از تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی تا وعده مسئولان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه نبودِ برنامه جامع عمکلرد مهم‌ترین چالش برنامه های احیاء زاینده‌رود است، از تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی خبر داد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، بعد از سفر رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به اصفهان و قول احیاء رودخانه زاینده‌رود، حالا مردم استان منتظر گام‌های عملی مسئولین برای تحقق مطالبه قدیمی و به‌حق خود هستند.

حمید ظهرابی،  مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در این خصوص گفت: حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی مهم‌ترین فعالیت حفاظت از محیط‌زیست است که دوسوم انرژی این اداره صرف این موضوع شد، ۳ هزار و۷۶۰  نفر ساعت کارگاه برنامه‌ریزی مشارکتی و فعالیت‌های کارشناسی و ۱۱ کارگاه مدیریت زیست بومی در همین راستا برگزار شد.

وی افزود: نتیجه این مباحث کارشناسی، تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی با مشارکت تمامی ذینفعان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری بود که طرح آماده تصویب در مراجع استانی و کشوری است.

ظهرابی بابیان اینکه اشکال کار در روند احیاء زاینده‌رود، وجود نداشتن برنامه مدون و مشخص برای عملکرد دستگاه‌ها بود، گفت: مصوبه ۹ ماده‌ای وجود دارد که چارچوب‌های اصلی احیاء زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی را روشن می‌کند اما برنامه اجرایی برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده وجود نداشت، لذا بررسی‌ها برای طراحی و تدوین برنامه عملکرد با تأکید بر دو ویژگی قابلیت اجرا و مشارکت همه ذینفعان و مراجع در آن، آغاز شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: بعد از بررسی‌ها و جلسات کارشناسی برنامه‌ای تدوین شد که هر دو این ویژگی‌ها را دارا است و ذینفعان، متخصصین امر و سازمان‌هایی مانند آب منطقهای، جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، آب و فاضلاب در کنار صنف کشاورزان و شورای اسلامی در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در تدوین آن همکاری داشتند.

وی افزود: این برنامه به‌صورت میان‌مدت (۵ ساله) و بلندمدت (۲۰ ساله) پیش‌بینی‌شده که بر اساس آن، در ۵ سال اول مشکلات تالاب گاوخونی و زایندهرود حل و روند احیاء را آغاز می‌شود و در دوره ۲۰ ساله روند احیاء تثبیت و تکمیل می‌شود.

ظهرابی تأکید کرد: آنچه در احیاء دریاچه ارومیه شاهد آن بودیم ناشی از همین برنامه‌ها بود که با عنوان «برنامه مدیریت اکوسیستمی در سطح کشور» از آن یاد می‌شود.

وی اضافه کرد: این برنامه بعد از تصویب در کارگروه احیاء تالاب بین‌المللی گاوخونی به ریاست استاندار و تصویب در مراجع ملی، آماده اجرا می‌شود.

کد خبر 306297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.