سند دار بودن املاک علت اصلی کاهش زمین خواری در اصفهان

زمین خواری پدیده ای است که همه بر سر مبارزه با آن اتفاق نظر دارند اما حقیقت این است در شرایطی که حتی تعریف مشخصی از این جرم ارائه نشده عزم عمومی مشخصی برای مبارزه با آن مشاهده نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمین خواری، تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاههای مختلف اداری و یا با شناسایی خلاء های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سوء استفاده های مالی و ملکی می پردازند.

متأسفانه پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسر کشور به اشکال مختلف پراکنده شده است.

به نظر می رسد ارائه یک طرح همه جانبه برای مبارزه با این پدیده شوم و همکاری نهادها و سازمانهای در گیر در این خصوص ضرورتی است که باید هرچه سریعتر به آن توجه شود.

مبارزه با زمین خواری مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است

بنا بر اعلام استاندار اصفهان، پدیده زمین خواری در اصفهان رو به رشد است به گونه ای که متأسفانه استان اصفهان ششمین استان کشور از نظر بیشترین زمین‌خواری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری است.

رسول زرگرپور در گفتگو با "ایمنا" می گوید: استان اصفهان بالاترین آمار زمین خواری را دارد و این موضوع می طلبد به طور جدی طرح مبارزه با زمین خواری را در استان اجرایی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه توجه جدی به امر مبارزه با زمین‌خواری در استان از اولویت‌های استانداری است، تصریح می کند: تصمیمات جدی در راستای مبارزه با زمین‌خواری در استان گرفته شده است.

 زرگرپور اظهار می کند: مبارزه با زمین‌خواری، تصرف غیرمجاز، تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز از مواردی است که هم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) روی آن تاکید داشته و هم دولت به صورت جدی به آن وارد شده و خواستار ورود استان‌ها به این موضوع شده است.

استاندار اصفهان ادامه می دهد: در اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید، مبنی بر رعایت حق و عدالت در همه زمینه ها، با پدیده زمین خواری و رانت بصورت جدی برخورد خواهد شد.

طبق دستور العمل معاون اول رییس جمهور برای مقابله و برخورد جدی با پدیده زمین خواری، بالاترین فرد اجرایی استان، مسئول برخورد جدی با این پدیده است.
وی، بر لزوم بررسی همه زمین ها و امتیازهای واگذار شده تاکید کرده و می گوید: صیانت از منابع طبیعی در بخش های مختلف از سوی دادستان کل استان پیگیری می شود.

استاندار اصفهان از برخورد جدی استانداری اصفهان با زمین‌خواری به‌ویژه زمین‌خواران بخش دولتی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز خبر داده و خاطرنشان می کند: برخی از ساخت‌وسازها یا تغییر کاربری در بخشداری‌ها یا دهیاری‌ها دیده می‌شود که باید توسط فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها مورد نظارت و کنترل قرار گیرد.
وی با اشاره به ساختمان‌های چندین طبقه در حریم یا ساخت و سازهای خارج محدوده، اضافه می کند: رعایت ضوابط و مقررات و اصلاح این ضوابط باید هر چه زودتر صورت گیرد تا مورد سودجویی قرار نگیرد.
زرگرپور تاکید می کند: زمین‌خواری یکی از موضوعات مطرح شده مهم است و باید هر چه سریع‌تر وضعیت زمین‌خواران و تغییر کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز که در حد مطلوب نیست مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه در حال بررسی زمین‌هایی که طی ۳۰ سال گذشته به افراد واگذار شده است، هستیم، تصریح می کند: بر همین اساس با همکاری فرمانداران تمام زمین‌های بدون استفاده را احصا می‌کنیم.
استاندار اصفهان با بیان اینکه یکسری از زمین‌های دولتی که کنترل روی آن نبوده است با جعل سند در آنها تغییراتی ایجاد شده، می گوید: شهرداران نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده‌اند در حالی که باید به این موضوع بیشتر اهمیت داده شود.

