اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر از درون خانواده‌ها آغاز شود

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان گفت: امروزه نسل جدید ما با کلکسیونی از مخدرهای سنتی و صنعتی که به آسانی در جامعه به آن دسترسی هست مواجه بوده و این درحالی است که مهارت آموزشی پیشگیری درحدانتظار نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محمد حسین صادقی در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان لنجان اظهار کرد: اداره بهزیستی این شهرستان در حوزه مبارزه با مواد مخدر بیشتر تمرکز خود را بر روی پیشگیری و فرهنگ‌سازی به منظور مبارزه با مواد مخدر معطوف کرده و با نظارت بر مراکز ترک اعتیاد گام‌های موثری را نیز در این حوزه برداشته است.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت مردم در ریشه‌کن کردن اعتیاد استفاده کرد، افزود: منشأ بسیاری از جرایم و نابسامانی‌ها در جامعه اعتیاد به مواد مخدر است، بنابراین آموزش و آگاه‌سازی مردم در خصوص خطرات مصرف مواد مخدر سبب کاهش مصرف این بلای خانمان‌سوز می‌شود.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت که امروزه نسل جدید ما با کلکسیونی از مخدرهای سنتی و صنعتی که به اسانی در جامعه به آن دسترسی هست مواجه بوده و این درحالی است که مهارت آموزشی پیشگیری درحدانتظار نیست.
وی ادامه داد: نسل جوان و نوجوان ویژگی های منحصر به فردی دارند و به تبع آن نیازهای خاصی نیز در وجودشان موج می زند. عواطف زلال و دقیق، قلب پاک و آماده تربیت، نشاط و تحرک، توان و جوشش، خلاقیت، کمال طلبی و کنجکاوی برخی از صفاتی است که معمولاً از جوان و نوجوان تصویری امیدآفرین، قابل اتکاء، سرمایه ساز و در یک کلام موجودی آینده ساز ارایه می دهد.
صادقی اضافه کرد: اما وجود برخی از صفات نوجوانی و جوانی، آنها را موجودی نیازمند به هدایت و مراقبت معرفی می کند. دانش اندک آنها در مواجهه با مسایل و مشکلات زندگی، برخوردهای اجتماعی، شناخت افراد، از این قبیل ویژگی ها است.
وی عنوان کرد: از این رو ما باید تلاش کنیم تا با آموزش مهارت مقابله با هیجان، مدیریت احساسات، مهارت نه گفتن و تفکر نقادانه را در نسل جوان خود تقویت کنیم از این رو آموزش چهره به چهره یکی از مهمترین راهکارهای پیشگری از اعیتاد است که باید با استفاده از کارشناسان زبده از این شیوه کمک گرفت.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان یادآور شد: باید به این مهم توجه داشت که امروزه کمتر کشوری را در جهان می توان پیدا کرد که پدیده موادمخدر و اعتیاد، مهم ترین دغدغه یا یکی از مهم ‏ترین مشکلات اجتماعی اش نباشد و متاسفانه مصرف موادمخدر از روش سنتی در حال حاضر به روش صنعتی تغییر یافته و برای آگاهسازی ‏خانواده ها و جوانان بمنظور کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از این تغییر نیازمند یک همکاری و تعامل ویژه ‏دستگاه‌های مختلف و اقشار گوناگون جامعه است.‏
وی بیان کرد: در این هدف بزرگ رویکرد ما باید، رویکرد اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر باشد و این امر منوط ‏به مشارکت دادن هر چه بیشتر گروه های مردمی و تشکل های مردم نهاد است‎ لذا در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر باید خانواده را محور اصلی قرار داد و با اجرای برنامه‌های آموزشی و ‏مهارتی آنان را توانمند کرد تا خود، فرزندانشان را از پیامدهای این آسیب اجتماعی آگاه کنند‎
صادقی خاطرنشان کرد: متاسفانه دشمنان و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران برای جوانان این مرز و بوم نقش‌های شوم کشیده و در ‏رسانه های خود با عناوین مختلف سعی در بروز ناهنجاری میان این قشر از جامعه هستند تا از این طریق ‏آینده‌سازان کشور را نابود کنند و در این خصوص همه ما باید به این دسیسه دشمن آگاهی داشته باشیم و با ‏اقدامات پیشگیرانه مانع از تحقق اهداف شوم‌شان شویم‎
وی اذعان کرد: هفته مبارزه با موادمخدر، فرصتی مغتنم برای گسترش آگاهی و جلب حمایت عمومی علیه آسیب‌های ویرانگر ‏مواد مخدر و همچنین ارائه راهکارهای کارساز در پیکار بی‌امان و همه‌جانبه با این معضل بزرگ اجتماعی و فرصت ‏مناسبی برای آگاه سازی و اطلاع رسانی همگانی جهت پیشگیری از پدیده شوم اعتیاد است.
کد خبر 305296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.