ضرورت تبدیل واحدهای کوچک پرورش طیور به واحدهای بزرگ برای بسترسازی صادرات

مشاور کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تبدیل واحدهای کوچک به واحدهای بزرگ پرورش طیور از مهمترین راهکارهای تسریع در کنترل بیماری آنفولانزای حاد پرندگان و لازمه‌ ایجاد بستر مناسب برای صادرات است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا مصطفوی در پانزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت پیشگیری و کنترل ویروس آنفولانزای  فوق حاد پرندگان، اظهار داشت: اگرچه در سال‌های گذشته و در برخورد با بیماری‌های مختلف علم و آگاهی ما در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ارتقا پیداکرده است اما هنوز عملکرد مناسبی و قابل قبولی را هنگام مواجه با بیماری نداریم.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی برای کنترل چنین بیماری‌هایی ستادی را با ساختار مشخص و به ریاست رییس جمهور و یا نخست‌وزیر تشکیل می‌دهند، بیان داشت: در ایران نیز باید قانون ایجاد چنین ستادی از سطح رئیس‌جمهور تا دهستان تصویب و این قانون به مرحله‌ اجرا گذاشته شود 

وی افزود: چنین ستادی یک‌بار درسال ۸۸ ایجاد شد اما رفته‌رفته این ستاد به دلیل کمبود اعتبارات ضعیف شد و این در حالیست که چنین بیماری‌هایی در صورت عدم کنترل می‌توانند سلامت مردم را نیز با خطر مواجه کنند.

مشاور عالی انجمن جوجه یک‌روزه با تاکید بر اینکه اشتغال مهم‌تر از خسارات ملی نیست، اظهار داشت: برخورد با واحدهای فاقد مجوز و متخلف باید مورد بازنگری قرار گیرد زیرا فعالیت این واحدها خسارت‌های ملی و جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند.

وی تبدیل واحدهای کوچک به واحدهای بزرگ پرورش طیور را از راهکارهای تسریع در کنترل بیماری و لازمه‌ ایجاد بستر مناسب برای صادرات دانست و گفت: در سال گذشته ۱۴ میلیون قطعه انواع ماکیان معدوم شدند که در صورت عدم برنامه‌ریزی صحیح و آمادگی لازم در سال جدید این میزان افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

زنجیره‌های مدیریتی برای تصمیم‌گیری‌های سریع لازم است

معاون امور دامی سازمان جهاد کشاورزی غافل شدن از آموزش برای کارکنان واحدهای تولیدی دام و طیور را از عوامل تشدید شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست و تصریح کرد: باید بحث قرنطینه و سایر نکات بهداشتی در بین کارکنان واحدهای تولیدی نهادینه شود.

امیرحسین افیونی با بیان اینکه ما در زمینه پرورش دام و طیور فرهنگ بیمه نداریم، گفت: اینکه یک واحد تولیدی محصول تولیدی خود را بیمه نکرده و یا به مفاد بیمه‌نامه پایبند نبوده، تقصیر دولت نیست.

وی "کفش و چرخ" یا به عبارت کلی تردد غیرنیاز را از مهمترین عوامل انتشار بیماری عنوان و ادامه داد: در صورت عدم اجرای نکات قرنطینه و مسائل بهداشتی در مرغداری‌ها باید شاهد شدت خسارات ویروس‌های نظیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم باشیم.

معاون امور دامی سازمان جهاد کشاورزی ایجاد زنجیره‌های تولید را یکی از مؤثرترین روش‌های مقابله با بیماری‌ها دانست و اضافه کرد: تمام واحدهای تولیدی می‌توانند در یک یا چند زنجیره تولید قرار بگیرند و همین امر باعث می‌شود که بتوانیم تصمیم واحدی را در یک‌زمان و برای تمام واحدهای تولیدی  به اجرا درآوریم.

حل مشکل پرداخت غرامت‌ها مرغداری ها در آینده نزدیک

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بابیان اینکه این سازمان آمادهی همکاری با اتحادیه‌های مختلف کشاورزی است، اظهار داشت: نباید مقابله و پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را به آینده موکول کرد بلکه باید با تعامل با یکدیگر و از همین لحظه در این زمینه گام برداشت.

مهرداد مرادمند از افزایش اعتبارات سازمان بیمه و حل مشکل پرداخت غرامت‌ها در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی آمادهی همکاری همه ‌جانبه برای کاهش خسارات ناشی از بیماری‌ها و افزایش کیفیت تولیدات دام و طیور است.

امضاء دو تفاهم‌نامه و تصویب طرح ملی گندم

در پایان این جلسه امضاء تفاهم‌نامه میان کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با سازمان‌های دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان تصویب شد.

همچنین در ادامه از حسین شاه نظری کشاورز نمونه و ابداع کننده روش کشت گندم به‌صورت ردیفی و آبیاری تیپ تجلیل و این روش برای تبدیل‌ شدن به یک طرح ملی در دستور کار کمیتهی دانش و فناوری قرار گرفت.

کد خبر 306395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.