زمین خواری در شهر اصفهان به دلیل سند دار بودن املاک کمتر اتفاق می افتد

زمین خواری پدیده ای است که گزارش های مربوط به آن توسط اداره کل راه و شهرسازی اعلام می شود زیرا بیشتر در حواشی شهرها و خارج از محدوده شهرها اتفاق می افتد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار "ایمنا" تاکید می کند: در کلانشهر اصفهان به لحاظ اینکه اکثر املاک دارای سند مالکیت هستند و حتی اراضی مشاع هم "مادر سند" دارند که حدود اراضی در مادر سند مشخص است، ابعاد تعریف شده و مساله زمین خواری به ندرت در داخل شهر اصفهان اتفاق می افتد.

سید جمال الدین صمصام شریعت اظهار می کند: می توان معنای زمین خواری را از جهت های مختلف تفسیر کرد؛ اگر منظور از زمین خواری تصرف اراضی دولتی و منابع طبیعی باشد باید اداره کل راه و شهرسازی گزارش ها و آمار مربوط به آن را اعلام کند و برخوردهای قضایی انجام شود اما اگر منظور این باشد که اراضی کشاورزی واقع در حریم شهرها را برخی افراد تفکیک های غیر قانونی کرده، خلاف سازی می کنند و به افراد ساده لوح به فروش می رسانند،  این ممکن است در حریم هر کلانشهر و شهرهای مراکز استان ها اتفاق بیفتد.

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان یادآور می شود: حاشیه نشینی در اکثر شهرهای بزرگ وجود دارد و متأسفانه واسطه ها و دلالان اراضی پیرامون شهر را که اکثراً کاربری کشاورزی دارند به طور خلاف قانون تفکیک نموده و با یک برگه عادی در قالب قولنامه به فروش می رسانند اما تخلفاتی که در آنجا اتفاق می افتد منجر به آرای تخریب در کمیسیون ماده صد می شود و ضررهایی را برای خریدار به همراه دارد ضمن اینکه بر اثر حاشیه نشینی سیما و منظهر شهر و ورودی های شهر تحت تأثیر قرار گرفته و نازیبا می شود؛ البته این تصرف اراضی دولتی محسوب نمی شود بلکه انجام تخلف ویژه است که اسم آن را هم زمین خواری می گذارند.

وی با بیان اینکه زمین خواری در معنی عام تصرف اراضی خارج از شهر است که این اراضی ممکن است دولتی و منابع طبیعی باشد، می گوید: به عنوان مثال عده ای سودجو در اراضی قائمیه تخلفاتی انجام داده و سپس این اراضی را به افرادی که ضعیف هستند، فروخته اند که تبعات آن برای اقشار ضعیف است و در این شرایط باید دستگاههای نظارتی ورود پیدا کرده و متخلفان را شناسایی و به محاکم قضایی معرفی کنند تا برخوردهای قانونی انجام شود.

صمصام شریعت ادامه می دهد: اینکه قاطعانه اعلام کنم در شهر اصفهان حتی یک مورد زمین خواری هم نداریم، آمار ندارم اما با توجه به اینکه اکثر املاک اصفهان دارای سند مالکیت هستند و اصفهان هم یک کلانشهری است که مردم آن نسبت به ملکیت خود حساسیت دارند، زمین خواری بسیار کم اتفاق می افتد.

وی در خصوص احتمال زمین خواری در اطراف مسیر زاینده رود نیز اظهارمی کند: در محدوده و حریم رودخانه زاینده رود تنها شهرداری حساس نیست بلکه هم شهرداری و هم شرکت آب منطقه ای کنترل های لازم را انجام می دهند تا در حریم رودخانه زمین خواری اتفاق نیفتد.

به رغم غوغاهای فراوانی که درباره زمین‌خواری صورت می‌گیرد هیچ‌گاه این فعالیت به صورت مشخص تعریف نشده و در هیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است.
به نظر می رسد ارائه یک طرح همه جانبه برای مبارزه با این پدیده شوم و همکاری نهاد ها وسازمان های در گیر در این خصوص ضرورتی است که باید هرچه سریعتر به آن توجه شود.

کد خبر 305707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد بيگي IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
    0 0
    سلام .... سندهاي واحدهاي شهرك شهيد كشوري را چرا صادر نميكنيد؟!