هورمون"پروژسترون"؛ مسئول تنظیم قاعدگی زنان/ گیاهان موثر بر هورمون های زنانه

خونریزی نامنظم یک بیماری یا مرض به شمار نمی رود، بلکه اصولا یکی از علائم و نشانه های اختلالات درونی است که زنان بسیاری در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند.

متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: در اصل هورمون پروژسترون است که عمدتا مسئول تنظیم دوره های قاعدگی است. به عبارت دیگر کاهش تدریجی پروژسترون در انتهای دوره (این کاهش با تحلیل جسم زرد شروع می شود)، موجب لایه اندازی رحم و خونریزی قاعدگی می شود.

بهنام یوسفیان بیان کرد: با شروع تخمک گذاری به عنوان یک رویداد منظم ماهانه، لایه اندازی پوشش داخلی رحم (آندومتریوم) تحت کنترل قابل پیش بینی خواهد بود.

وی در مورد این موضوع که آیا اختلالات روحی می تواند موجب خونریزی های غیرطبیعی شوند، بیان داشت: فشارهای فکری و روحی به سهولت سیستم ظریف هیپوتالاموس، هیپوفیز، تخمدان را به هم می زند. همچنین ناراحتی های روحی شدید مانند مرگ یکی از عزیزان، اضطراب و ترس شدید، دوره های طبیعی و منظم را به دوره های غیرطبیعی و نامنظم تبدیل می کند.

وی افزود: خونریزی های مداوم ناگهانی که در هنگام فشارهای شدید روحی حاصل می شود، اثر مغز بر این رویداد را به خوبی نشان می دهد. اما تنها عوامل روحی نیستند که در این رابطه مشکل سازند، هر بیماری حاد یا مزمنی، در صورتی که شدید باشد، تعادل هورمونی را به هم می زند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از زنان استفاده از قرص های آرام بخش نیز مسئول مستقیم ایجاد قاعدگی های نامنظم بوده است. به همین ترتیب رژیم لاغری طولانی و شدید نیز اثرات قابل توجهی بر سیستم هیپوفیز – هیپوتالاموس دارد.

این متخصص طب سنتی افزود: حتی اگر تمام هورمون ها در تعادل کامل باقی بمانند، عوامل بسیار دیگری مانند کم خونی ناشی از فقر آهن و کمبود پلاکت های خون (یکی از اجزاء لازم برای انعقاد خون) نیز می تواند باعث قاعدگی های نامنظم شوند. این در حالی است که در زنان جوان کمبود پلاکت ها ممکن است تنها دلایل قاعدگی های شدید باشد.

وی در پایان گیاه شاه پسند وحشی، عشقه، فرندل، گزنه، شنبلیله، اسفند، زرشک، بابونه، آویشن، رازیانه، بومادران، علف چای، تره تیزک، افسنطین، زیره، ابهل، فلفل کوهی و ففل آبی، سیاهدانه، شقایق نعمانی و ….را به عنوان گیاهان موثر بر هورمون های زنانه معرفی کرد.

کد خبر 306396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.