لزوم تصویب سازمان بازاریابی شهری در اصفهان

شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت قرارگیری همه فعالانی که بر انعکاس تصویر اصفهان نزد مخاطبینش مؤثرند از لزوم زیر یک چتر رفتن برنامه‌ریزی مشترک برای بازاریابی شهری کلانشهر اصفهان خبرداد.

به گزارش ایمنا، مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان اظهار کرد: امروزه بیشتر شهرها در جریان یک رقابت نفس‌گیر برای کسب بیشترین سرمایه‌ها اعم از انسانی و غیرانسانی در پی نمایش بهترین تصویر خود به مخاطبین‌شان هستند. به همین دلیل، به استفاده از برندهای شهری و نیز روش‌های بازاریابی تأثیرگذار تحت عنوان «بازاریابی شهری» روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: هدف آنها هم از انجام فعالیت‌های برندینگ و بازاریابی، جلب نظر و سکونت بهترین مهاجرین در شهر، جذب بیشترین سرمایه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و همچنین ترغیب گردشگران به بازدید از شهر و در نهایت توسعه بازارهای هدف برای شهر است.

وی اضافه کرد: اما در این ارتباط، متأسفانه یا شهرهای ما از این ابزار استفاده نمی‌کنند یا دستگاه‌های مختلف به صورت بی‌برنامه و پراکنده نسبت به انتشار تصاویر متعدد و گاهی متناقض از شهر مبادرت می کنند. در صورتی که بازاریابی شهری شامل مجموعه فعالیت‌های گسترده‌ای است که باید با تجزیه و تحلیل دقیق موقعیت شهر و شناسایی ویژگی‌های مخاطبان یا مشتریان آن انجام شود.

جمالی نژاد عنوان کرد: نتیجه بی‌برنامگی در بازاریابی شهری به ویژه برای اصفهان که کانون توجه مشتریان بسیار متعدد و متنوعی در حوزه‌های مختلف است، خودمحوری برخی از نهادها و شرکت‌ها و عدم هدایت‌گری و اعمال نظارت بر فعالان این حوزه‌هاست.

وی افزود: بدین ترتیب، ضرورت قرارگیری همه فعالانی که بر انعکاس تصویر اصفهان نزد مخاطبینش مؤثرند، زیر یک چتر برنامه‌ریزی مشترک برای بازاریابی شهری برای کلانشهر اصفهان کاملاً مشخص و منطقی به نظر می‌رسد.

وی در ادامه گفت: لذا شهرداری اصفهان به استناد پژوهش‌های متعدد، تجزیه و تحلیل‌های فعلی و بر اساس فلسفه و اهداف برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۰۰» پیشنهاد ایجاد یک «سازمان بازاریابی و یادسازی شهری» در این کلانشهر را مطرح کرده است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: وظایف کلیدی این سازمان، ایجاد چشم‌انداز روشن برای برند اصفهان و برنامه‌ریزی راهبردی، تهیه اسناد فرادستی و مشترک برای ذینفعان آن و مدیریت برند با رویکرد مشارکت بخش عمومی-خصوصی جهت بهره‌برداری مطلوب از برند و انجام سیاست‌گذاری‌ها و ایجاد هماهنگی‌ها و همکاری‌های بین‌سازمانی و بین‌بخشی در خصوص بازاریابی و برندینگ شهر اصفهان است.

وی یادآور شد: این پیشنهاد در ادامه و مبتنی بر موضوع تهیه برند اصفهان با هدف تقویت فضای اقتصادی و توسعه و تسخیر بازارهای هدف و همچنین ایجاد یک چتر حمایتی جهت بازارسازی برای دیگر برندهای استان در زمینه کالاها و خدمات تجاری اصفهان ارائه شده است.

وی اضافه کرد: تلاش‌های زیادی برای طراحی برند اصفهان صورت پذیرفته که امیدواریم به زودی با توجه به سیاست‌های استانی، خروجی و برونداد آن در دسترس مردم قرار گیرد.

به گفته شهردار اصفهان این مسیری است که بیشتر شهرهای دنیا دنبال کرده‌اند و پیمودن این مسیر هم برای اصفهان یک الزام و ضرورت به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: در نبود «سازمان بازاریابی شهری» هیچ بخشی توانایی هدایت و مدیریت بازاریابی شهری را نخواهد داشت؛ چه رسد به برندسازی.

وی با اشاره به اینکه ایجاد چنین سازمانی در بسیاری از شهرهای پیشتاز دنیا در بازاریابی شهری نظیر آمستردام، آتن، ازمیر، بازل، گوتنبرگ، و روتردام آزمون شده و شاهد موفقیت‌های آن بوده‌اند، گفت: اصفهان نیز برای تدوین برنامه بازاریابی شهری و برندسازی و اجرای استراتژی‌ها و اقدامات بازاریابی شهری خود در گام نخست باید سازمانی متناسب برای بازاریابی شهر تأسیس کند.

شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: وجود این سازمان یک نیاز حیاتی است تا دست کم فعالیت‌های موجود را هماهنگ نموده، محصولات شهری را شناسایی و تجزیه و تحلیل کرده، و طرح‌های تازه‌ای را با تمرکز بر سیستم بازاریابی و برندسازی تدبیر و اجرا کند.

کد خبر 305839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.