خروجی آب سد زاینده رود امروز کاهش می یابد

باتوجه به جلسه کمیته توزیع آب هفتم خرداد ماه در این جلسه تصمیم گرفته شد خروجی آب سد زاینده رود از اواسط امروز جمعه نوزدهم خرداد ماه کاهش می یابد.

به گزارش ایمنا، باتوجه به برنامه مصوب توزیع آب رودخانه  زاینده رود ومصوبه جلسه هفتم خرداد ماه کمیته توزیع آب وهمچنین به منظور حفظ ذخیره تأمین آب شرب شبکه اصفهان بزرگ تا پایان سال جاری، خروجی آب سد زاینده رود از اواسط امروز جمعه نوزدهم خرداد ماه کاهش می یابد.

پیش تر نیز معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرده بود: رهاسازی آب از سد زاینده‌رود نوزدهم خرداد ماه کاهش می یابد.

علی بصیر پور با بیان اینکه در نوبت اول آب زاینده رود سوم بهمن ماه سال ۹۵ رهاسازی شد، ادامه داد: خروجی سد زاینده رود برای نوبت دوم کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و آبیاری باغات غرب از نهم فروردین ماه رها سازی شده بود.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان نیز چندی پیش در گفتگو با ایمنا تاکید کرد: مطابق تصمیم اعضای این جلسه در نهایت قرار شد سد زاینده رود ۱۹ خرداد ماه بسته می شود و تقریبا دو روز آبراهه رودخانه در شهر اصفهان جریان خواهد داشت.

اسفندیار امینی یادآور شد: در سال جاری به دلیل اینکه آب به جای آبان ماه با تاخیر چند ماهه تحویل کشاورزان داده شد مجبور به کشت دیرهنگام در بهمن ماه شدیم.

به گفته امینی، خوشبختانه بارش های بهاره امسال جبران کشت دیر هنگام را برای کشاورزان کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان به موقع نبود، درخواست یک نوبت آبدهی بیشتر برای کشت را داشتیم که مقرر شد تا ۱۹ خرداد ماه آب به مزارع برسد.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه کشاورزان شرق اصفهان به دلیل تحویل مقطعی و نوبتی آب در سال، شرایط مطلوبی ندراند، گفت: به دلیل عدم تغییر کشت، امروز نوع آبدهی آنها تنها برای کشت گندم و جو است و این موجب شده عملکرد گندم پایین و آفات گیاهی و جانوری در محصول افزایش یابد.

وی درخصوص توزیع دوباره آب برای سال آبی ۹۶، بیان داشت: کشاورزان شرق اصفهان خواهان حق آبه خود هستند و مسئولان آب منطقه ای نیز اعلام کرده اند که به گونه ای آب را مدیریت کنند که برای نوبت بعدی کشت کشاورزان آبدهی انجام دهند.

زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود ۳۵۰ کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است.

گفتنی است؛ تصمیمات تحویل آب به کشاورزان در کمیته پنج نفره تصمیم‌گیر برای استفاده بهره برداران از آب زاینده رود متشکل از مدیر عامل آب منطقه ای استان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی استان اصفهان اتخاذ می شود.

براساس تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود، در نوبت اول آب زاینده رود سوم بهمن ماه ۹۵ برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان با دِبی حدود ۶۰ مترمکعب بر ثانیه به مدت ۲۲ روز رهاسازی شد.

زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود ۳۵۰ کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است. این رودخانه به عنوان تنها منبع تامین کننده آب تالاب گاوخونی، پیش از این نیز آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه را نیز تامین می کرده است اما اکنون به دلایل مختلف به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است.

بی شک عوامل متعدد مانند مصارف صنعتی، افزایش جمعیت شهرها، سوء مدیریت و بی تدبیری و البته کاهش نزولات آسمانی سبب کم آبی و خشکی تدریجی این رود بزرگ در فلات مرکزی ایران شده است.

احیای زاینده رود، زنده کردن تالاب گاوخونی و مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی در سال های اخیر به عنوان مهمترین دغدغه مسئولان استان اصفهان مطرح بوده و در این زمینه تلاش های جدی صورت گرفته است.

کد خبر 306059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.