزه آسیب‌های حوزه فضای مجازی بیشتر از فرصت‌های آن است و لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از این فضا ضروری است، علاوه بر این آموزش و مهارت آموزی به خانواده‌ها و نسل جوان راهکار مهم مقابله با تهدیدات در فضای مجازی است.

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان اصفهان اظهار می‌کند: متاسفانه در دو ماهه نخست سال جاری بیش از ۶۰ درصد افزایش وقوع جرایم سایبری را داشته‌ایم که ناشی از همین موضوع و عدم آگاهی کافی و لازم کاربران اجتماعی است.

این مقام ارشد انتظامی تاکید می‌کند: این اتفاق به دلیل افشای اطلاعات است، ضروری است که کاربران در این فضا نسبت به حفظ و حیطه‌بندی اطلاعات شخصی خودشان دقت نظر بیشتری داشته باشند و این امر را به عنوان یک سرمایه ارزشمند بدانند و مسئولانه اطلاعاتشان را نگهداری کنند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که خودمان به عنوان یک کاربر، تولیدکننده اطلاعات و انتشار دهنده اطلاعاتمان هستیم و بهتر است که بدانیم تنها کسی که می‌تواند در این حوزه به عنوان یک مدیر عمل کند، خود شخص است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان یادآوری کرد: در فضای مجازی و در وضعیت دنیای مدرنی حفظ اطلاعات شخصی بسیار ارزشمند است، بنابراین نقش خودمان را در آرامش و آسایش برای زندگی در لابه لای این اطلاعات و ابزار دیجیتال فراموش نکنیم.

کد خبر 306547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.