اختصاص یک درصد از هزینه قبض های آب ،برق وگاز به شهرداریها

عضو کمیسیون شوراها گفت: ایجاد درآمد پایدار برای شهرداریها مهمترین رویکرد شوراهای دوره پنجم است و به نظر میرسد گنجاندن یک درصد از هزینه قبض آب ،برق و گاز در لایحه مدیریت خدمات شهری بتواند این کارکرد را تسهیل کند.

به گزارش ایمنا، اصغر سلیمی با اشاره به برنامه اقتصادی شهرها و شهرداریها در دوره جدید گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در دور جدید شوراهای شهر باید در دستور کار قرار گیرد، تعریف منابع پایدار درآمد شهری است چرا که شهرداریها با مشکلات عدیده اقتصادی روبرو هستند و به تناسب آن شاخص های رفاه شهری با میانگین های جهانی بویژه در شهرهای توریستی فاصله دارد.
این نماینده افزود: هر چند در لایحه مدیریت خدمات شهری بحث درآمد شهرداریها نیز مورد توجه قرار گرفته، اما به نظر می رسد اختصاص یک درصد از هزینه آب ،برق ،گاز و تلفن به شهرداریها ضمن ایجاد درآمد پایدار برای شهرداریها ،فشار اقتصادی بخصوصی نیز متوجه مردم نخواهد کرد.
وی ادامه داد: در بسیاری از شهرها ،شهرداریها به علت نبود منابع پایدار اقتصادی نتوانسته اند خدماتی که لازم است به مردم شهرها ارائه کنند و حتی در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز با مشکلاتی روبرو شده اند .
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به این سوال که در اداره شهرها نیاز به قوانین جدیدی هست یا خیر؟ گفت: قوانین مصوب شده در ایران در مقایسه با قوانین مصوب برخی کشورها که منشا و مهد قوانین بوده اند، حجم بسیار بالاتر دارد، با این وجود قوانینی که خدمات رسانی به شهرها را تسهیل کند در مجلس بررسی خواهد شد.
وی ادامه داد: هنوز دولت لایحه خدمات شهری را به مجلس ارائه نکرده است و انتظار می رود با تغییرات جدید در بدنه دولت و شوراهای شهر رویکردهای نوین نیز در مواجه با امور شهری در دستور کار قرار گیرد و هرچه سریعتر این لایحه به مجلس داده شود.
سلیمی همچنین  با اشاره به اینکه برنامه اقتصادی دولت در زمینه اقتصاد شهرها چگونه باید باشد؟ گفت: چرخیدن چرخ اقتصاد شهری می تواند محرک گردش اقتصاد کشور باشد و به نظر می رسد سازوکاری که شهرها بتوانند برای اشتغال و کارآفرینی شهری تصمیم گیری و اجرا کنند بتواند سطح رفاه مردم شهرها را نیز افزایش دهد.
وی ادامه داد: مدیریت یکپارچه شهری ،واگذاری امور اقتصادی به نخبگان اقتصادی وشهری و استفاده از پتانسیل علمی نخبگان شهری و اساتید دانشگاه از مهمترین ابزارهایی است که می تواند رویکرد مدیریت شهرها را در دوره پنجم متحول کند.
منبع: شهر فردا
کد خبر 305488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.