چارسوق پوده دنیایی از خاطرات معماران و نقاشان

دهاقان- بازار چارسوق پوده دهاقان دنیایی از خاطرات معماران ونقاشان را رایگان به دید گردشگران می دهد ولی مورد توجه نیز قرار نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان ، یکی از اماکن تاریخی شهرستان دهاقان که با حسرت و تأسف، تنها خاطره آن را از معماران و سالخوردگان می‌شنویم و تنها با نیروی خیال می‌توانیم آن را در ذهن مجسم کنیم، بازار چارسوق روستای پوده است.

 از نظر تاریخی، بازار به محلی اطلاق می‌شود که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالا یا خدمات به آن مراجعه می‌کنند.

مجموعه بازار در کشور مااز دوران ساسانیان در شهرهایی که رونق بازرگانی داشتند شکل گرفت، بازار به عنوان نهادی اقتصادی اجتماعی استخوان‌بندی شهر و روستاهای بزرگ به شمار می‌رود.

هسته ابتدایی بیشتر بازارها در حوالی دروازه مهم شهر تشکیل شده و در امتداد مسیرهای اصلی گسترش و ادامه می‌یافت. شکل‌گیری بازار و نحوه توسعه و ساماندهی فضاها، به کارکرد و رشد اقتصادی آن بستگی داشته است.

عناصری چون راسته اصلی، راسته‌های فرعی، دالان، چهارسو (چهار سوق)، میدان و جلوخان را از فضاهای ارتباطی بازار به شمار می‌آیند.

اغلب بازارهای ایران به صورت خطی شکل گرفته‌اند و با اهمیت‌ترین مسیر با حجره‌های اطرافش، راسته اصلی بازار قلمداد می‌شوند و در امتداد راسته اصلی، اصناف و مشاغل معتبر قرار می‌گرفتند.

از جمله بازار های قدیمی در ایران می توان به چارسوق روستای پوده از توابع شهرستان دهاقان اشاره کردکه از نظر شکل معماری،نقاشی،با مناظر زیبا وقدمت زیاد می تواند از جمله جاذبه های گردشگری قرار گیرد.

قدمت700ساله چارسوق روستای پوده

مرتضی طیاری،رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شهرستان دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا،اظهار داشت: روستای پوده از توابع شهرستان دهاقان در 22کیلومتری شمال دهاقان قرار دارد ودارای جاذبه ها ی گردشگری و مناطق قدیمی با قدمت بیش از700سال می باشد.

 و ی با توجه به اینکه محدوده این روستا در دوره صفویه قملرو شکار حمکرانان محلی بوده است ،اذعان داشت:برخی منابع قدمت این روستا را  با  توجه به تاریخ ساخت آثار وبقایای تاریخی به جا مانده از جمله:برج ها , مسجد بازار, قلعه یوسف خان و بازار چارسوق، بیش از 500 الی 700 سال پیش  عنوان کرده اند.

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شهرستان دهاقان ،گفت:بازار چارسوق پوده از آثار تاریخی زیبا وقدیمی روستاست که در سال های گذشته این اداره باتوجه به وجود ترک های عمیق دردیواره های این بنا جهت جلوگیری از بروز اتفاق،نسبت به استحکام بخشی دیواره هاوسقف اقدام نموده است،همچنین بخشی از نقاشی های موجود برروی دیواره هانیز مرمت شده است.

طیاری بااشاره به ایتکه احیا و نگهداری این مکان تاریخی بسیاز حائظ اهمیت است،خاطر نشان کرد:تاکنون نسبت به ثبت این اثر در فهرست آثار ملی اقدام شده و درصدد جذب اعتبارات جهت مرمت قسمت های باقی مانده می باشیم.

نقاشی داستان های شاهنامه بر دیوار بازار چارسوق پوده شاهکاری از هنر ایرانیان 

گلریز نفیسی کارشناس ارشد مرمت وبازسازی استان اصفهان،در گفت وگو با ایمنا،اظهار داشت:چارسوق ومجموعه بازار پوده ،کاروانسرا و مسجد جامع این روستا از دوره صفویه بجا مانده است ومنبر سنگی مسجد جامع از زمان شاه عباس دوم این مطلب را تصدیق می کند.

وی که کار مرمت وبازسازی نقاشی های روی دیوار چارسوق را انجام داده است،اذعان داشت:این نقاشی هااز اواخر دوران قاجار به یادگار مانده است .

کارشناس ارشد مرمت وبازسازی استان اصفهان با توجه به تم نقاشی ها،خاطر نشان کرد:در دو قسمت دیواره بازار دونمونه نقاشی به تصویر کشیده شده است که یک نمونه به بیان حوادث عاشورا که کاری مذهبی است پرداخته شده ودر قسمت دوم داستان هایی از شاهنامه حکیم فردوسی روایت شده است.

نفیسی گفت:این نقاشی ها جنبه سرگرمی داشته و عده ای به بیان داستان به مردم می پرداخته اند.

وی خاطر نشان کرد:ساختار بازار چار سوق این روستا به این گونه است که بخشی از بازار به حسینیه ومسجد جامع افتاده و ادامه آن به سمت خانه ها ومغازه های قدیمی می باشد.

توجه به هنرهای تجسمی در گذشته طرفداران زیاد تری داشته است

سیف الله دایی،از شاعران و مدیحه سرایان روستای پوده،نیز در این گفت وگو،اظهار داشت:توجه به هنر های تجسمی از جمله نقاشی،شعر،داستان و...در گذشته طرفداران زیاد تری داشته و به عنوان یک سرگرمی پویا تلقی می شده است.

وی ،گفت:عده ای از درباریان ویا افراد دیگر به مردم داستان های شاهنامه ومذهبی را نقل می کردند ومردم نیز با اشتیاق به بازار و مکان های دیگر جمع می شدند واز این گونه اجتماعات بهره مند می شدند.

این شاعر دهاقانی،تصریح کرد:بازار ویا چارسوق ها در گذشته دارای مکان هایی مانند دالان،کاروانسرا،تیمچه،وقیصریه بودند که به مرور زمان از بین رفته اند،درچارسوق پوده نیز گنبد،وجود داشته که تخریب شده و آثاری از خانه های قدیمی بجا مانده که امیدواریم با همت مسئولان این آثار باقیمانده احیا شوند وبرای آیندگان نیز بماند.

کد خبر 305847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.