خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی آنفلوانزای پرندگان به اقتصاد اصفهان

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد استان اصفهان در سال گذشته خسارت وارد کرده است

به گزارش خبرگزاری ایمنا حمیدرضا قلمکاری در پانزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت پیشگیری و کنترل ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان، با تاکید بر اینکه برای پیشگیری و کنترل ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیاز به یک روایت مشترک داریم، اظهار داشت: تعامل و هم‌افزایی در کنار یک هدف مشترک و داشتن یک استراتژی مناسب می‌تواند از بروز مجدد ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری و خسارات ناشی از آن را کاهش دهد.

وی بابیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد استان اصفهان در سال گذشته خسارت وارد کرده است، گفت: با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اتاق بازرگانی می‌توان چالش‌ها، معضلات و راهکارهای مدیریت این بیماری را در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری کرد.

قلمکاری با اشاره به روابط عمیق کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها، سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی، اظهار داشت: این کمیسیون می‌تواند کانونی برای تجمع آرا و نظرات همه‌ی نهادهای درگیر با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد.

وی مشکل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مشابه با مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود دانست و اضافه کرد: نبود یک روایت مشترک از مشکل ایجادشده موضوعی است که هم در بحث زاینده‌رود و هم در بحث آنفلوانزا وجود دارد و این امر مانع رسیدن به یک راهکار و نتیجه‌ مطلوب می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، دست برداشتن از واگرایی و رسیدن به همگرایی را  استراتژی مناسب و اولیه برای حل مشکلات عنوان کرد و گفت: در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز باید همگرایی را مدنظر قرارداددو با تعامل و هم‌افزایی از ایجاد خسارت‌های جدید جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و اختیارات اتاق بازرگانی می‌تواند در تسریع روند رسیدگی به این موضوع مثمر ثمر باشد، اظهار داشت: این  کمیسیون به دلیل روابط عمیقی که با اتحادیه‌ها، تولیدکنندگان، سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی دارد می‌تواند کانون تجمع آرا و نظرات نهادهای مختلف پیرامون این موضوع باشد و مسایل مطرح‌شده را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ارایه و پیگیری کند.

خطر شیوع دوباره‌ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد

رییس سازمان دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک معضل بین‌المللی است، اظهار داشت: شیوع گسترده‌  این بیماری در همه‌ کشورهای اروپایی (به‌جز نروژ) مؤید این موضوع است و شناسایی بیش از ۵۰۰ کانون آلوده به آنفلوانزا در آلمان تنها در سال ۲۰۱۷ نشان از قدرت این ویروس دارد.

شهرام موحدی با اشاره با اقدامات گسترده انجام‌شده برای کنترل این بیماری در استان اصفهان، گفت: سازمان دامپزشکی تنها یک قطعه از پازل کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود و سایر قطعات توسط سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان تکمیل شد.

وی با تاکید بر اینکه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هنوز هم در طبیعت وجود دارد، بیان داشت: برای مقابله با این ویروس باید همیشه یک گام جلوتر بود اما متاسفانه ما در حال حاضر صد گام عقب‌تر هستیم.

موحدی ساختار نادرست و متراکم مرغداری‌ها و مراکز تولید فاقد مجوز  را از مهمترین عوامل گسترش این بیماری دانست و ادامه داد: اصلاح این ساختار و برخورد مناسب با متخلفان نیازمند مشارکت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان است.

وی عدم مشارکت و حمایت از سازمان دامپزشکی در معدوم‌سازی پرندگان مبتلا به این بیماری را از دیگر مشکلات کنترل این بیماری دانست و اضافه کرد: اگرچه قوانین و آیین‌نامه‌ها وظیفه هر بخش و دستگاه را هنگام بروز ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان مشخص کرده است اما در عمل کمتر به این قوانین اعتنا می‌شود.

کد خبر 306371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.